*بحران در صنعت واگنسازي* مديرعامل واگن پارس در گفتوگو با ايسنا: با اين روند نميتوان چندان به آينده خوشبين بود
شركت واگن پارس (اراك) كه برخي از آن به عنوان يكي از بزرگترين شركتهاي واگنسازي منطقه خاورميانه نيز ياد ميكنند، اين روزها حال و روز چندان خوشي نداشته و اين وضعيت حتي با اعتراض كارگرانش نيز مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چندي پيش وزير راه و ترابري در بازديد از كارخانه واگنپارس در اراك با اعتراض شديد كارگران اين كارخانه روبهرو شد.
اين اعتراض كارگران كه در مورد پرداخت نشدن حقوقشان بود، بار ديگر مشكلات صنايع وابسته به حمل و نقل ريلي و به تبع صنعت واگنسازي كشور را بر همگان روشن كرد. اگرچه وزير در جمع كارگران معترض واگنپارس به آنان وعده حل مشكلات را داد، با اين وجود نميتوان چندان به اين وعده با توجه به روند كنوني خوشبين بود.
اما غلامرضا رزازي - مديرعامل شركت واگنپارس - درباره آخرين وضعيت واگنپارس و همچنين مشكلات به وجود آمده براي كارگران اين شركت به خبرنگار ايسنا گفت: مشكل عدم پرداخت حقوق كارگران واگنپارس تا حدودي برطرف شده و از 2.5 ماه حقوق پرداخت نشده كارگران معادل 1.5 ماه آن پرداخت شده است.
به گفته او در صورت ادامه وضع موجود تعديل نيرو در واگنپارس اجتنابناپذير خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه براي پرداخت حقوق كارگران خود از شركت سرمايهگذاري ايران خودرو قرض گرفتهايم، خاطرنشان كرد: متاسفانه هماكنون بازار ريلي كشور در شرايط ركودي شديدي به سر ميبرد. از يك سو تسهيلات مربوط به خريداران واگن در بخش خصوصي قطع شده و از سوي ديگر مجوز واردات واگنهاي دست دوم مسافري از اروپا نيز همچنان صادر ميشود.
رزازي با بيان اينكه واگنپارس هماكنون با حدود 30 درصد از ظرفيت خود كار ميكند، اضافه كرد: البته وزير راه در بازديد از كارخانه واگنپارس وعده داد كه به زودي سفارش ساخت واگن به اين شركت داده شود.
مديرعامل شركت واگن پارس همچنين تاكيد كرد: در صورتي كه مشكلات فعلي صنعت واگنسازي كشور بررسي و حلوفصل نشوند، چندان به آينده واگنپارس و صنعت واگنسازي كشور خوشبين نيستم.
اين مقام مسوول پيش از اين نيز با اشاره به اينكه هماكنون شرايط ظالمانهاي بر صنعت واگنسازي كشور حاكم شده است، عنوان كرده بود كه بايد به سختي با رقباي چيني، روسي اوكرايني و هندي كه با كمترين قيمتها وارد بازار ايران ميشوند، رقابت كنيم. اين در حاليست كه شركتهاي خارجي از حمايت دولتهاي خود استفاده ميكنند، اما در ايران صنعت واگنسازي عملا از هيچگونه حمايتي برخوردار نيست.
وي همچنين گفته بود كه در گذشته 1900 نفر نيروي كار داشتيم كه ظرف دو سال گذشته به دليل مشكلات به وجود آمده، اين تعداد به 1500 نفر كاهش يافته است.
گفتني است، در حال حاضر علاوه بر واگنپارس، شركتهاي پلور سبز و واگن تهران نيز از ديگر بازيگران اصلي در صنعت واگنسازي كشور به شمار ميروند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات