• شنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8801-02353
  • خبرنگار : 90002

ادبيات كودك و نوجوان در سالي كه گذشت

ادبيات كودك و نوجوان در سالي كه گذشت

سال 87 با تمام فراز و فرودهايش به پايان رسيد. سالي كه شايد آن را بتوان با اندكي اغماض براي اهالي ادبيات كودك و نوجوان، سالي خوش يمني دانست. چرا كه در اين سال چندين كتاب پژوهشي و نقد ادبي در حوزه‌ي ادبيات كودك و نوجوان به تاليف و ترجمه رسيد كه از آن جمله مي‌توان به كتاب پژوهشي «زن در ادبيات كودك ايران» تاليف معصومه انصاريان اشاره كرد .هم چنين در اين سال تعداد قابل توجهي از آثار نويسندگان كودك و نوجوان براي چندمين بار تجديد چاپ شدند و برخي از آثار موفق جهاني به زبان ايراني ترجمه شدند. سفر چندين كتاب تاليفي به كشورهاي خارجه و ورود برخي از آن‌ها هم‌چون «آدم برفي و مترسك»، نوشته معصومه نوازني به كتاب‌هاي درسي ساير كشورها از جمله مهم ترين رخدادهاي سال گذشته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين اخبار در كنار كه انتشار منظم فهرست كتاب‌هاي مناسب شوراي كتاب كودك و خبرهاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان و تلاش‌هاي اداره پويانمايي (صبا) در زمينه توليدات انيميشني بر اساس داستان ايراني خبرهايي را رغم زدند كه در ذيل اهم آن‌ها به اجماع عنوان شده است :

***نخستين كارگاه «كتابداري كودك و نوجوان» از سوي خانه‌ي كتابدار كودك و نوجوان برگزار شد.در اين كارگاه كه در 90 ساعت و سه بخش برگزار شد، افرادي همچون نسرين‌دخت عماد خراساني، سيما ويسي‌نژاد ، مهناز خراسانچي و... مواردي همچون كليات و خدمات عمومي كتابخانه‌ها، خدمات فني و اطلاع‌رساني را با محوريت كودكان و نوجوانان تدريس كردند.

***رمان تخيلي «بريسينگر» (آتش) نوشته‌ي‌ كريستوفر پائوليني در اولين روز عرضه به بازار كتاب، با فروش بيش از ‌45هزار نسخه، پرفروش‌ترين كتاب سال كودك در انگليس نام گرفت.از اين رمان به‌عنوان رقيب «هري ‌پاتر» ياد مي‌شود.

***قديمي‌ترين جايزه‌ي كتاب كودك آمريكا به «كتاب گورستان» نوشته‌ي نيل گيمن تعلق گرفت. هشتادوهشتمين مراسم سالانه‌ي اعطاي «مدال جان نيوبري» براي تقدير از بهترين‌ كتاب سال كودك آمريكا در نيويورك برگزار شد و نيل گيمن براي اثر ترسناك «كتاب گورستان» موفق به دريافت اين جايزه شد.

***در مراسم روز جهاني كتاب كودك كه با همت انجمن نويسندگان كودك و نوجوان برگزار برپا شد، مراسم يادبود ثمين باغچه‌بان آهنگساز، مترجم، نويسنده و شاعر و فرزند جبار باغچه‌بان -نيزبرگزار شد .ثمين باغجبان در 29 اسفندماه 86 در سن 82سالگي از دنيا رفت.

*** نگارش كتاب «سازشناسي براي کودکان و نوجوانان» توسط هومن بابک و نگار پدرام كه بيش از 20 ساز ايراني و غربي را به طور کامل و با زبان ساده با تصاوير کودکانه معرفي مي كند.

***بستري شدن چندباره مهدي آذر‌يزدي نويسنده‌ي پيشكسوت كودكان و نوجوانان و خالق كتابهايي همچون «قصه‌هاى خوب، براى بچه‌هاى خوب»، «قصه‌هاى تازه از كتاب‌هاى كهن» در بيمارستان.

***در گذشت پروين دولت‌آبادي شاعر پيشكسوت و از بنيانگذاران شعر كودك در27 فروردين ماه 87در سن 84سالگي.از او كه در زمره بنيانگذاران شوراي کتاب کودک بود ، كتابهايي همچون «گذري در ادبيات کودکان»، «گنجشك و وزغ» و «جمجمک برگ خزان»را به ياد گار گذاشت .

***مسؤول واحد كودك و نوجوان معاونت هنري مؤسسه‌ي تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) از تأليف مجموعه‌ي شش‌جلدي داستان مصور انقلاب اسلامي ويژه‌ي كودكان و نوجوانان خبر داد. اين مجموعه‌ ، مهم‌ترين رخدادهاي تاريخي 15 خرداد سال 1342 تا بهمن 1357 ( سال پيروزي انقلاب اسلامي) را به صورت مصور براي مخاطبان كودك و نوجوان بازگو مي‌كند.

***برپايي نخستين همايش يك روزه علمي مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز با عنوان «همايش آسيب‌شناسي نقد و نظريه‌ي ادبيات كودك»، در اين همايش بيش از 20 مقاله از افرادي شاخص ادبيات كودك و نوجوان همچون دكتر توران ميرهادي ،مصطفي رحماندوست و...ارايه شد.

***رييس مرکز مطالعات ادبيات کودک دانشگاه شيراز از انتشار يک نشريه‌ي علمي - پژوهشي براي پيشرفت ادبيات کودک خبر داد. اين نشريه به سردبيري کاووس حسن‌لي و با همکاري مرکز ترويج زبان و ادب فارسي دانشگاه شيراز و مرکز مطالعات ادبيات کودک راه‌اندازي خواهد شد.

***برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب ، براي دومين سال متوالي، برنامه‌هاي اهل قلم كودكان و نوجوانان در مكاني مجزا در اين نمايشگاه برگزار شد و طبقه‌ي دوم رواق شرقي مصلاي تهران به عنوان مكان سراي اهل قلم كودك و نوجوان درنظر گرفته شد.بخش كودك و نوجوان نمايشگاه كتاب با برپايي 40 نشست با حضور حدود 120 كارشناس عرصه‌ي كودك و نوجوان همراه بود.

***كتاب «هري‌ پاتر و سنگ جادو»، اولين رمان "جي.كي. رولينگ" و از پرفروش‌ترين كتاب‌هاي تاريخ ادبيات، از سوي انجمن AQA انگليس كه نيمي از سؤال‌هاي امتحاني مدرسه‌هاي اين كشور را طراحي مي‌كند، در برنامه‌ي درسي زبان‌ انگليسي سطح A قرار خواهد گرفت.از سال 2009، دانش‌آموزان مدرسه‌هاي انگليس بايد يك داستان 800كلمه‌يي برگرفته از «هري‌ پاتر و سنگ جادو»‌ را بنويسند و علاوه بر آن، يك مقاله‌ي 1500كلمه‌يي در مقايسه‌ي "رولينگ" با يك نويسنده‌ي ديگر ارائه دهند.

***همايش يك‌روزه‌ي "كودك و شاهنامه" هم‌زمان با روز ملي بزرگداشت فردوسي ، اين همايش از جمله برنامه‌هاي جشنواره‌ي "كودك و شاهنامه" بود كه از 25 تا 28 ارديبهشت‌ماه با همكاري ماهنامه‌ي فرهنگي شهرزاد و كاخ‌موزه‌ي نياوران برپا شد. در اين همايش از محمود مشرف آزاد تهراني (م. آزاد)، محمد ميركياني و آتوسا صالحي به عنوان فعال‌ترين نويسندگان در عرصه‌ي بازنويسي و بازآفريني داستان‌هاي شاهنامه تقدير شد.

***انجمن تئاتر كودك و نوجوان خانه تئاتر نشان ويژه اين تشكل را به توران ميرهادي به خاطر نيم قرن تلاش درراستاي ادبيات و هنر كودكان و نوجوانان اهدا كرد.

***قرار گرفتن نام چهار کتاب کودک ايراني در فهرست کتاب‌هاي منتخب کتابخانه‌ي بين‌المللي مونيخ . اين كتابها شامل «آن بالا، اين پايين» نوشته‌ي فاطمه توپچي و بازنويسي شراره وظيفه‌شناس با تصويرگري راشين خيريه ، «فرشته‌ها از کجا مي‌آيند؟» نوشته‌ي مصطفي خرامان و تصويرگري علي عطايي، «قصه‌هاي شهريور» نوشته‌ي مصطفي رحماندوست با تصويرگري رودابه خائف ، و «دل با دريا» نوشته‌ي جمال‌الدين اکرمي و تصويرگري فرشيد شفيعي بودند.

***نادر ابراهيمي متولد 14 فروردين‌ماه سال 1315 در تهران در سن 72 سالگي 16 خرداد 87 در از دنيا رفت. از آثار اين نويسنده‌ مي توان به «خانه‌اي براي شب»، «آرش در قلمرو ترديد (يا: پاسخ‌ناپذير)»، «هزارپاي سياه و قصه‌هاي صحرا»، «افسانه‌ي باران»، «در سرزمين كوچك من» (منتخب آثار)، «تضادهاي دروني»، «انسان، جنايت، احتمال»، «مكان‌هاي عمومي»، «در حد توانستن» (شعرگونه)، «غزل‌داستان‌هاي سال بد»، «ابوالمشاغل» (زندگي‌نامه) و «فردا مشكل امروز نيست» و «يك عاشقانه‌ي آرام» اشاره كرد.

***برگزاري دومين جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي با همت انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در در محل سالن سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و تقدير از برندگان آن تماما شهرستاني بودند .

***مراسم نكوداشت هوشنگ مرادي كرماني با عنوان "چهل سال نوشتن" در محل خانه‌ي هنرمندان ايران ، و اظهار نظر"ويصل باسچي" مترجم ترك زبان و جمعي از نويسندگان و پژوهشگران در مورد وي و آثارش.

***تغيير گروه هاي سني مخاطب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در گفت و گو با معاون توليد و مدير روابط عمومي كانون از بچه‌هاي 6 تا 16 سال به 3 تا 16؛ با توجه به سند چشم‌انداز توليد كانون.

***اعطاي جايزه‌ي شهروندي ادينبورگ به رولينگ به‌خاطر افتخاري كه وي براي شهر زادگاهش به‌همراه آورد. اين جايزه از سوي شوراي شهر ادينبورگ اسكاتلند به جي.كي. رولينگ - خالق هفت‌گانه‌ي «هري‌ پاتر» -تعلق گرفت.

***مراسم نكوداشت مهدي آذريزدي در يزد، با همت معاون فرهنگي اداره‌ي کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد.

***همت مصطفي رحماندوست براي برپايي دوره‌ي آموزش شعر به كودكان به همراه دوره‌هايي ديگر از طرف دفتر شعر جوان .اين شاعردر اين سال به مدت 12 جلسه در خانه‌ي شاعران ايران درباره‌ي سرودن شعر به كودكان آموزش داد .

***همكاري مركزپويانمايي صبا با نويسندگان كودك و نوجوان از طريق انجمن نويسندگان كودك و نوجوا ن و درخواستهاي اعضاي انجمن در زمينه چگونگي آن .مرکز فرهنگي - هنري صبا به منظور برقراري ارتباط بيش‌تر بخش انيميشن و کتاب، همچنين با همکاري انتشارات سروش به انتشار کتاب با مضامين انيميشن‌هاي پرمخاطب اقدام كرد.

***اظهار نظر محمود حكيمي در زمينه پيشرفت ادبيات ديني كودكان در سالهاي اخير، از منظر اين نويسنده در دهه‌ي 70 و 80، ادبيات داستاني ديني كودك و نوجوان آثار ارزنده‌اي‌ را به ادبيات داستاني عرضه كرده است؛

***ترانه مطلوب از اعضاي شوراي کتاب کودک و نوجوان براى بورسيه سه ماهه مطالعاتى در زمينه ادبيات کودکان در سال 2008 از سوى کتابخانه بين‌المللى مونيخ پذيرفته شدو دراين سفر پژوهشي خود به مطالعه اي موضوعي «نويسندگان کودک و نوجوان ايراني چه قدر در داستان‌ها به فرهنگ غيربومي خود مي‌پردازند؟» پرداخت.

***برگزاري سومين دوره جشنواره «كتاب‌هاي برتر كودك و نوجوان» با بررسي دقيق 386 عنوان كتاب دريافت شده از 25 ناشر عضو انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان از سه زاويه توجه به متن، تصويرگري و گرافيك و نيز مديريت ناشر در فرآيند توليد كتاب . داوران اين جشنواره، هيچ‌كتابي را واجد شرايط انتخاب به عنوان «كتاب برتر» نشناختند.

***بخش كتاب‌هاي خارجي كودك و نوجوان كتابخانه ملي هم‌زمان با سالروز بزرگداشت استاد سيدمحمدحسين شهريار (روز شعر و ادب فارسي) با مديريت مصطفي رحماندوست گشايش يافت و درآن از حسين ابراهيمي (الوند)تقدير شد.بنا به گفته رحماندوست :از اين پس خريد بهترين آثار خارجي كه موفق به كسب جوايز جهاني و ملي شده‌انددر حوزه ادبيات كودك و نوجوانا ن بر عهده اين بخش خواهد بود.

*** شوراي كتاب كودك و نوجوان ،هوشنگ مرادي كرماني را براي سومين سال متوالي به عنوان نامزد دريافت جايزه‌ي ادبي «آستريد ليندگرن» معرفي كرد . جايزه‌ي «آستريد ليندگرن» بعد از «نوبل»، بزرگ‌ترين جايزه‌ي ادبي جهان است.

***گسترش فعاليتهاي گروه هاي كاري انجمن نويسندگان كودك و نوجوان و تولد كارگروه «شعر» و فعال‌ شدن كميته‌ي «پژوهش» .محور اصلي كميته‌ي «پژوهش» با مديريت مهدي يوسفي بررسي تاريخي - تطبيقي مباني نظريه‌ي ادبيات كودك ايران و جهان است و شهرام رجب‌زاده مسئوليت كار گروه «شعر»آن را برعهده دارد.

***آرمان آرين با حضور در كنگره ادبي IBBY 2008 لوح تقدير اين كنگره را به سبب نگارش مجموعه «پارسيان و من» دريافت كرد.ا موضوع اين كنگره به «داستان در تاريخ و تاريخ در داستان» تعلق داشت .

***جي.كي. رولينگ - خالق هفت‌گانه‌ي پرفروش «هري ‌پاتر» - به‌عنوان پردرآمدترين نويسنده‌ي دنياي ادبيات معرفي شد.

*** سكوت نسبتا سنگين موسسات و سازمان‌هاي مسوول در حوزه‌ كودك و نوجوان به مناسبت روز جهاني كودك (16 مهر ماه). تنها موسسه به نسبه فعال در اين ايام كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان بود.

***مدير كتابخانه‌هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران از راه‌اندازي طرح كانون -مدرسه با مشاركت چهارصد مركز در 200 مدرسه و شش‌هزارو400 كلاس خبر داد.

***«عرفان نظرآهاري» با سفر به توكيوي ژاپن ضمن حضور در مراسم بزرگداشت حافظ، شاعر بلندآوازه ايران، به سخنراني درزمينه‌ي شعر و عرفان پرداخت . در اين سفر كه به دعوت سفارت ايران و دانشگاه‌هاي زبان خارجي توكيو صورت گرفت ، اين شاعر نوجوانان، الواح فشرده‌اي از طرف شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي به كرسي‌هاي فارسي‌زبان در دانشگاه‌هاي اوساكا و توكيو تقديم كرد.

***برگزاري چهار نشست تخصصي در زمينه‌ي ادبيات و تصويرگري كتاب كودك و نوجوان از سوي ايران در نمايشگاه بين‌المللي كتاب فرانكفورت . «وضعيت ادبيات ايران در سطح جهان» و« وضعيت چاپ و نشر ادبيات كودك و نوجوان در سطح جهاني» از جمله اين نشستها بودند.

***شوراي كتاب كودك در ادامه فعاليت‌هاي آموزشي خود، بيست‌وسومين كارگاه آشنايي با ادبيات كودك و نوجوان را برگزار كرد. در كارگاه مقدماتي اين دوره، هنرجويان با مفاهيني همچون حقوق كودك و صلح، مخاطب‌شناسي، تاريخ ادبيات كودكان، ادبيات كودك، ادبيات داستاني، ادبيات كهن، داستان فانتزي، داستان واقعگر، شعر كودك و نوجوان و غيره آشنا شدند.

***سومين جشنواره ادبيات كودك و نوجوان در فرهنگ رضوي در شهركرد با معرفي نفرات برتر پايان يافت.

***انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك‌ونوجوان درايام شانزدهمين دوره هفته كتاب 30 نمايشگاه در 30 كارخانه كشور برگزار كرد.از 30 كارخانه موردنظر 20 كارخانه در استان تهران و 10 كارخانه ديگر در ساير نقاط كشور قرار دارند.

***مدير كل طرح و برنامه و نظارت مركز صبا از ايجاد قريب به ده كارگاه آموزشي و نويسندگي در اين مركز انيميشن خبر داد. كارگاه‌ «طنز»، «روستايي و اقتباسي» ، «متون كهن» ، «علمي ـ تخيلي» ، «دفاع مقدس»، «فولكلور و فانتزي» ، «تاريخ و ادبيات» ، «آموزشي و تربيتي و نوجوانان» اين كارگا ه ها را شامل شدند.

***انجمن نويسندگان كودك و نوجوان به منظور حضور مستمر و متداوم در عرصه‌هاي بين المللي آيين‌نامه سفرهاي خارجي را تنظيم و تصويب كرد. براساس اين آيين نامه از اين پس همه اعضاي انجمن فرصت حضور در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي بين‌المللي را حواهند داشت.

***به‌دنبال انتخاب انتشارات شباويز به‌عنوان نماينده ملي «بنياد هنر كتاب‌آرايي آلمان 2008»، اين موسسه انتشاراتي مسوول انتخاب «زيباترين كتاب» ايران در اين مسابقه جهاني شد.

***زهره قائيني براي دومين‌بار متوالي به رياست هيأت داوران جايزه جهاني هانس كريستين اندرسن منصوب شد. زهره قائيني كه پيش از اين رياست هيأت داوران اين جايزه جهاني را در سال 2008 در كپنهاگ بر عهده داشت، براي دومين‌بار در سال جاري رييس هيات داوران اين جشنواره براي سال 2010 (كه مقر آن در اسپانيا است) شد.

***كميته‌ي جوايز شوراي كتاب كودك سه كتاب «لالايي» زهرا فرماني،«عجايب و المخلوقات» شعله محلوجي و مسعود ناصري و «دختري ساكت با پرنده‌هاي شلوغ» نوشته احمد اكبرپور را به منظور شركت در مسابقه كتاب‌هاي مناسب براي كودكان با نيازهاي ويژه 2009 به دفتر بين‌المللي توسعه كتاب براي نسل جوان( IBBY) معرفي كرد.

***نخستين جايزه‌ي ادبي "جعفر پايور" به عرفان نظر‌آهاري به سبب خلق كتاب «جوانمرد نام ديگر تو» تعلق گرفت. در مراسم بزرگداشت چهل و ششمين سال تأسيس شوراي کتاب کودک به منظور تشويق بازنويسان و بازآفرينان ادبيات کهن فارسي اعم از مکتوب و شفاهي که آثار ارزشمندي را براي کودکان و نوجوانان پديدآورده اند، اين جايزه از سوي فروغ الزمان جمالي همسر شادروان جعفر پايور-عضو شوراي كتاب كودك - به نظرآهاري اهدا شد .

***در مراسم بزرگداشت چهل و ششمين سالگرد تاسيس شوراي كتاب كودك، انتشارات «شباويز»، «پيدايش» و «بهنشر» به‌عنوان فعال‌ترين ناشران در حوزه‌ي كتاب كودك و نوجوان در سال 86 شناخته شدند.

***براي نخستين‌بار، يك كتاب ايراني توانسته است آن‌چنان توجه جهاني را به خود معطوف دارد كه به تمامي زبان‌هاي زنده‌ي دنيا ترجمه خواهد شد. اين كتاب «من و ماه و ستاره» نام دارد كه محمدرضا يوسفي داستان آن را نوشته است و مهناز هاشمي‌اقدم تصويرگري آن را انجام داده است. به گفته مدير مسئول انتشارات «شباويز» ناشر اين مجموعه ،گروه «خلاقان بدون مرز» كه يك سازمان غيرانتفاعي و در خدمت فرهنگ و هنر است، كتاب‌هاي برتر جهان را انتخاب مي‌كنند و پس از ترجمه به تمام زبان‌هاي زنده‌ي دنيا و قصه‌گويي ضبط شده روي لوح‌هاي فشرده، از طريق نمايندگان‌شان در تمامي مدارس جهان در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهند.

***طرح انتشار نخستين مجله دانشگاهي كشور بانام «مطالعات ادبيات كودك» از سوي مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز پيشنهاد شد ودرهيات رييسه اين دانشگاه به تصويب نهايي رسيد. نخستين مجله دانشگاهي كشور بانام «مطالعات ادبيات كودك» و با همكاري مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز و انجمن ترويج زبان و ادب فارسي منتشر خواهد شد.

***درخواست اعضاي كارگروه ادبيات علمي -تخيلي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان براي فعالتر شدن آكادمي ادبيات فانتزي.

***دوازدهمين جشنواره‌ي قصه‌گويي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با محوريت قصه‌هاي قرآني 30 دي ماه ـ در اصفهان آغاز به كار كرد .در اين جشنواره بيش از ده قصه گو از ساير كشورها حضور داشتند.

***مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز دومين همايش ادبيات كودك خود را در بيست‌ويكم ارديبهشت ماه سال 1388 برگزار كرد. گروه ادبيات كودك و نوجوان «انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران» و قطب علمي «پژوهش‌هاي فرهنگي و ادبي فارس» محورهاي ارسال مقالات اين همايش را در 15 عنوان تشريح كردند.

***به دنبال فجايع صهيونيست‌ها در غزه ، انجمن نويسندگان كودك و نوجوان ايران با صدور بيانيه‌اي از همه نهادهاي مدني ايران، مسوولان، نهادهاي رسمي و سازمان‌هاي بين‌المللي خواست با اتخاذ تدابير فوري به تجاوز فاجعه‌آفرين صيونيست‌ها در نوار غزه كه بيش از همه كودكان را آماج كينه‌توزي‌هاي خود قرار داده است، پايان دهند.

***سايت كتابک ويژه كودكان و نوجوانان راه‌اندازي شد. دوم بهمن روزي بودکه کتابک پاي در جهان رسانه‌هاي الکترونيک گذاشت تا همه دوستداران کودکان و فرهنگ کودکان بتوانند با آگاهي بيش‌تر و افزارهاي امروزي‌تري از توشه‌هاي فرهنگي نهاده شده در اين رسانه در جهت بالا بردن سطح زندگي کودکان ايراني و همزبانان و هم‌فرهنگان ما در پيرامون ايران بهره مند شوند.

***انجمن نويسندگان کودک و نوجوان با پايان يافتن يك دهه از عملكرد خود به عنوان يك تشكل فرهنگي و صنفي و در آستانه‌ي چهارمين دهه‌ي انقلاب، بار ديگر با انتشار بيانيه‌اي تحليلي بر لزوم تقويت هويت صنفي نويسندگان تاكيد كرد.

***قديمي‌ترين جايزه‌ي كتاب كودك آمريكا به «كتاب گورستان» نوشته‌ي نيل گيمن تعلق گرفت. هشتادوهشتمين مراسم سالانه‌ي اعطاي «مدال جان نيوبري» براي تقدير از بهترين‌ كتاب سال كودك آمريكا در نيويورك برگزار شد و نيل گيمن براي اثر ترسناك «كتاب گورستان» موفق به دريافت اين جايزه شد.

***برندگان ايراني مسابقه تصوير‌گري كتاب كودك نوما ـ 2008 معرفي شدند .هيات داوران شانزدهمين مسابقه دوسالانه تصوير‌گري كتاب كودك (نوما _ ‌2008) پس از بررسي ‌440 اثر دريافت‌شده از ‌50 كشور عضو يونسكو، تعداد ‌33 اثر را برگزيد.جايزه اول اين مسابقه به فرشته نجفي با اثري به‌نام «شاهزاده» وجايزه‌ دومآن به ليلا فتحي‌زاده با اثري به‌نام «يوسف و زليخا»، پرستو خداپرست حقي با اثري به‌نام «چكمه‌ها»، پريسا آرتا با اثري به‌نام «شهر جادو‌شده»، صبا معصوميان با اثري به‌نام «گرگ‌ها و انسان‌ها» تعلق گرفت.

***جايزه تشويقي مسابقه تصوير‌گري كتاب كودك نوما ـ 2008نيز از آن عليرضا جدي با اثري به‌نام «ضحاك»، عاطفه ملكي‌جو با اثري به‌نام «گرگ آوازه‌خوان»، آزيتا آرتا با اثري به‌نام «شاهزاده‌اي كه سيب‌خوردن را دوست داشت»، هدا حدادي با اثري به‌نام «سام، مرباي سيب و رودخانه»، مريم مولايي با اثري به‌نام «نامه‌ات الان به دستم رسيد»، نرگس محمدي با اثري به‌نام «كلك قهرمان»، راشين خيريه با اثري به‌نام «دوست‌ بي‌وفا»

شد.

***جي.كي. رولينگ - نويسنده‌ي سرشناس انگليسي و خالق آثار پرفروش هري پاتر - نشان «لژيون دونور» فرانسه را گرفت. رولينگ كه با هفت‌گانه‌ي هري پاتر، ثروتمندترين نويسنده‌ي عصر حاضر شده است، روز گذشته (سه‌شنبه، 15 بهمن‌ماه) با حضور در كاخ اليزه در پاريس، مدال «لژيون دونور» را كه باارزش‌ترين نشان دولتي فرانسه است، از نيكولا ساركوزي - رييس‌جمهور اين كشور - دريافت كرد.

***«منوچهر احترامي (طنزپرداز و نويسنده‌ي ادبيات کودک و نوجوان) سه‌شنبه (22 بهمن‌ماه) از دنيا رفت. احترامي سال 1320 متولد شد و در رشته‌ي حقوق تحصيل کرد. او طنزنويسي را در دوران نوجواني از نشريه‌ي توفيق آغاز کرد و با اسامي مستعاري مثل: م. پسرخاله، الف اينکاره و م. وقايع‌نويس با مطبوعات، راديو، تلويزيون و نشريات توفيق و گل‌آقا همکاري کرد. احترامي کتاب‌هاي زيادي براي کودکان و نوجوانان نوشته است، که حسني نگو يه دسته گل، دزد و مرغ فلفلي و مجموعه‌ي کتاب‌هاي بچه‌ها من هم بازي (مجموعه‌ي آثار وي درنشريه‌ي بچه‌ها ... گل‌آقا) از جمله‌ي آن‌ها هستند.

***مراسم بزرگداشت نادر ابراهيمي - ياد مهرگان- با سخنراني و حضور پيشكسوتان عرصه كودك و نوجوان و با همت انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در محل خانه هنرمندان برگزار شد.

***سومين همايش سالانه نشريه براي کودکان خردسال صفر تا هفت سال با موضوع «شناخت نيازهاي کودکان صفر تا هفت سال» در روز30 بهمن ماه در تالار اجتماعات کتابخانه عمومي حسينيه ارشاد برگزار شد.

*** در پي تغييرات اداره‌ي پويانمايي سيما برخي از اعضاي ه انجمن نويسندگان كودك و نوجوان بار ديگرخواهان برقراري گفت و گوي اعضاي هيات مديره انجمن با مدير مركز صبا شدند.

***جايزه معتبر افق‌هاي تازه نمايشگاه بين‌المللي كتاب بولونيا ايتاليا به كتاب «ارنگ ارنگ بگو چه رنگ؟» نوشته افسانه شعبان‌نژاد از انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تعلق گرفت و هم‌زمان 11 تصويرگر ايراني نيز در ميان برگزيدگان مسابقه تصويرگري اين نمايشگاه قرار گرفتند.

***هم‌زمان با هفته امور تربيتي و تربيت اسلامي از مقام سه نويسنده كودك و نوجوان فعال در اين عرصه محمود حكيمي، جعفر ابراهيمي (شاهد) و مهدي آذري يزدي تقدير شد.

***فهرست آثار ويژه منتخب شوراي كتاب كودك در سال 1386 در سه بخش داستاني و دو بخش غيرداستاني اعلام شد. در بخش داستاني و در حوزه داستان‌تأليف، كتاب «من هشتمين آن هفت‌نفرم» نوشته‌ي عرفان نظرآهاري به عنوان اثر ويژه انتخاب شد.

***كتاب«لالايي» اثر زهرا فرماني در بخش آثار پديدآمده براي كودكان با نيازهاي ويژه از سوي شوراي كتاب كودك جهت شركت در نمايشگاه بين المللي كتاب براي نوجوانان معلول 2009 معرفي شد. همچنين دربخش كتاب‌هاي كودكان، مناسب براي كودكان معلول ، كتاب «دختري ساكت با پرنده‌هاي شلوغ» نوشته احمد اكبرپور با تصوير‌گري مانلي منوچهري از انتشارات علمي- فرهنگي از سوي شوراي كتاب كودك جهت ارسال به اين نمايشگاه مورد پذيرش قرار گرفت.

***جمعي از نويسندگان تركمنستان با حضور در انجمن نويسندگان كودك و نوجوان ايران به بحث و تبادل ‌نظر در حوزه‌ي ادبيات و بويژه ادبيات كودك و نوجوان پرداختند. هدف از اين ديدار كه به همت سفارت ايران در تركمنستان برگزار شد، آشنايي متقابل دو كشور با ادبيات يكديگر در هفته‌ي‌ ادبيات معاصر عنوان شد.

***اهداي معتبرترين تنديس كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان -مدادپرنده- به احمدرضا احمدي درسيزدهمين جشنواره‌ي كتاب كودك و نوجوان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و اعلام نامزدي او براي در يافت جايزه هانس كريستين آندرسن سال 2010 از ايران توسط شوراي كتاب كودك.

***تقدير از برگزيدگان سيزدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. در اين مراسم از ميان 1600 اثر جوايزي به نفرات برگزيده در پنج بخش شعر، داستان، داستان‌ترجمه، گرافيك و تصويرگري، كتاب‌هايي با موضوع انقلاب و امام‌خميني(ره) جوايزي اهدا شد.

گزارش از خبرنگار سرويس ادب ايسنا ـ مهناز باقري

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha