• جمعه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8802-05697.97414
  • خبرنگار : 71012

*گـزارش* ضرورت پرداخت به پيشينه‌ي كهن ايران در فيلم و سريال‌هاي تاريخي سيما

*گـزارش*
ضرورت پرداخت به پيشينه‌ي كهن ايران در فيلم و سريال‌هاي تاريخي سيما

ساخت پروژه‌هاي تاريخي به رغم هزينه‌ي بالايي كه صرف توليد آن‌ها مي‌شود، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون مورد تاكيد سازمان صدا و سيما قرار گرفته و شايد بتوان گفت ماندگارترين پروژه‌هاي سيما در اين 29 سال در همين ژانر ساخته شده‌اند. با اين حال برخي بر اين عقيده‌اند كه در پرداختن به تاريخ قبل از اسلام تا حدودي در سريال‌ها كوتاهي شده و بايد بيش از پيش به اين مقطع تاريخ پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، از سال پنجاه و هشت خورشيدي به بعد، ‌تلويزيون به ساخت مجموعه‌هاي تلويزيوني مربوط به برهه‌هاي متفاوت تاريخ ايران اهتمام ورزيده است و اين پروژه‌ها بخش عظيمي از مقاطع تاريخي، شامل تاريخ صدر اسلام، ورود اسلام به كشورمان تا پايان پهلوي و وقوع انقلاب اسلامي را به تصوير كشيده‌اند.

عزت‌الله ضرغامي، خود از جمله مدافعان ساخت سريال‌هاي تاريخي است به نحوي كه به رغم مشكلات مالي كه سازمان صدا و سيما طي سالهاي اخير با آن دست به گريبان بوده و هم چنين حرف و حديث‌هايي كه پخش چنين آثاري به همراه داشته‌است، او همواره از ساخت پروژه‌هاي تاريخي حمايت كرده‌است.

رييس سازمان صدا و سيما معتقد است: درباره موضوعات تاريخي، افراد ديدگاه‌هاي متفاوت و بعضا متضادي دارند؛ بنابراين نبايد توقع داشته باشيم كه تمام سريال‌هاي تاريخي رسانه‌ي ملي، منطبق با همه ديدگاه‌هاي موجود باشد كه البته امكان بحث درباره ابعاد مختلف قصه سريال‌هاي تاريخي وجود دارد.

وي مي‌گويد: بحث درباره ابعاد مختلف قصه سريال‌هاي تاريخي، باعث ايجاد نوعي دعواي عالمانه درباره تاريخ مي‌شود كه اين اتفاق خوبي است و ما از آن استقبال مي‌كنيم.

دكتر ناصر تكميل همايون، مدرس دانشگاه و تاريخ شناس هم پيش از درگفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا اين نكته را يادآور شده بود كه« متاسفانه در دوران پيش از انقلاب اسلامي يكي از بزرگ‌ترين اشتباه‌هاي راديو وتلويزيون اين بود كه به تاريخ اسلام كه ركن ركين جامعه‌ي ايران است، كم توجهي كرد.اما پس از انقلاب در راديو و تلويزيون تمام مسايل اسلامي كه بعضي از آن ها مطالب جالب توجهي است، بيان مي‌شود.»

وي در عين حال بر اين باور است كه صدا و سيما به تاريخ گذشته‌ ايران كه زمان و استمرارش بيش‌تر از دوران اسلامي هم هست، توجي نمي‌كند و اين غلط است.

به گزارش ايسنا، اگرچه چنين نقدي از سوي تاريخ شناسان نسبت به سيما وارد دانسته شده اما بايد يادآور شد كه يكي از نخستين دوره‌هاي تاريخي ‌كه در مجموعه‌هاي تلويزيوني به آن پرداخته شد، زمان حمله‌ مغول به ايران بود كه در سريال «سربداران» (به كارگرداني محمد علي نجفي) به تصوير كشيده شد.«عياران» نيز ديگر سريالي بود كه چگونگي دوران يعقوب ليث صفاري را نمايش مي‌داد.

يكي از دلايل ضعف سيما در پرداختن به تاريخ گذشته‌ ايران همانند بسياري از بخش‌هاي ديگر فيلمنامه عنوان شده است. دكتر مرتضي ميرباقري، معاون سيما با اعتقاد بر چنين نكته‌اي در پاسخ به پرسش ايسنا که چرا سازمان صدا و سيما براي تقويت بخش فيلم‌نامه‌نويسي رويکرد جديدي را در نظر نمي‌گيرد؟ يادآورد مي‌شود: تقريباً چند سال است که اعتبارات فيلم‌نامه‌ها را بالا برديم؛ چرا که همواره اين مسأله مطرح بود که فيلم‌نامه‌نويسان رقم قابل توجهي دستمزد دريافت نمي‌کنند و در نتيجه وقت و توانايي کافي براي نگارش متن‌ها به خرج نمي‌دهند. به همين دليل دستمزد فيلم‌نامه‌نويسان را 5 برابر کرده و قسمت عمده دستمزد را هم قبل از نگارش پرداخت کرديم.

معاون سيما در عين حال معتقد است: در حال حاضر نويسندگان ما بيشتر علاقه دارند که به حوادث تاريخي بپردازند؛ سعي صدا و سيما هم بر اين است که از اين پس به شخصيت‌هاي تاريخي بيشتر بپردازد.

و اما تكميل همايون درباره لزوم پرداختن به تمدن كهن ايراني در فيلمها و سريالها مي‌گويد:‌وقتي كه خودمان به تخت جمشيد، پاسارگاد، نقش رستم، انواع آتشكده‌ها، نشانه‌ها و نمودارهاي تاريخي گذشته نمي‌پردازيم، يك خارجي به آن مي‌پردازد و تاريخ ما را بيان مي‌كند؛ او هم به گونه‌اي اين كار را مي‌كند كه بخش دوم تاريخ ميهمن ما يعني تاريخ اسلامي هم مخدوش شود.

بر اين اساس سريال‌هايي چون «هزار دستان»، «كمال‌الملك»، «ميرزا كوچك خان جنگلي»، «روزي روزگاري»، «پهلوانان نمي‌ميرند»، «شب دهم»، «تفنگ سرپر»، «محاكمه»، «كيف انگليسي»، «روزهاي اعتراض»، «پايان نمايش» ، «مدار صفر درجه»، «تا صبح»، «پدر خوانده»، «پريدخت» و سريالهاي ديگري چون «شهريار» و «روزگار قريب» در كنار بسياري ديگر از مجموعه‌هاي ديگر در اين سالها ساخته شده تا به نحوي از تحريف و مخدوش شدن تاريخ معاصر ما جلوگيري شود.

اما آن چه بيش از كميت بالاي ساخت اين آثار اهميت دارد، ساخت حرفه‌يي سريال‌هاي تاريخي است؛ چراكه به اعتقاد بسياري، برخي از موضوعات و شخصيتها تنها قابليت يك بار پرداختن به آنها وجود دارد و پس از آن شايد تا سالها نتوان با ساخت فيلم يا سريالي مجددا به سراغ آنها رفت.

دكتر تكميل همايون نيز با تائيد اين مطلب اظهار مي‌كند: سريال‌هايي كه درباره‌ي تاريخ ايران باستان ساخته مي‌شود بايد سنگين، تاريخي، واقعي، باشكوه و ازجنبه‌ي هنري، زيبا باشد، نه آن كه شبيه سريال‌هاي تاريخي كم اعتبار و مخدوش كه گاه گاه درتلويزيون به نمايش هم در مي‌آيد، محصولي غير قابل استفاده باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha