• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8908-10218
  • خبرنگار : 71021

بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي به شرطه‌ها و شروطه‌ها! 50 ساله‌ها هم‌چنان منتظر دستور رييس‌جمهور بمانند جوان‌ترها در آزمون فني و حرفه‌يي شركت كنند

بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي به شرطه‌ها و شروطه‌ها!
50 ساله‌ها هم‌چنان منتظر دستور رييس‌جمهور بمانند
جوان‌ترها در آزمون فني و حرفه‌يي شركت كنند

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: 10هزار هنرمند براي بيمه‌ي صنايع دستي به سازمان تأمين اجتماعي معرفي شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سال 1387 موضوع بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي خيلي جدي از سوي متوليان اين حوزه مطرح شد و به‌دنبال پي‌گير‌هاي انجام‌شده،‌ مجلس لايحه‌ي آن را در كنار بيمه‌ي بافندگان فرش و قالي تصويب كرد.

سال 1388 تهمينه دانيالي ــ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي ــ با اعلام اين‌كه اطلاعات 150هزار هنرمند در بانك اطلاعاتي اين معاونت ثبت شده است، گفت كه «پس از تأمين بودجه‌ي 112ميليارد توماني، تا پايان سال اين 150هزار نفر بيمه مي‌شوند و سال 1389 نيز 200هزار هنرمند ديگر بيمه خواهند شد» ولي اجراي اين وعده در آن سال معطل بودجه ماند.

اوايل امسال هم دانيالي بار ديگر اعلام كرد كه قرار است، دولت اعتبار مورد نياز بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي را در بودجه‌ي سال 1389 لحاظ كند كه با اين حساب، امسال انتظار تعدادي از هنرمندان بايد پايان يابد. در همان زمان، مجلس هم آيين‌نامه‌ي اجرايي مصوبه‌ي خود را به سازمان تأمين اجتماعي ابلاغ كرد.

حالا پس از گذشت سه‌سال از مطرح شدن جدي اين موضوع، سازمان تأمين اجتماعي در توافقي با معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي، شرط‌هايي را براي بيمه‌ي هنرمندان تعيين كرده است، يعني هنرمنداني كه سال‌ها كار كرده و به‌طور تجربي رشته‌ي خود را فراگرفته‌اند، بايد نخست در آزمون فني و حرفه‌يي شركت كنند تا پس از قبولي در اين آزمون و دريافت كارت صنعتگري، بيمه شوند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي در توضيح آخرين وضعيت بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي به خبرنگار ايسنا گفت: ما مصوبه‌ي هيأت دولت را براي بيمه‌ي هنرمندان صنايع دستي گرفته‌ايم، اعتبار بيمه نيز در بودجه‌ي 1389 لحاظ شده و نرم‌افزاري هم براي اين كار طراحي شده است تا در اختيار سازمان تأمين اجتماعي و اداره‌هاي كل آن در استان‌ها قرار گيرد.

او ادامه داد: با همكاري اداره‌ها‌ي كل تأمين اجتماعي و فني و حرفه‌يي استان تهران، تعدادي از هنرمندان در آزمون‌هاي فني و حرفه‌يي شركت كرده‌اند، چون يكي از شرايط بيمه‌شدگان، داشتن كارت صنعتگري و قبولي در آزمون فني و حرفه‌يي است كه با داشتن اين دو شرط، براي بيمه به اداره‌هاي تأمين اجتماعي معرفي مي‌شوند.

دانيالي هم‌چنين با اشاره به ثبت اطلاعات 10هزار هنرمند مشمول بيمه‌ي تأمين اجتماعي، گفت: اين ركوردها به سازمان تأمين اجتماعي فرستاده شده است و اكنون منتظر ابلاغ آن براي اجراي بيمه‌ي اين هنرمندان صنايع دستي هستيم.

بيمه‌ي هنرمندان پيش‌كسوت بالاي 50 سال كه مشمول قانون بيمه‌ي تأمين اجتماعي نيستند نيز دغدغه‌ي ديگري است كه حتا معاون اول رييس‌جمهور هم در بزرگداشت روز جهاني صنايع دستي روي موضوع آن تأكيد كرد. البته پيش‌تر معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي پيش‌بيني كرده بود، جمعيت اين هنرمندان به 10هزار نفر هم نمي‌رسد، ولي جمع‌آوري اطلاعات آن‌ها را از استان‌ها خواسته بود.

او گفته بود كه در بيمه تلاش مي‌كند، اولويت‌هاي سني و فعاليت در رشته‌هاي منسوخ‌شده و در حال منسوخ شدن را درنظر بگيرد.

اكنون پس از گذشت حدود يك‌سال، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي درباره‌ي بيمه‌ي هنرمندان بالاي 50 سال، به خبرنگار ايسنا گفت: خوشبختانه معاون اول رييس‌جمهور در اين‌باره به ما قولي داده است كه ما بايد پيش‌كسوتان بالاي 50 سال را رصد كنيم و آن‌ها را در يك نامه به حضور رييس‌جمهور معرفي كنيم تا وضعيت بيمه‌ي آن‌ها مشخص شود.

دانيالي افزود: استان‌ها اكنون درحال رصد و دستيابي به اطلاعات اين هنرمندان پيش‌كسوت هستند كه اطلاعات آن‌ها را براي رييس‌جمهور بفرستيم تا موضوع بيمه‌ي اين گروه از هنرمندان پيش‌كسوت بالاي 50 سال كه آثار فاخر نيز دارند، حل شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha