• یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-12759

/خبركامل/ مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي برگزار شد وزير علوم: ساخت خوابگاه‌هاي متاهلين نيازمند کمک و حمايت خيرين است

/خبركامل/ مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي برگزار شد
وزير علوم: ساخت خوابگاه‌هاي متاهلين نيازمند کمک و حمايت خيرين است

مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي و خوابگاه‌ساز و نهادها و سازمانهاي فعال در اين حوزه، امروز با حضور وزيرعلوم در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم وزير علوم از تلاش و خدمات 90 خير، سازمان و نهاد فعال در عرصه آموزش عالي و خوابگاه سازي تقدير كرد.

حاج عبدالمهدي موسوي آل طعمه، خير خوابگاه ساز در اين مراسم با بيان اينكه خوشبختانه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بحث خوابگاه سازي به عنوان يك كار خير در كشور رواج يافت، گفت: خيرين تا قبل از پيروزي انقلاب بيشتر مايل به ساخت مدرسه، مسجد و حسينيه بودند كه خوشبختانه ساخت خوابگاه‌هاي دانشجويي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي آغاز شد و در حال حاضر بيش از 40 تا 50 هزار متر مربع بناي خوابگاهي در حال بهره برداري است.

نام خيرين بر سردر بناي ساخته شده ثبت شود

محمد صيرفيان، عضو مجمع خيرين دانشگاه ساز استان اصفهان نيز با بيان اينكه يكي از برنامه‌هاي ما در اين انجمن تاكيد بر ثبت اسم و نام خير بر سردر بناي ساخته شده است، گفت: اين مسئله قطعا مي‌تواند به "امربه معروف" دائمي و مستمر بدل شود.

اين خير خوابگاه ساز عنوان كرد: محاسبات نشان مي‌دهد كه باپرداخت هر 10 ميليون تومان از سوي خيرين براي يك نفر امكان حضور در دانشگاه را ايجاد مي‌شود.

به دنبال بومي‌سازي دردانشگاه‌ها هستيم

بايد از پژمردگي دانشجويان جلوگيري کنيم

ساخت خوابگاه‌هاي متاهلين نيازمند کمک و حمايت است

دكتر محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين مراسم، گفت: خوشبختانه توانستيم سد کنکور را بشکنيم و فضاي دلهره و اضطرابي که بسياري از خانواده‌ها براي ورود به دانشگاه‌ها با آن مواجه بودند را برطرف کنيم.

وي با بيان اينکه همزمان با افزايش ظرفيت‌ها، قدمهاي خوبي نيز در حوزه فناوري در وزارت علوم برداشته شده است، اظهار کرد: توجه ويژه به فناوري از اولويت‌هاي جدي وزارت علوم است و کارهاي بزرگي در راستاي رفع نياز کشور در اين زمينه صورت گرفته است.

وي افزود: کار ما ساخت و توليد انبوه نيست، بلکه هدف تبديل دانش به فناوري و تبديل فناوري به محصول است.

دکتر زاهدي با اشاره به فعاليت‌هاي علمي صورت گرفته براي توليد برنج در حوزه کشاورزي عنوان کرد: تکنولوژي آن از سوي دانشگاهيان ارائه مي شود و سپس براي توليد به دستگاه‌هاي متولي و مردم ارايه مي شود.

وي همچنين با اشاره به توفيقات کسب شده در حوزه هوافضا، ماهواره، موشک سازي، فناوري‌هاي نانو و هسته‌اي، عنوان کرد: دانشمندان ما توانستند در دانشگاه ها با کمک دانشجويان جوان به اين موفقيت ها دست يابند که اين مساله به استقلال کشور و دستيابي به جايگاه رفيع در دنيا کمک کرده است و توانسته ايم به تاثيرگذاري در جهان دست يابيم.

وزير علوم با تاکيد بر نقش دانشجويان تحصيلات تکميلي و اساتيد راهنماي آنها در حوزه توليد علم و فناوري، اظهار کرد: در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي فقط در تعداد محدودي از رشته‌ها، دوره‌هاي دکتري و کارشناسي ارشد در كشور وجود داشت، ولي در حال حاضر در تمامي رشته‌ها دوره‌هاي تحصيلات تكميلي وجود دارد و حتي در برخي از دانشگاه‌هاي جديد التاسيس هم دوره‌هاي کارشناسي ارشد وجود دارد که اين مسئله ناشي از ايجاد خودباوري در بين جوانان کشور است.

دکتر زاهدي با بيان اينکه ظرفيت پذيرش دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي کشور از 20 هزار نفر در سال 84 به 40 هزار نفر در سال جاري افزايش يافته است، گفت: اين رقم فقط مربوط به دانشگاه‌هاي وزارت علوم و به جز دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و آزاد است و در واقع رشد صد درصدي در توسعه دوره هاي كارشناسي ارشد وجود دارد.

وي افزود: ظرفيت پذيرش دانشجوي دکترا نيز از 2 هزار نفر در سال 84 به 4 هزار نفر در سال 87 افزايش يافته است و اين بدين معناست که رشد توليد علم و فناوري کشور نسبت به سال 84 چند برابر مي شود.

وزير علوم درباره خوابگاه‌هاي دانشجويي متاهلين عنوان کرد: در اين حوزه نيازمند کمک و حمايت جدي هستيم چرا که ساخت خوابگاه متاهلين و توسعه آن قطعا مي تواند موجب تسريع در رشد علمي کشور شود.

دکتر زاهدي با بيان اينکه در حال حاضر تقريبا بيش از 90 درصد دانشجويان دکترا و بيش از 30 درصد دانشجويان کارشناسي ارشد متاهل هستند، گفت: بايد شرايطي ايجاد شود که دانشجويان بتوانند به راحتي به انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي بپردازند.

وزير علوم با اشاره به اينکه امسال سرمايه گذاري مطلوبي در حوزه خوابگاه سازي صورت گرفته است عنوان کرد: امسال بيش از يكصد ميليارد تومان براي ساخت خوابگاه در دانشگاه‌هاي دولتي تخصيص داده شده است که اميد است اين مسئله طي دو سال محقق شود تا از طريق آن نيازهاي موجود به حداقل ممکن کاهش يابد.

دكتر زاهدي تاکيد کرد: بايد به اين مسئله توجه شود که هيچ فعاليتي بدون مشارکت مردمي پيش نمي رود و خيرين بايد از دولت حمايت کنند.

وي افزود: خوابگاه محلي است براي اينکه دانشجويان بتوانند زندگي جمعي را تجربه کنند البته اين نوع زندگي، علاوه بر برخي محدوديت‌ها، خير و برکتي نيز به همراه دارد.

دکتر زاهدي با بيان اينکه زندگي در خوابگاه به دليل ايجاد محدوديت‌هايي از نظر تعداد هم‌اتاقي و شرايط روحي و اخلاقي، رواني و آداب رسومي آنها مي تواند مشکلاتي براي دانشجويان ايجاد کند گفت: اما معتقديم که خوابگاه محيطي انسان ساز است و دانشجويان مي توانند در اين محيط گذشت، ايثار و شناخت از نيازهاي ديگران را تجربه کنند.

وي افزود: دانشجويان در خوابگاه مي توانند با آداب و رسوم مختلف آشنا شده و در حقيقت در اين محيط فرهنگ ملي و ناب ايراني اسلامي نمايان مي شود.

به گفته وي، خوابگاه بستري است که در آن روحيه ملي، عرق ملي و اسلامي دانشجويان تقويت شده و باعث مي شود که همه دانشجويان حول محور ايران اسلامي وحدت يابند که اين مسئله پس از فارغ التحصيل شدن آنها از دانشگاه و رفتن به شهرهاي خودشان مي تواند در تقويت فرهنگ ايراني اسلامي بسيار موثر باشد.

وزير علوم با اشاره به حساسيت خانواده هاي ايراني نسبت به وضعيت اسکان دختران خود در شهرهاي محل تحصيل آنها گفت: خانواده هاي دانشجويان در راستاي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي که در کمين دانشجويان وجود دارد راغبند که فرزندانشان در خوابگاه هاي دانشجويي اسکان يابند. چرا که در مواردي برخي از آسيب هاي اجتماعي مي توانند حيات واقعي دانشجويان را سلب کرده و آنها را تبديل به جسم مرده اي کند.

وي افزود: ما بايد شرايطي ايجاد کنيم تا دانشجويان بتوانند به يک جريان ناب اسلامي بپيوندند و با ايجاد فضاهايي جنبي همچون نمازخانه و کتابخانه اين مسئله را تسهيل کنيم تا از پژمردگي دانشجويان جلوگيري و شرايط بروز خلاقيت و شادابي در جوانان را فراهم کنيم.

وزير علوم با بيان اينکه خيرين خوابگاه ساز مي توانند با ايجاد خوابگاه شرايطي ايجاد کنند تا دانشجويان در معرض خطر قرار نگيرند، عنوان کرد: بحث خوابگاه سازي بايد به عنوان يک کار پربرکت و دائمي تلقي شود که اين مسئله با توجه به افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان در کشور جدي تر شده است.

وي افزود: متاسفانه در گذشته به دليل پايين بودن ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها، برخي از دانشجويان به دانشگاه‌هاي كشورهاي اطراف مي‌رفتند که اين مساله در مواردي منجر به بروز انحرافات اعتقادي و اخلاقي در دانشجويان مي شد.

وي افزود: مطابق آمار طي سالهاي 83-84 حداقل هزار نفر به يکي از اين کشورهاي اطراف مهاجرت مي کردند که اين آمار با توسعه آموزش عالي در کشور به 160 تا 300 نفر کاهش يافته است.

دکتر زاهدي با بيان اينكه نياز به خوابگاه‌سازي و ايجاد امکانات از اولويت‌هاي وزارت علوم است، اظهار کرد: در اين راستا بايد ظرفيت و تجهيزات دانشگاهي نيز تقويت شود.

وزير علوم با بيان اينکه نياز به خوابگاه سازي ادامه دارد گفت: اميد است بتوانيم در دانشگاه‌هاي دولتي با همت شما خيرين پاسخگويي خوبي به دانشجويان داشته باشيم.

دكتر زاهدي همچنين در خاتمه با بيان اينکه به دنبال بومي سازي در دانشگاه ها هستيم، عنوان کرد: هدف خير انجام کار خير است و لذا براي او مهم نيست که براي کدام دانشگاه و در چه شهري اين نيازها را برطرف مي کند و اميد است که اين مسئله مستمر بماند.

تعاوني‌هاي خوابگاه‌سازي ايجاد مي‌شود

خوابگاه‌هاي خودگران توسعه مي‌يابند

دكتر زرينه‌زاد رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم نيز توسعه جديد خوابگاههاي خودگران را سياست مكمل وزارت علوم در جهت پاسخگويي به نيازهاي خوابگاهي دانشجويان بيان كرد و اعلام كرد: تعاوني‌هاي خوابگاه سازي تشكيل مي‌شوند.

وي با بيان اينكه چالش آينده، چالشي تكنولوژيك است، گفت: در راستاي چشم‌انداز كشور، بايد شرايطي ايجاد كنيم كه بتوانيم در حوزه علم و تكنولوژي پيشتاز بوده و حداقل در 25 سال اول در منطقه اول باشيم.

وي با بيان اينكه بايد مقدمات عملي تحقق اهداف چشم‌انداز فراهم شود، اظهار كرد: در حوزه علم و فناوري بايد به استعدادهاي محققين و انديشمندان تكيه كنيم و در واقع محققان مراكز آموزشي، سربازان اصلي ما در تحقق عيني چشم انداز هستند.

وي افزود: براي تسهيل اين مسئله گام بزرگي برداشته شده و در واقع توانسته‌ايم از پشت كنكور ماندن استعدادهاي جامعه جلوگيري كنيم.

دكتر زرينه زاد با بيان اينكه در ابتداي آغاز به كار دولت نهم بررسي‌هاي انجام شده حاكي از آن بود كه براي اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام كشور بايد 9 سال كل بودجه كشور را براي اين امر اختصاص دهيم، گفت: اين مساله حاكي از آن است كه منابع موجود با نيازهاي ما انطباق ندارد.

وي افزود: گام اول در دانشگاه‌ها استفاده از ظرفيت آزاد دانشگاه‌ها براي ورود دانشجويان به دانشگاه و ادامه تحصيل است و نياز اصلي دانشجو در دانشگاه داشتن سرپناهي براي اسكان، امكان تغذيه و بهره مندي از امكانات آموزشي و پژوهشي مناسب است.

رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم با بيان اينكه در حوزه نيازهاي خوابگاهي دانشجويان چاره‌اي جز استمداد از خيرين وجود ندارد، گفت: از اين طريق مي‌توان با فضاسازي امكان حضور دانشجويان در دانشگاه‌ها را ايجاد كرد تا امكان رسيدن به اهداف چشم انداز تسهيل شود.

وي افزود: يكي از نيازهاي اساسي دانشجويان، داشتن سرپناه و خوابگاه است، در حال حاضر تقاضاهاي زيادي براي اسكان وجود دارد كه متاسفانه به دليل نبود امكانات جوابگوي اين تقاضاها نيستيم.

وي با اشاره به سلست توسعه خوابگاه‌هاي خودگران گفت: البته در حال حاضر برخي از دانشجويان در خوابگاه‌هاي خودگرداني اسكان يافته‌اند كه نظارت زيادي روي آنها وجود نداشته و هزينه‌هاي زيادي به دانشجويان تحميل مي‌كنند.

رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در خاتمه با بيان اينكه ما به عنوان سرپرست دانشجويان بايد آنها را از حداقل امكانات معيشتي برخوردار كنيم، عنوان كرد: از اين طريق بايد شرايطي ايجاد شود كه دانشجويان دغدغه زندگي نداشته باشند و ذهنشان شكوفا شود.

رييس دانشگاه شهيد بهشتي:

دو خوابگاه جديد در دانشگاه احداث مي‌شود

دانشگاه داراي بيش از60 هزار متر مربع خوابگاه است

دكتر شعباني رييس دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه دانشگاه داراي بيش از60 هزار متر مربع خوابگاه است، گفت: 40 هزار متر مربع از اين فضاي خوابگاهي به دست خيرين خوابگاه ساز ايجاد شده است.

وي نيز در مراسم تقدير از خيرين آموزش عالي، اظهار كرد: احداث يك خوابگاه جديد در فضايي معادل 12 هزار متر مربع در دانشگاه آغاز شده است.

وي ابراز اميدواري كرد: ساخت اين خوابگاه براي دانشجويان دختر دانشگاه شهيد بهشتي با كمك و همت خيرين خوابگاه ساز تا سال آينده به اتمام برسد.

رييس دانشگاه شهيد بهشتي خاطر نشان كرد: خوابگاه ديگري با 3 هزار متر مربع فضا و با تخصيص 1/5 ميليون تومان بودجه امروز كلنگ زني مي‌شود.

دكتر شعباني در خاتمه با بيان اينكه خوابگاه دانش‌پژوهان دانشگاه شهيد بهشتي با كمك خيرين خوابگاه‌ساز احداث و در اختيار پژوهشگران و دانشجويان دكتراي دانشگاه شهيد بهشتي قرار گرفته است، گفت: البته بخشي از اين خوابگاه در اختيار ساير پژوهشگران كشور قرار دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha