• دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8711-14681
  • خبرنگار : 71021

براساس پيش‌بيني‌ها، نوروز امسال هم گراني خدمات گردشگري گريبان تورها و مردم را مي‌گيرد

براساس پيش‌بيني‌ها،
نوروز امسال هم گراني خدمات گردشگري گريبان تورها و مردم را مي‌گيرد

بسياري از كشورها درحالي‌كه بحران اقتصادي گريبان آن‌ها را گرفته است، تلاش مي‌كنند، هزينه‌ي خدمات را براي افزايش سفر مردم كاهش دهند؛ اما با فرا رسيدن تعطيلات نوروزي در ايران، بار ديگر مانند سال‌هاي گذشته، شاهد افزايش قيمت خدمات گردشگري و سفر هستيم.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين شرايط كه هتل‌ها و ناوگان حمل‌ونقل هوايي، ريلي و جاده‌يي در كشور بدون توجه به اقدام برخي كشورها براي كاهش قيمت خدمات سفر و وضعيت معيشتي مردم كشور، مانند سال‌هاي گذشته قيمت‌ها را افزايش داده‌اند، بسياري از تورها با افزايش قيمت مواجه شده‌اند و اين مسأله كاهش استقبال مردم از تورهاي گردشگري و به‌دنبال آن، لغو تورها را از برنامه‌هاي دفاتر خدمات مسافرتي موجب شده است.

فخر‌السادات غني با اشاره به وضع نابسامان تورها و افت شديد متقاضي استفاده از تورهاي گردشگري داخلي در فصل زمستان، به خبرنگار ايسنا گفت: در اين فصل به مناطق سردسير، خيلي نمي‌توان سفر كرد و مجبوريم به مناطق گرم‌سير كه مسيرهاي دورتري از مركز دارند، سفر كنيم. براي راه‌اندازي تور به اين نقاط گرم‌سير نياز داريم كه از قطار استفاده كنيم، درحالي‌كه اصلا بليت قطار پيدا نمي‌شود. هتل‌ها نيز قيمت‌ها را دوبرابر كرده‌اند و ما مجبور شده‌ايم، بيش‌تر تورهاي داخلي خود را لغو كنيم.

اين فعال گردشگري با بيان اين‌كه آژانس‌ها بيش‌تر از دو كوپه‌ي قطار سهميه ندارند، افزود: براساس آنچه در سايت‌ اينترنتي رجا اعلام شده است، آژانس‌ها با 50 درصد افزايش قيمت، به‌صورت عمده بليت قطار مي‌توانند تهيه كنند؛ اما حتا با افزايش قيمت، سهمي از اين بليت‌ها نداشته‌ايم و براي نوروز نيز براساس اعلام رجا، فقط براي هفته‌ي دوم مي‌توان بليت تهيه كرد.

محمد منظر‌نژاد ـ يكي ديگر از تورگردانان و فعالان حوزه‌ي اكوتوريسم ـ‌ با بيان اين‌كه گراني‌هاي موجود موجب شده‌اند، برخي از تورها را كنسل كنيم، اظهار كرد: ناهماهنگي سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري، هواپيمايي كشوري، ناوگان ريلي و اتوبوس‌راني موجب شده است، دفاتر خدمات مسافرتي ظرفيتي از حمل‌ونقل كشوري نداشته باشند. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هيچ كاري ندارد و هتل‌ها، هواپيمايي و قطار از اواخر دي‌ماه قيمت‌ها را افزايش داده‌اند.

وي افزود: هواپيمايي اعلام كرده است، به آژانس‌ها بليت گروهي نمي‌فروشد و بايد نام تك‌تك مسافران را بدهند، چون اين سازمان مي‌خواهد كار مردمي انجام دهد. قطار هم امسال بليت گروهي نمي‌فروشد و حتا با افزايش 50 ‌درصدي بهاي بليت نيز سهميه‌اي به آژانس‌ها نداده‌اند، چون آن‌ها هم مي‌خواهند مردمي كار كنند.

اين فعال گردشگري ادامه داد: با توجه به كاهش نرخ در اروپا و كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس، قيمت تورهاي داخلي در مقايسه با تورهاي خروجي بيشتر شده است و مردم در اين شرايط، ترجيح مي‌دهند كه بيش‌تر سرمايه‌ي خود را در آن مسيرها هزينه كنند، درحالي‌كه گردشگري پايدار به‌معني توزيع پول در جوامع محلي است.

سيدمجتبي تهراني ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران و فعال در زمينه‌ي تورهاي داخلي ـ درباره‌ي شرايط تورهاي داخلي با توجه به افزايش قيمت خدمات گردشگري در داخل كشور، به خبرنگار ايسنا گفت: تعداد متقاضيان سفرهاي داخلي با توجه به افت اقتصادي، نسبت به سال گذشته كم‌تر شده است و تورهاي داخلي هزينه‌اي مساوي با تورهاي خارجي دارند.

وي افزود: هزينه‌ي توري يك‌هفته‌يي به شيراز حدود 800 هزار تومان مي‌شود، در اين شرايط مسافران ترجيح مي‌دهند، به تايلند يا تركيه بروند.

اين عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي با اشاره به تأخير در اعلام قيمت نوروزي هتل‌ها، اظهار كرد: هتل جديدي به ظرفيت هتل‌هاي قبلي كشور اضافه نشده است. البته امكان دارد، در استاني هتلي ساخته شده باشد، ولي براي تور مناسب نيست. از سوي ديگر، قيمت هتل‌ها اضافه شده است، درحالي‌كه برخي از كشورها مانند تايلند و تركيه با توجه به بحران اقتصادي حاكم در جهان، قيمت خدمات گردشگري را پايين آورده‌اند؛ ولي متأسفانه در ايران، قيمت‌ها بيش‌تر شده‌اند.

محمدعلي اشرف‌واقفي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ نيز درباره‌ي وضعيت تورهاي ورودي با توجه به وضعيت قيمت خدمات گردشگري در كشور، به خبرنگار ايسنا گفت: لغو تورهاي ورودي خيلي محدود بوده كه البته دليل آن، بحران اقتصادي است. با توجه به اين‌كه نوروز فصل سفر ايراني‌هاست، تورگردان‌ها در صورت لزوم و اجبار، تور خود را در تعطيلات نوروزي برگزار مي‌كنند.

وي ادامه داد: وقتي خدمات گردشگري با افزايش قيمت مواجه مي‌شوند، به آژانس‌ طرف خود در كشور ديگر اطلاع مي‌دهيم تا اين هزينه‌ها پيش‌بيني شوند؛ اما بايد توجه كرد كه ثابت نبودن قيمت‌ها به ورود گردشگر آسيب مي‌رساند.

اين تورگردان تأكيد كرد: بايد قيمت برنامه‌ي سفر، ثابت حتا پايين‌تر باشد تا بتوان رقابت كرد. اكنون با هتل‌داران در تعامل هستيم كه اين اتفاق رخ دهد.

خدمات گردشگري در كشور هر سال با فرا رسيدن تعطيلات نوروزي با افزايش قيمت مواجه مي‌شود و با وجود اين‌كه توسعه‌ي سفرهاي ايران‌گردي براي جمعيت حدود 74ميليون نفري ايران و جذب 20ميليون گردشگر خارجي براساس چشم‌انداز 20 ساله، جزو سياست‌ها و اهداف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به‌شمار مي‌آيد، اما به‌نظر مي‌رسد، مجري براي رسيدگي به اين وضعيت وجود ندارد و اين مسأله هر سال گريبان‌گير مردم مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha