امضاي قرارداد با شركتهاي خارجي باوجود توانمندي در ساخت واگن! براي تامين ناوگان ريلي كشور بايد به واردات چشم بدوزيم؟
صنعت واگنسازي اين روزها حال و روز چندان خوشي نداشته و در شرايطي كه كارشناسان از اين صنعت به عنوان يكي از زيربناهايي توسعه حمل و نقل ريلي در كشور ياد ميكنند، اما عملا شاهد اين وضعيت هستيم كه هيچ حمايتي از صنعت واگنسازي كشور نميشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمونه واضح حال و روز نه چندان خوش صنعت واگنسازي كشور اعتراض كارگران واگن پارس در حين بازديد وزير راه از كارخانه اين شركت در شهر اراك بود.
اين اعتراض كارگران كه در مورد پرداخت نشدن حقوقشان بود، بار ديگر مشكلات صنايع وابسته به حمل و نقل ريلي و به تبع آن صنعت واگنسازي كشور را بر همگان روشن كرد. اگرچه وزير راه در جمع كارگران معترض واگنپارس به آنان وعده حل مشكلات را داد، با اين وجود نميتوان چندان به اين وعده با توجه به روند كنوني خوشبين بود.
كارشناسان صنعت حمل و نقل ريلي اعتقاد دارند، زماني كه توان ساخت واگن در كشور وجود دارد، عقد قرارداد با شركتهاي خارجي معنايي ندارد و اين كار بيشتر باعث خواهد شد تا ظرفيت ساخت واگنسازي داخلي بيش از پيش خالي بماند.
هماكنون فضاي ساخت استراكچر فلزي لكومتيو در كارخانه واگن پارس عملا به تعطيلي كشيده شده كه دليل اصلي آن نيز ورود لكومتيوهاي چيني است.
واگن پارس هماكنون حدود 140 هزار متر مربع فضاي كارگاهي دارد و هماكنون از بخش عمدهاي از اين فضا هيچ استفادهاي نميشود. بايد اذعان كرد كه ساير شركتهاي واگنسازي داخلي نيز وضعيت كم و بيش مشابهي دارند.
اما غلامرضا رزازي - مديرعامل واگن پارس - در اين باره ميگويد: "هماكنون بخش خصوصي جايگزين شركت راهآهن و رجا در خريد واگن شده است. بخش خصوصي نيز تا چند سال پيش با استفاده از تسهيلات بانكي اقدام به خريد واگن و ارايه سفارش به واگنسازان داخلي ميكرد."
وي ميافزايد: "متاسفانه از سال گذشته تسهيلات بانكي خريد واگن قطع شد و به تبع همين موضوع بخش خصوصي نيز توان ارايه سفارش به واگنسازان داخلي را از دست داد.
"
گفتني است، واگنپارس هماكنون قراردادهاي صادراتي به ارزش 200 ميليون دلار دارد. با اين وجود به نظر ميرسد كه اين شركت و ساير واگنسازان در بازار داخلي چندان با اقبال خريداران مواجه نيستند.
از سوي ديگر زياري - مديرعامل سابق راهآهن - نيز درباره وضعيت واگن پارس عنوان ميكند: "مشكلي اصلي واگنپارس بدهيهاي انباشته مربوط به سالهاي گذشته اين شركت است."
بر اساس برنامهريزيهاي انجام شده قرار است طي 16 سال آينده 16 هزار كيلومتر خط ريلي در كشور احداث شود كه با توجه به شرايط فعلي به نظر ميرسد متاسفانه بايد براي تامين ناوگان موردنياز براي اين حجم خط ريلي بايد به واردات واگن و لكومتيو چشم بدوزيم.
اين در شرايطي است كه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و شركت گسترش سرمايهگذاري ايران خودرو به عنوان متوليان اصلي واگن پارس از قصد خود براي واگذاري مزايدهاي اين شركت طي سال جاري خبر دادهاند.
اما بايد اين سوال را مطرح كرد كه آيا واقعا در شرايط كنوني كسي حاضر خواهد شد كه واگن پارس را با اين زيان انباشته بخرد؟
از سوي ديگر كارشناسان اين انتقاد را نيز به مسوولان ايران خودرو و شركت گسترش سرمايهگذاري اين شركت وارد ميكنند كه چرا در شرايطي كه هنوز شركتي مانند واگن پارس به شرايط ايدهآل نرسيده، اقدام به ساخت كارخانه ديگري در زمينه صنايع حمل و نقل ريلي (ايريكو) كردهاند.
مديرعامل واگنپارس با اشاره به اينكه براي پرداخت حقوق كارگران خود از شركت سرمايهگذاري ايران خودرو قرض گرفتهايم، خاطرنشان ميكند: "متاسفانه هماكنون بازار ريلي كشور در شرايط ركودي شديدي به سر ميبرد. از يك سو تسهيلات مربوط به خريداران واگن در بخش خصوصي قطع شده و از سوي ديگر مجوز واردات واگنهاي دست دوم مسافري از اروپا نيز همچنان صادر ميشود."
رزازي با بيان اينكه واگنپارس هماكنون با حدود 30 درصد از ظرفيت خود كار ميكند، اضافه ميكند: "در صورتي كه مشكلات فعلي صنعت واگنسازي كشور بررسي و حل و فصل نشوند، چندان به آينده واگنپارس و صنعت واگنسازي كشور خوشبين نيستم."
اين مقام مسوول پيش از اين نيز با اشاره به اينكه هماكنون شرايط ظالمانهاي بر صنعت واگنسازي كشور حاكم شده است، عنوان كرده بود كه بايد به سختي با رقباي چيني، روسي اوكرايني و هندي كه با كمترين قيمتها وارد بازار ايران ميشوند، رقابت كنيم. اين در حاليست كه شركتهاي خارجي از حمايت دولتهاي خود استفاده ميكنند، اما در ايران صنعت واگنسازي عملا از هيچگونه حمايتي برخوردار نيست.
وي همچنين گفته بود كه در گذشته 1900 نفر نيروي كار داشتيم كه ظرف دو سال گذشته به دليل مشكلات به وجود آمده، اين تعداد به 1500 نفر كاهش يافته است.
گفتني است، در حال حاضر علاوه بر واگنپارس، شركتهاي پلور سبز و واگن تهران نيز از ديگر بازيگران اصلي در صنعت واگنسازي كشور به شمار ميروند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات