• شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-00952.137175

*بهره‌وري بزرگ‌ترين واگن‌ساز ايراني پايين است* معاون ايدرو درگفت‌وگوباايسنا: نمي‌توان با اين وضعيت به آينده صنعت واگن‌سازي خوش‌بين بود

*بهره‌وري بزرگ‌ترين واگن‌ساز ايراني پايين است*
معاون ايدرو درگفت‌وگوباايسنا:
نمي‌توان با اين وضعيت به آينده صنعت واگن‌سازي خوش‌بين بود
اگر تحول جدي در صنعت واگن‌سازي كشور رخ ندهد، ركود فعلي در اين صنعت تشديد شده و نمي‌توان به آينده صنعت واگن‌سازي كشور خوش‌بين بود. عباس حاج فتحعلي‌ها ـ معاون بهره‌برداري و نوسازي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد وضعيت كنوني شركت واگن‌پارس با بيان مطلب فوق گفت: واگن‌ پارس منابع مالي مورد نياز را به عنوان سرمايه‌ در گردش در اختيار نداشته و حجم زيادي از منابع مالي اين شركت صرف پرداخت بهره‌ها و سود‌هاي بانكي مي‌شود. وي كارآيي و بهره‌وري پايين را از مشكلات اصلي واگن پارس دانست و گفت: اين شركت از نظر نيروي كار نيز مشكل دارد؛ به طوري كه زماني كه واگن پارس پروژه‌اي ندارد، مجبور است هزينه‌هاي زيادي را صرف نيروي انساني خود كند. اين مقام مسوول با اشاره به زيان انباشته واگن پارس توضيح داد: بهره‌وري پايين، عدم دسترسي به تسهيلات بانكي و فن‌آوري تقريبا پايين توليد نيز از مشكلات اصلي واگن پارس به شمار مي‌روند. در همين حال بهره‌برداران مانند راه‌آهن نيز براي خريد واگن به واگن پارس سفارش نمي‌دهند. او با اشاره به اين‌كه تورم داخلي باعث افزايش هزينه‌هاي تمام شده توليد شده و در نتيجه مزيت‌هاي قيمتي و رقابتي در يك سري از حوزه‌هاي توليدي و صنعتي در كشور از دست رفته است، عنوان كرد: كميته‌اي در وزارت صنايع و معادن پيگير مشكلات صنعت واگن‌سازي كشور بوده و قرار است به زودي گزارش خود را در اين زمينه به وزير صنايع و معادن ارايه دهد تا راهكارهاي لازم نيز پيشنهاد شود. حاج فتحعلي‌ها همچنين يادآور شد:‌ برآورد مي‌شود طي پنج سال آينده نياز كشور به ناوگان ريلي به حدود 13 ميليارد دلار برسد كه اين بازار هم براي واردات و هم براي توليد داخل فراهم مي‌شود، اما در اين بين بهره‌برداران يعني راه‌آهن به دنبال تامين نياز كشور و بهره‌برداري سريع هستند و به همين دليل به خريد از خارج از كشور تمايل دارند و محور كاري خود را فقط افزايش ظرفيت حمل‌ونقل قرار داده‌اند. معاون ايدرو با بيان اين‌كه تقاضا براي حمل‌ونقل ريلي در كشور بسيار بيشتر از عرضه است، خاطرنشان كرد: ضريب اشغال صندلي قطار مسافري در ايران بالاي 90 درصد است كه اين رقم بسيار زياد محسوب مي‌شود و همين وضعيت باعث شده تا بهره‌برداران براي پاسخگويي با نياز داخل به ارايه سفارش خارجي براي تامين واگن رو بياورند. اظهارات معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حاليست كه اين سازمان قصد دارد به زودي سهام خود را در شركت واگن‌سازي پلور سبز بابت رد ديون دولت به صندوق فرهنگيان واگذار كند و از سوي ديگر بزرگترين واگن‌ساز ايراني يعني شركت واگن پارس كه يكي از واحدهاي زيرمجموعه سازمان گسترش نيز به شماي مي‌رود، هم‌اكنون در شرايط نامناسبي به‌سر مي‌برد. غلامرضا رزازي - مديرعامل واگن پارس - اواخر مهر ماه امسال به ايسنا گفته بود كه فقط براي نيمي از نيروهاي كاري اين شركت كار وجود دارد. به گفته وي واگن پارس حدود هزار و 500 نفر کارگر داشته که تنها براي 800 نفر از آن‌ها كار وجود دارد و باقي نيروهاي كاري عملا در بيكاري بسر مي‌برند. از سوي ديگر چندي پيش نيز كارگران واگن پارس در حين بازديد وزير راه از اين كارخانه نسبت به عدم دريافت خود دست به اعتراض شديدي زدند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha