• شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8802-10342

*ضرورت پرداختن به پيشينه ايران در آثار نمايشي رسانه‌ي ملي* گفت‌وگو با مرضيه رشيدبيگي: راديو بهتر از تلويزيون مي‌تواند به سمت وام‌گرفتن از قصه‌هاي كهن برود

*ضرورت پرداختن به پيشينه ايران در آثار نمايشي رسانه‌ي ملي* 
گفت‌وگو با مرضيه رشيدبيگي:
راديو بهتر از تلويزيون مي‌تواند به سمت وام‌گرفتن از قصه‌هاي كهن برود

مرضيه رشيد‌بيگي گفت: متون كهن ما منابع ارزشمندي هستند كه مي‌توان از آن‌ها بسيار در آثار نمايشي تغذيه كرد ولي بايد يك كار فني دقيق دراين راستا صورت بگيرد تا به‌تدريج تجربه شوند و فرمول‌هاي خاص خودشان را پيدا كنند كه اين زمان‌بر است.

اين سازنده‌ي نمايش‌هاي راديويي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي ضرورت و چگونگي احياي ادبيات كهن و اساطير كشورمان در حالي كه بعضا آثار كره يي موفقيت كسب مخاطب را در كشور ما كسب كرده‌اند گفت: اتفاقا به تازگي تحقيق بسيار خوبي از مركز تحقيقات صدا‌وسيما به‌دست ما رسيده است كه در آن قصه‌هايي كه در ادبيات كهن ما بوده است پيشنهاد شده‌اند. محقق اين تحقيق بسيار زحمت كشيده است و تمام متوني را كه قابليت نمايش داشته‌اند از قرن 4 و 5 هجري تاكنون جمع‌آوري كرده است، در تمام اين آثار بارقه دراماتيك به وضوح ديده مي‌شود اما خود اين تحقيق اشاره كرده است كه ما براي استفاده از اين متن‌ها دچار يك‌سري محدوديت‌هايي هستيم.

رشيد‌بيگي اظهار كرد: راديو به‌دليل كم‌هزينه‌تر بودن نسبت به تلويزيون، خيلي راه دارد كه به سمت وام‌گرفتن از اين قصه‌ها برود، ولي در راديو هم ما دچار يك‌سري مشكلات محتوايي، نگرشي و رسانه‌اي هستيم كه بايد تمهيداتي براي آن انديشيد.

وي ادامه داد: اين‌كار صد‌درصد شدني است ولي زمان بر است. به‌عبارت ديگر بايد يك كار فني دقيق دراين زمينه بايد صورت گيرد. هم در انتخاب قصه و هم در چگونه تبديل‌كردن اين قصه به نمايش كه قابليت پخش رسانه‌اي داشته باشد و به‌گونه‌اي باشد كه مخاطب امروزي ما ميلي به دنبال‌كردن اين قصه پيدا كند.

وي ادامه داد: اين كار دقيقي مي‌طلبد كه بايد رويش كار شود و تجربه شود تا فرمول‌هاي خاص خودش را پيدا كند.

اين سردبير نمايش‌هاي راديويي گفت: متون كهن ما از لحاظ منبع، منابع ارزشمندي هستند براي اين‌كه از آنها تغذيه شود.

وي درباره‌ي دليل كم‌تر پرداخته‌شدن به اين متون گفت: به‌دليل اين‌كه كار بسيار سختي است چه در مرحله‌ي تحقيق و انتخاب و چه مراحل تبديل آن به نمايش و يكي‌ديگر از دلايل نيز مساله پول است كه هزينه كافي براي چنين كار دشواري اختصاص داده نمي شود.

رشيد‌بيگي ادامه داد: ساخت نمايش از متون كهن حداقل يك تيم تحقيق، يك تيم انتخاب و تبديل به ساختار دراماتيك، يك تيم نويسنده و يك تيم تنظيم‌كننده مي‌خواهد كه تمام اين وظايف در راديو به فردي به‌نام سردبير اطلاق مي‌شود درحالي كه هزينه‌ها بدون هيچ تغيير مثل گذشته پرداخت مي‌شود، بنابراين براي سردبيران ما صرف اقتصادي ندارد و در آنها ايجاد انگيزه نمي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha