• شنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-12850
  • خبرنگار : 71021

درماني براي درد گراني تورهاي نوروزي وجود دارد؟!

درماني براي درد گراني تورهاي نوروزي وجود دارد؟!

افزايش نرخ تورهاي داخلي و خارجي با نزديك شدن تعطيلات نوروزي، در چند سال اخير به امري طبيعي بدل شده است، به‌طوري كه پي‌گيري دلايل و ارائه‌ي راه‌كار براي آن، به اعتقاد برخي كارشناسان، فعالان اجرايي بخش گردشگري و مسؤولان، توجيه منطقي ندارد و دردي را درمان نمي‌كند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حدود چهارسال پيش با هدف ارزان‌سازي، همگاني كردن و توزيع سفر، طرح سفرهاي ارزان‌قيمت را ارائه كرد، اما اين طرح، دست‌خوش تبليغات كم‌رنگ، همكاري نكردن بخش‌هاي خدماتي مانند هتل‌ها و شركت‌هاي حمل‌ونقل و اجرا نشدن تعهدهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت و با وجود اين‌كه براساس اصول صنعت گردشگري، ارزان‌سازي فقط در فصل خلوتي سفر امكان‌پذير است، ولي به‌نظر مي‌رسد، افزايش هر ساله‌ي قيمت تورهاي نوروزي، عادي شدن اين امر از سوي برخي دفاتر خدمات مسافرتي، عادت مردم به اين قيمت‌ها و انتخاب راه حل‌هايي مانند سفر با وسيله‌ي شخصي و چادرهاي مسافرتي يا انتخاب مقصدي كه حتما يكي از اقوام در آن اقامت دارد، شرايطي را ايجاد كرده است كه پيدا كردن راه حل براي اين سناريوي تكراري، ديگر دغدغه‌ي اصلي متوليان نيست.

با وجود اين‌كه برخي آژانس‌داران، گراني بعضي مسيرهاي داخلي و خارجي را در تعطيلات نوروزي امسال عجيب مي‌دانند، اما اين اتفاق به اعتقاد ديگر آژانس‌دارها، امري كاملا طبيعي است و نبايد از اين‌كه قيمت توري دو برابر مي‌شود، اظهار تعجب كرد و درحالي مي‌توان اين مسأله را غيرطبيعي دانست كه قيمت‌ها سه يا چهار برابر شود!

امسال با وجود اين‌كه هتل‌ها مانند هر سال اعلام كرده‌اند، براي نوروز افزايش نرخ ندارند و خدمات خود را به همان قيمت سال پيش مي‌فروشند و به گفته‌ي شركت‌هاي حمل‌ونقل، هيچ گراني در كار نيست، ولي معلوم نيست افزايش نرخ تورهاي داخلي و خارجي به چه دليل اتفاق افتاده است.

رضا خادم‌الرضا ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: وقتي شركت هواپيمايي، مسير سالانه‌ي خود را تعيين مي‌كند، در برآورد اوليه‌ي خود، سود خدمات خاص، تقاضاي بالا در مناسبت‌هاي خاصي مانند تعطيلات نوروزي يا مذهبي و عرضه‌ي محدود را در نظر مي‌گيرد، بيش‌تر هواپيماها در آغاز عمليات از يك مسير خالي حركت مي‌كنند، بنابراين الزاما براي هر نفر، دو برابر قيمت بليت يك‌طرفه را تعيين مي‌كنند كه اين موضوع به افزايش هزينه در ايام خاص منجر مي‌شود. البته خدماتي كه در اين زمان داده مي‌شود، دائمي و معمول نيست. اين اتفاق در تمام بخش‌هاي مربوط به خدمات سفر رخ مي‌دهد و به گراني سفر منجر مي‌شود.

به اعتقاد او، دفاتر خدمات مسافرتي در افزايش قيمت تورهاي نوروزي خيلي تأثير ندارد؛ اما برخي كه خدمات زياد را با قيمت بالا در اختيار مي‌گيرند، مانند چاتركننده‌هاي هواپيما امكان دارد، وقتي به‌عنوان هماهنگ‌كننده برخي خدمات را گران مي‌خرند، سود خود را هم افزايش دهند تا اين گراني را دست كم براي خود جبران كنند؛ اما بايد توجه داشت درصد سود آن‌قدر نيست كه هزينه‌ي تور را دو برابر كند.

خادم‌الرضا افزود: تغيير زمان تعطيلات و توزيع سفر به شكلي كه خدمات و تقاضا را در زمان‌هاي مختلف ايجاد كند، راه حل مناسبي براي متعادل كردن عرضه و تقاضاست؛ اما براي گراني تورهاي نوروزي چاره‌اي نداريم، مگر اين‌كه براساس سياست‌هاي دولتي، طرح‌هايي براي توزيع سفر اجرا شود تا برخي شهرها از انبوه تقاضا خلاص شوند و خدمات را با قيمت بهتري عرضه كنند.

ناصر مرادي ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ـ دليل اصلي گراني تورهاي نوروزي را شرايط نامتعادل عرضه و تقاضا دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: ما در ايران تعطيلات زياد داريم؛ اما متمركز نيستند و براي تعطيلات متمركزي مانند نوروز هم برنامه‌ريزي مناسبي نداريم و توزيع سفر اتفاق نمي‌افتد. بنابراين براي تغيير اين شرايط و متناسب شدن قيمت‌ها بايد كار ريشه‌يي انجام داد.

وي بيان كرد: در تمام دنيا به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است كه مردم دو روز آخر هفته را حتما به سفر كوتاهي مي‌روند و براي اجراي برنامه‌ي خود، كاروان‌هاي مجهزي دارند و امكاناتي متناسبي براي اين سفرهاي كوتاه در نقاط مختلف شهرها فراهم شده است كه سفر راحت‌تر اتفاق افتد.

او تأكيد كرد: بايد براي تعطيلات زمستاني برنامه‌ريزي كرد تا توزيع سفر اتفاق افتد و تقاضا متناسب با عرضه شود. علاوه بر اين، اگر قشر فرهنگي كشور كه از تعطيلات طولاني تابستاني بهره‌مند است، از اين فرصت به‌خوبي استفاده كند، اين حجم سفر در يك زمان محدود و براي مقاصدي خاص اتفاق نمي‌افتد. ما حتما بايد به فكر راه‌هاي فرعي مانند تعطيلات زمستاني و آخر هفته‌ها باشيم.

مرادي اظهار داشت: بخش‌هاي خدماتي كشور مانند هتل‌ها تمام ضرر‌هاي سال را تحمل مي‌كنند تا همه‌ي آن را در تعطيلات نوروزي جبران كنند و اين‌طور مي‌شود كه تور كيش در نوروز تا بيش از يك‌ميليون تومان قيمت دارد. تورهاي خارجي هم كه در ايران فروخته مي‌شوند، تحت تأثير شرايط نامتعادل عرضه و تقاضا قرار مي‌گيرند.

وي با اشاره به ادعاي شركت‌هاي هواپيمايي و هتل‌ها درباره‌ي گران نشدن قيمت خدمات آن‌ها در نوروز، افزود: اين بخش‌ها، نخست قيمت را افزايش مي‌دهند، سپس روي آن تخفيف مي‌دهند. البته با وضع موجود، هتل‌ها مجبورند گران بفروشند، چون آن‌ها هم مشكلات مالي دارند. بنابراين مجبورند يا گران‌ كنند و روي آن تخفيف بدهند يا گران نكنند و تخفيف ندهند.

به گزارش ايسنا، گراني تورهاي داخلي در سال‌هاي اخير بهانه‌اي براي تغيير مقصد و انتخاب مسيرهاي خارجي بوده است، چون با يك حساب سرانگشتي و تماس با تعدادي دفتر خدمات مسافرتي به‌راحتي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه سفر به كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس، تركيه، ارمنستان، جمهوري آذربايجان، تونس و تايلند، با وجود اين‌كه قيمت تورهاي آن‌ها نيز افزايش يافته است، از نظر هزينه چندان با سفر به شيراز، اصفهان، كيش و حتا استان‌هاي غربي كشور كه معمولا مسافران كم‌تري دارند، تفاوت نمي‌كند و حتا گاهي هم‌قيمت مي‌شوند. با علم به اين موضوع، بسياري از مديران دفاتر خدمات مسافرتي، سفرهاي خارجي را به دوستان و نزديكان خود پيشنهاد مي‌كنند تا دست كم به‌خاطر هزينه‌اي كه مي‌پردازند، خدمات كيفي‌تري را در مقاصدي كه با انبوه جمعيت مواجه نيستند، دريافت كنند.

البته به گفته‌ي برخي آژانس‌دارها، بعضي كشورهاي خارجي، بخصوص اروپايي‌ها تصميم گرفته‌اند، تحت تأثير بحران اقتصادي و شرايط نامناسب درآمدي مردم جهان در دوسال اخير، دست كم نرخ هتل‌ها را كاهش دهند تا سفر از برنامه‌ي مردم حذف نشود؛ اما با اين وجود معلوم نيست، چرا قيمت تورهاي تركيه، تايلند و ديگر كشورهاي آسياي شرقي براي تعطيلات نوروزي ايراني‌ها، درحالي‌كه گفته شده، قيمت هتل‌ها در اين كشورها افزايش نيافته، دو برابر شده است؟

هدايت احمدي ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران ـ به‌عنوان فعال تورهاي خروجي، با اعتقاد به اين‌كه گراني تورها در فصل سفر در بيش‌تر كشورها اتفاق مي‌افتد، اما درصد افزايش آن متغير است، به خبرنگار ايسنا گفت: در اين شرايط، افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت تورهاي نوروز، منطقي است؛ اما بيش‌تر از آن، به نظارت و توجه دستگاه‌هاي متولي نياز دارد. با اين حال، بايد شرايط را درنظر گرفت. وقتي در يك تعطيلات فشرده كه جمع زيادي قصد سفر به يك مقصد را مي‌كنند، آژانس‌ها براي تأمين اين نياز مجبور مي‌شوند، هواپيما و هتل چارتر كنند، اين هواپيما در آغاز عمليات انتقال حتما از يك طرف خالي مي‌رود و آژانس‌ها براي چارتر هواپيماها مجبورند، هزينه‌ي دوطرف را محاسبه و پرداخت كنند كه اين مسأله به گراني تورها منجر مي‌شود و اين منطقي است.

وي ادامه داد: البته در فصل تعطيلات، شركت‌هاي هواپيمايي، چارتر‌ها را گران مي‌فروشند و آژانس‌ها با احتساب سود‌ خود مجبور مي‌شوند، هزينه‌ي بيش‌تري را از مردم بگيرند. اين موضوع در شرايطي كه عرضه و تقاضا با يكديگر تطابق ندارد، طبيعي است.

به گفته‌ي احمدي، قيمت تورهاي اروپايي امسال كم‌تر از تورهاي ديگر است، چون آن‌ها حدس مي‌زدند، وضعيت اقتصادي مردم خيلي خوب نباشد. البته برخي آژانس‌دارهاي ايراني نيز تلاش كردند، با درنظر گرفتن سود كم‌تر، قيمت‌ها را در داخل گران‌تر نكنند؛ اما اين اتفاق در مقاصدي كه چند سالي است در ايران درباره‌ي آن‌ها خيلي تبليغ مي‌شود، مانند سنگاپور، تايلند، تركيه، مالزي و چين كم‌تر افتاده است.

خسرو شهروي ـ ديگر عضو انجمن صنفي‌ دفاتر خدمات مسافرتي ـ نيز اين گراني را ناشي از نوع عملكرد شركت‌هاي هواپيمايي خارجي در ايران دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: شركت‌هاي هواپيمايي خارجي به‌مناسبت فرا‌رسيدن نوروز ايراني‌ها و آغاز زمان سفر، قيمت پروازها را گران كرده‌اند. علاوه بر اين، برخي كشورها قيمت رواديد خود را هم افزايش داده‌اند.

وي بيان كرد: شركت‌هاي هواپيمايي خارجي شايد به‌دليل شرايط اقتصادي، سود خود را بيش‌تر‌ كرده‌اند، چون به‌نظر مي‌رسد، اين شركت‌ها متوجه فصل سفر ايراني‌ها شده‌اند و آن را در قيمت‌هاي خود اعمال مي‌كنند. اگرچه در داخل كشور، خدمات تحت تأثير ميزان تقاضا، با افزايش قيمت مواجه مي‌شود.

اين فعال گردشگري افزود: قيمت بيش‌تر مسيرهاي داخلي و برخي مقاصد خارجي دو برابر شده است. شايد اين امر از نظر عده‌اي منطقي باشد، اما گاهي سوء‌استفاده‌هايي مي‌شود كه بايد مواظب اين رفتارها بود.

خادم‌الرضا ـ عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ـ نيز درباره‌ي گراني تورهاي خارجي، اظهار كرد: افزايش قيمت اين تورها از رفتار مردم داخل كشور ناشي مي‌شود، يعني تور برخي مسير‌هاي خارجي در سال‌هاي نخست فعاليت در ايران، با قيمت معمول فروخته مي‌شد و گراني در كار نبود، حتا كارهايي براي جذب مشتري بيش‌تر انجام مي‌دادند؛ اما در سال‌هاي بعد، وقتي زمان رزرو تور تغيير كرد و تقاضا افزايش يافت، توراپراتورهاي خارجي حتا در فصل خلوتي سفر خود، قيمت‌ها را براي ايران افزايش دادند و قيمت تور آن‌ها تحت تأثير بازار عرضه و تقاضاي ايران قرار گرفت. اين‌طور است كه گاهي ديده مي‌شود، تور مسيرهايي مانند حاشيه‌ي خليج فارس كه در فصل خلوتي سفر خود هستند، با دو برابر نرخ معمول براي تعطيلات نوروزي ايران فروخته مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha