• جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۸۷ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-13318
  • خبرنگار : 71021

رييس ستاد مکه‌ي مکرمه: بازگشت زايران ايراني از بامداد فردا آغاز مي‌شود وضعيت بهداشتي خيلي بهتر از گذشته است حج امسال در 20 سال گذشته روان‌ترين حج بود

رييس ستاد مکه‌ي مکرمه گفت: خروج زايران ايراني از فرودگاه جده از بامداد شنبه (23 آذرماه) و اعزام زايران مدينه بعد به شهر پيامبر (ص) نيز از جمعه (22 آذرماه) با خروج شش‌هزار و 455 نفر آغاز مي‌شود.

حسن سقايي در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، با بيان اين‌که جمعه هيچ خروجي از مکه به سمت فرودگاه جده براي بازگشت به ايران صورت نمي‌گيرد، ادامه داد: نخستين گروه از زايران ايراني پنج دقيقه‌ي بامداد شنبه (23 آذرماه) از فرودگاه جده به کشور بازمي‌گردند و بازگشت زايران به کشور از اين روز آغاز مي‌شود؛ اما اعزام زايران مدينه بعد از امروز صورت مي‌گيرد.

به گفته‌ي او، نه‌هزار و 215 نفر شنبه از مکه خارج مي‌شوند که پنج‌هزار و 778 نفر از فرودگاه جده به ايران و سه‌هزار و 437 نفر به مدينه مي‌روند. خروج زايران از مکه و فرودگاه جده به سمت ايران تا ششم دي‌ماه ادامه دارد و خروج زايران ايراني از مدينه به ايران از 29 آذرماه آغاز مي‌شود و تا 11 دي‌ماه ادامه دارد.

رييس ستاد مکه‌ي مکرمه درباره‌ي وضعيت منا با توجه به محدوديت‌ها و شرايط بهداشتي که بيشتر زايران نسبت به آن گله داشتند، اظهار کرد: وضعيت کنوني منا را با سال‌هاي گذشته نمي‌توان مقايسه کرد. امسال وضعيت بهداشتي خيلي بهتر از گذشته بود و با يک شرکت سعودي قراردادي بسته شد که گروه‌هايي را براي نظارت بر وضعيت بهداشتي و جمع‌آوري زباله‌ها در چادرهاي ايراني مستقر کند که در طول روزهاي حضور زايران ايراني، اين گروه‌ها نظارت مي‌کردند.

وي بيان كرد: منا، سرزمين محدودي است و مشکل اصلي در اين سرزمين، محدوديت است که ما با توجه به امکانات و شرايط منطقه، تلاش مي‌کنيم به بهترين شکل به زايران خدمات دهيم و همواره افراد متخصص، بهترين حج را متعلق به ايراني‌ها مي‌دانند.

سقايي درباره‌ي تعداد محدود سرويس‌هاي بهداشتي براي زايران ايراني در منا، گفت: عربستان با توجه به تعداد زايران هر کشور، در منطقه‌ي استقرار آن‌ها سرويس بهداشتي ايجاد کرده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا منطقه‌ي استقرار زايران ايراني از محل رمي جمرات فاصله‌ي زيادي دارد و اين موضوع در رفت‌وآمد زايران با توجه به ميانگين سني آن‌ها که بيشتر کهن‌سال هستند، مشکل ايجاد مي‌کند، اظهار داشت: تعيين مکان براي کشورها براساس نقشه‌ي عربستان سعودي است و اين منطقه براي ايراني‌ها از نظر فيزيکي و راه‌هاي دسترسي به مکه و مشعرالحرام بهترين مکان است و اين منطقه از گذشته به ايراني‌ها تعلق داشته است.

رييس ستاد مکه‌ي مکرمه افزود: زايراني که مشکل دارند، براي انجام اعمال نيابت مي‌دهند و کساني که براي رمي جمرات مي‌روند، حتما توانايي جسماني دارند.

وي ادامه داد: راه دسترسي از منطقه‌ي ايراني‌ها در منا به سمت مکه بهتر از خيمه‌هاي نزديک به محل رمي جمرات است، به‌طوري که در زمان خروج، زايراني که پياده از منا حرکت کردند، نيم ساعته به مکه رسيدند؛ اما ترافيک ماشين‌هاي حامل زايران براي ورود به مکه بسيار سنگين بود.

سقايي درباره‌ي وضعيت جسماني زايران در مراسم رمي جمرات، گفت: جمرات امسال نسبت به سال گذشته، وضعيت بهتري داشت، البته چهار نفر از زايران در منا جان باختند؛ اما مرگ آن‌ها ناشي از کهن‌سالي و بيماري قلبي بود. در زمان مراجعت پياده‌ي زايران به سرزمين مشعر و منا، تعدادي از زايران ايراني گم شدند؛ ولي به‌طور کل مشکلي نبود و در بازگشت، زايران به سمت مکه، گشت‌هايي مستقر بودند که زايران را هدايت مي‌کردند.

رييس ستاد مکه‌ي مکرمه در پايان اضافه كرد: در طول حدود 20 سال فعاليت در حج، حج امسال بسيار روان بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha