• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۷ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8709-13666
  • خبرنگار : 71021

آيت‌الله ري‌شهري: علاج برخورد افراطي‌ها با زايران در عربستان دست ما نيست متأسفانه جهان اسلام به جنايت‌هاي اخير در غزه توجه لازم را ندارد

آيت‌الله ري‌شهري:
علاج برخورد افراطي‌ها با زايران در عربستان دست ما نيست
متأسفانه جهان اسلام به جنايت‌هاي اخير در غزه توجه لازم را ندارد

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: متأسفانه تلاش‌ها براي جلوگيري از برخوردهاي افراطي‌گرايانه با زايران ايراني در عربستان، به نتيجه‌ي ملموس نرسيده است و علاج آن در دست ما نيست. ‌

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به مکه‌ي مکرمه، آيت‌الله محمد محمدي ري‌شهري در نشست خبري مشترکي که با رييس سازمان حج و زيارت در مکه داشت، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي اين‌که با توجه به روابط استراتژيک ايران و عربستان و صحبت‌هاي مطرح‌شده در اين نشست درباره‌ي اين‌که افراطي‌گرايي با توجه به اين روابط، صحيح نيست و با وجود اين‌که گفته مي‌شود، مسؤولان عربستان برخوردهاي افراطي را با زايران ايراني تقبيح مي‌کنند، اما در عمل هيچ اتفاقي در عربستان رخ نداده است، چه بسا اين افراد در کنار نيروهاي امنيتي عربستان، آسوده فعاليت مي‌کنند، آيا بعثه‌ي مقام معظم رهبري در مقابل اين حرکت‌ها فقط قرار است کتاب‌هاي پاسخ به شبهات را براي توجيه زايران تهيه و منتشر کند و در برابر زايران کشورهاي ديگر که تحت تأثير شديد اين برخوردها هستند، کاري انجام نمي‌دهد؟ اظهار کرد: در سطح مذاکرات سياسي ايران و عربستان، هم ما افراطي‌گري‌ها را محکوم مي‌کنيم و هم آن‌ها؛ اما در مقام عمل، از بروز اين برخوردها با زايران ايراني جلوگيري نمي‌شود، البته اين مسايل را به مسؤولان عربستان متذکر مي‌شويم.

وي ادامه داد: متأسفانه تلاش‌ها به نتيجه نرسيده‌اند. وظيفه‌ي ما پاسخ دادن به شبهات است، کتاب‌هايي نوشته شده‌اند تا زايران توجيه شوند که در مقابل اين برخوردها چگونه عمل کنند. ما اين کارها را انجام داده‌ايم؛ اما علاج آن در دست ما نيست.

ري‌شهري در ادامه‌ي اين پرسش که آيا از ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي حاضر در مناسک حج، مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات براي رفع چنين مسايلي استفاده مي‌شود؟ گفت: البته اين سازمان‌ها در حج اقداماتي را انجام مي‌دهند که خود بايد گزارش دهند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز براي حج آينده‌ي ايرانيان مقيم خارج از کشور، برنامه‌هايي دارد که اعلام مي‌شوند.

سرپرست حجاج ايراني در عربستان در پاسخ به اين پرسش که آيا اتفاق اخير در ايران مبني بر آتش زدن يک دفتر خدمات هواپيمايي عربستان سعودي، بر روابط دو کشور تأثير نمي‌گذارد؟ بيان کرد: روابط ايران و عربستان را استراتژيک مي‌دانيم و افراطي‌گري با توجه به روابط موجود دو کشور صحيح نيست. منطق ايران، هماهنگي با تمام کشورهاست، بايد به‌گونه‌اي عمل کرد که دولت‌هاي اسلامي به يکديگر نزديک شوند.

وي درباره‌ي نتايج ديدارهايي که تاکنون و در زمان حج با مسؤولان بعثه‌هاي کشورهاي ديگر صورت گرفته‌اند، توضيح داد: مسؤولاني که با آن‌ها ديدار داشته‌ايم، با ما هماهنگ هستند و شايد در ميان آن‌ها کسي نبوده است که از مباحث مطرح‌شده، بخصوص درباره‌ي حوادث اخير غزه، حمايت نکند. در مجموع، مسلمانان و رهبران فکري جهان و مسؤولان سياسي کشورهاي اسلامي از مردم غزه حمايت مي‌کنند.

او در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي اين‌که آيا وقت آن نشده است که کشورهاي اسلامي براي شکستن محاصره‌ي کشورهايي مانند فلسطين با يکديگر متفق شوند؟ اظهار کرد: البته که زمان آن رسيده و حتا گذشته است؛ اما موضوع اين است که ديدارهاي ما با سران بعثه‌هاي کشورهاي اسلامي است که اين افراد نيز تصميم‌گيرنده نيستند.

ري‌شهري در ادامه درباره‌ي تأثير عملي ديدار با سران بعثه‌هاي کشورهاي اسلامي با موضوع غزه و فلسطيني‌ها، گفت: ديدارهاي ما در سطح مسؤولان فرهنگي و بعضا سياسي‌اند که در دولت خود فعاليت فرهنگي دارند که موجب مي‌شود، ميان کشورهاي اسلامي نوعي تربيت، تقويت فکري و تشريک ذهني ايجاد شود تا مردم آن کشورها به صحنه‌ي عمل وارد شوند و از دولت‌ها، اين حق را مطالبه کنند. تصميم‌گيري درباره‌ي کمک به مردم غزه در دست مسؤولان سياسي کشورهاست.

وي افزود: نتيجه‌ي ملموس اين ديدارها بستگي به اين دارد که شعاع تلاش‌ها تا چه حد گسترش يابد و سياست‌مداران را به عمل وادارد. آنچه ما در حج دنبال مي‌کنيم، تقويت مباني فکري است. کار بعثه‌ي مقام معظم رهبري نيز فرهنگي است و کار سياسي انجام نمي‌دهد و بيشتر همايش‌ها و ديدارهايي که برگزار مي‌کند، بازده فرهنگي دارد.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت درباره‌ي سهميه‌ي آزاد حج که برخي افراد براي شرکت در مناسک حج از آن استفاده مي‌کنند، تصريح کرد: اين سهميه در اختيار سازمان حج و زيارت نيست، چون اين سازمان امسال تا آخرين نفر، سهميه‌ي خود را استفاده کرد و زاير آورد. اين موضوع که اكنون معروف شده است و افرادي که با استفاده از سهميه و فيش‌هاي آزاد به حج مي‌آيند، با رواديدهايي که در اختيار سفارتخانه‌ي عربستان‌اند، اقدام مي‌کنند.

وي بيان کرد: ما نظر داده‌ايم که اين جريان بايد سازمان‌دهي شود، چون در يکي دو سال اخير اين سازمان‌دهي وجود نداشته است و افرادي که معمولا سفارش مي‌شوند و از اين طريق به عربستان مراجعه مي‌كنند، در اين سرزمين با مشکلات جدي مواجه مي‌شوند.

او تأکيد کرد: نبايد در اين بخش، تبعيض باشد و زايران بايد در شرايطي به اين کشور اعزام شوند که از سازمان حج و زيارت خدمات دريافت کنند تا براي آن‌ها مشکلي ايجاد نشود.

ري‌شهري در ابتداي اين نشست خبري با بيان اين‌که حج امسال براساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري با آرامش برگزار شده است، افزود: البته حج هنوز پايان نيافته است و تا 20 روز ديگر ادامه دارد. بنابراين خدمت‌گزاران حج بايد با توان بيشتر، کار خود را تا پايان ادامه دهند.

وي خطاب به گروه خبري حاضر در اين نشست که براي پوشش مناسک حج اعزام شده‌اند، گفت: يک مجموعه‌ي منسجم، يعني سازمان حج و زيارت و بعثه‌ي مقام معظم رهبري، در کنار يکديگر تلاش کردند تا از فرصت حج به‌نحو شايسته استفاده شود. اکنون نوبت رسانه‌هاست که بيان کنند، چقدر از اين تلاش‌ها در يک‌ماه گذشته منعکس شده و چقدر از اين فرصت بهره‌برداري شده است.

نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت تأکيد کرد: تمام وعده‌هايي که داده بوديم، بدون کم و کاست، عملي شده‌اند. به ياد ندارم وعده‌اي پيش از حج داده باشيم و امروز انجام نشده باشد و تا جايي که ظرفيت مکان و زمان اجازه داده است، فعاليت کرده‌ايم.

وي در ادامه به اقداماتي که تاکنون و در زمان برپايي مراسم حج و حضور زايران ايراني در عربستان انجام شده‌اند، اشاره و بيان کرد: برگزاري همايش‌هاي مختلف مانند تقريب مذاهب، قدس، فرهيختگان، روحانيون، حج و امام خميني (ره) و نشست‌هاي تخصصي، برنامه‌ي برائت از مشرکان و مراسم دعاي کميل در مدينه، ديدار با رؤساي بعثه‌هاي کشورهاي اسلامي و مطرح شدن مشکلات جهان اسلام، بخصوص وضعيت اسفبار مردم فلسطين، بخشي از فعاليت‌هاي انجام شده‌اند.

ري‌شهري اظهار داشت: حج امسال در فضايي آرام، مثبت و سرشار از معنويت و به دور از حوادث ناگوار براي تمام زايران و مسلمانان به‌پايان رسيد و موفقيت کار از سال گذشته به‌طور نسبي بيشتر بوده است.

سرپرست حجاج ايراني با اشاره به جنايت‌هاي اخير در غزه، گفت: متأسفانه جهان اسلام به اين موضوع توجه لازم را ندارد، درحالي‌که در رکن فعاليت و توجه ما بايد باشد. رسانه‌ها بايد بر اين موضوع پافشاري کنند.

وي افزود: بسياري از مسلمانان فکر مي‌کنند، مسأله‌ي فلسطين کم‌رنگ شده است و مورد اهتمام جدي قرار نمي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha