• دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8703-09334
  • خبرنگار : 71021

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي: پرونده‌هاي 45هزار نفر از هنرمندان براي بيمه آماده است نام‌نويسي براي طرح بيمه‌ي تأمين اجتماعي تا پايان شهريور ادامه دارد

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي:
پرونده‌هاي 45هزار نفر از هنرمندان براي بيمه آماده است
نام‌نويسي براي طرح بيمه‌ي تأمين اجتماعي تا پايان شهريور ادامه دارد

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: دولت نهم رقابت کاذب بين دولت و بخش خصوصي را در حوزه‌ي صنايع دستي از بين برد.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آذربايجان شرقي، حسين هاتفي فارمد در آيين گشايش نمايشگاه ملي صنايع دستي در تبريز، اظهار داشت: از سال‌هاي دهه‌ي 40 تاكنون، دولت در تمام عرصه‌ها توليد، حمايت و اشتغال را در بخش صنايع دستي عهده‌دار بود كه اين امر با روي کار آمدن دولت نهم به‌لحاظ تصميمات درستي که گرفته شدند، درحال تغيير و تحولات جدي است.

وي ادامه داد: دولت نهم در دو سال گذشته، حدود 40 مورد در زمينه‌ي گسترش و رونق صنايع دستي تصميم‌گيري کرده است که ايجاد بانک اطلاعاتي هنرمندان فعال در اين بخش، آسيب‌شناسي براي اعتلاي صنايع دستي، فرهنگ‌سازي، تعامل با رسانه‌ها، به‌ويژه با صداوسيما، توجه به بسته‌بندي صنايع دستي و پرداخت تسهيلات کم‌بهره به فعالان اين بخش از جمله‌ي اين تصميم‌ها هستند.

هاتفي با بيان اين‌که تمام اين اقدامات و برنامه‌ها براي جذب بخش خصوصي به عرصه‌ي صنايع دستي صورت گرفته‌اند، گفت: در اين زمينه و در حوزه‌ي بسته‌بندي صنايع دستي، پنج استان کشور به‌عنوان پايلوت انتخاب شده‌اند که دولت از محل وام‌هاي کم‌بهره، منابع مالي در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهد.

وي حفظ صنايع دستي موجود، احياي صنايع دستي منسوخ‌شده، توجه به توليد، توسعه و ترويج رشته‌هاي مختلف صنايع دستي را از جمله محورهاي دولت نهم در ارتباط با ارتقاي جايگاه صنايع دستي در داخل و خارج از کشور اعلام کرد.

او از فعال بودن 255 رشته‌ي صنايع دستي در ايران خبر داد و افزود: براي حفظ اين ذخاير معنوي، فرهنگي و اقتصادي کشور برنامه‌ريزي‌هاي مدوني انجام شده‌اند که ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و علمي با هدف توسعه‌ي اين رشته‌ها در دستور کار سازمان است.

وي بر تصميم جدي دولت براي توجه به توليد صنايع دستي تأکيد و اظهار كرد: دولت در اين‌باره برنامه‌هاي وسيعي دارد که ايجاد و راه‌اندازي بازارچه‌ها و شهرک‌هاي صنايع دستي با جديت و تلاش شبانه‌روزي در دست پي‌گيري است. به همين منظور، طرح احياي بازارهاي قديمي رشته‌هاي مختلف صنايع دستي و خريد و مرمت خانه‌هاي قديمي براي تبديل آن‌ها به محل نمايش و خريد و فروش صنايع دستي به اجرا گذاشته مي‌شوند.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري توجه به معيشت و زندگي فعالان صنايع دستي را از ديگر برنامه‌هاي دولت نهم اعلام کرد و گفت: در اين زمينه، طرح بيمه‌ي تأمين اجتماعي شاغلان در اين بخش با ايجاد بانک اطلاعاتي درحال اجراست و تاکنون 45 هزار نفر از نقاط مختلف کشور در اين پايگاه نام‌نويسي کرده‌اند و پرونده‌هاي آنها براي تحت پوشش قرار گرفتن بيمه آماده است.

هاتفي ادامه داد: نام‌نويسي براي طرح بيمه‌ي تأمين اجتماعي فعالان صنايع دستي تا پايان شهريورماه امسال ادامه دارد.

وي با بيان اين‌که دولت نهم در بخش آموزش صنايع دستي نيز با برنامه‌هاي خاصي وارد ميدان شده است، اظهار داشت: در اين زمينه، سال گذشته 90 هزار نفر از هنرجويان در مراکز آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آموزش ديدند. امسال نيز مقرر شده است، اين امر به بخش خصوصي واگذار شود.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي اضافه كرد: با اجراي برنامه‌هاي يادشده توسط دولت در دو سال اخير، نور اميدي در دل هنرمندان ايراني ايجاد شده که آن اميد به آينده است.

به گزارش ايسنا، مدير کل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم، گفت: اين استان مفتخر است که جزو پيشگامان عرصه‌ي صنايع دستي ايران اسلامي به‌شمار مي‌آيد.

محمدرضا نوتاش اظهار كرد: اكنون فرش دست‌بافت، نقره‌سازي، ورني، گليم‌بافي و صنايع دستي ديگر اين استان، مشتاقان بي‌شماري را در سطح جهان دارند.

وي وجود چنين موقعيتي را براي صنايع دستي آذربايجان به‌دليل داشتن پيشينه‌ي تاريخي بسيار طولاني اين خطه از ميهن اسلامي دانست و ادامه داد: شهر تبريز و آذربايجان تمدن چندهزار ساله دارد که طبق شواهد و مستندات تاريخي، مدنيت در اين خطه از چهارهزار سال پيش جاري بوده است. کشف گورستان عصر آهن در كنار مسجد کبود تبريز که قدمت آن به دوهزار سال پيش از ميلاد برمي‌گردد، نشان‌دهنده‌ي هويت تاريخي اين شهر کهن است.

او با بيان اين‌که چنين موقعيت و سابقه‌ي تاريخي در آذربايجان قطعا رونق و گسترش صنايع دستي را نيز به‌دنبال داشته است، به خاطرات سفير اسپانيا در ايران در 650 سال پيش اشاره کرد و افزود: در خاطرات سفير اسپانيا آمده است كه وقتي به تبريز وارد شدم، کالاهاي متفاوتي را ديدم که در ساير شهرها وجود نداشتند، از جمله صنايع دستي مانند خاتم‌کاري، منبت‌کاري و کاشي‌کاري که در تبريز توليد و به انگليس صادر مي‌شدند.

ميرکل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي بيان كرد: امروز اگر کسي در کوچه‌هاي تبريز کهن، قدم بزند، آثار اين هنر و ديگر صنايع دستي را به عينه مي‌تواند مشاهده کند. براي رشد و بالندگي اين صنايع بايد سياست‌هاي حمايتي توسط دولت اجرا شوند.

همچنين معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعداد صنايع دستي رايج در كشور را 255 رشته اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي ايسنا در آذربايجان شرقي، حسين هاتفي فارمد در حاشيه‌ي گشايش نمايشگاه ملي صنايع دستي‌ برتر و هداياي جمهوري اسلامي ايران در تبريز، از احياي صنايع دستي منسوخ‌شده به‌عنوان يكي ديگر از برنامه‌هاي مهم دولت و سازمان ميراث فرهنگي در حوزه‌ي صنايع دستي نام برد و اظهار داشت: ناآگاهي از اهميت و كاربردهاي گوناگون برخي رشته‌هاي صنايع دستي موجب منسوخ شدن آن‌ها در طول زمان شده است.

وي گفت: توليد، از ديگر ابعاد مورد توجه دولت در حوزه‌ي صنايع دستي است كه برنامه‌هاي وسيعي در ارتباط با آن طراحي شده‌اند. در اين راستا، طرح مطالعاتي ايجاد بازار و شهرك‌هاي ويژه‌ي صنايع دستي در پنج استان كشور آغاز شده است.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: توسعه و ترويج صنايع دستي از ديگر مسايل مورد توجه دولت در اين حوزه است كه در راستاي تحقق آن پارسال بيش از 90 هزار نفر از جوانان كشور آموزش‌هاي لازم را ديدند.

وي با اشاره به برنامه‌ي دولت براي واگذاري آموزش صنايع دستي به بخش خصوصي در سال 1387، ادامه داد: در راستاي توسعه و ترويج صنايع دستي، ارتباط خوبي با مجامع بين‌المللي مانند يونسكو و يونيدو برقرار كرده‌ايم.

هاتفي همكاري با يونسكو را در زمينه‌ي مهر اصالت و نشان برتري از ابعاد توسعه و ترويج صنايع دستي در كشور دانست و افزود: سال گذشته براي نخستين‌بار، شش نفر از هنرمندان كشور در شش رشته‌ي صنايع دستي موفق به دريافت مهر اصالت از يونسكو شدند.

نمايشگاه ملي صنايع دستي و هداياي ايران هم‌زمان با فرا رسيدن روز جهاني صنايع دستي در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تبريز با حضور معاون رييس‌جمهور و 25 نفر از سفراي کشورهاي اسلامي در تبريز گشايش يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha