• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-13078

با دانشجويان دانشگاه ‌شريف در كوچه باغ‌هاي خوابگاه‌هاي «طرشت» وحشت مواجهه با سگهاي ولگرد و مزاحمتهاي خياباني هنوز آزارمان مي‌دهد!

با دانشجويان دانشگاه ‌شريف در كوچه باغ‌هاي خوابگاه‌هاي «طرشت»
وحشت مواجهه با سگهاي ولگرد و مزاحمتهاي خياباني هنوز آزارمان مي‌دهد!

دانشگاه صنعتي شريف با جمعيت دانشجويي حدود 8 هزار نفر داراي بيش از 3100 دانشجوي خوابگاهي است كه حدود 2500 نفراز آنها را دانشجويان دختر تشكيل مي‌دهند.

دانشگاه صنعتي شريف داراي هشت مجتمع خوابگاهي است كه در حومه دانشگاه و محدوده محله طرشت پراكنده هستند، كوچه پس كوچه‌هاي قديمي طرشت و درختاني كه بر خيابانهاي آن سايه افكنده، براي دانشجويان خوابگاهي دانشگاه شريف خاطرات بسياري دارد، خاطراتي كه خالي از تلخي هم نبود.

دانشجويان خوابگاههاي طرشت علاوه بر وحشت مواجهه با سگهاي ولگرد،از آنچه كه ناامني موجود از قبيل زورگيري، چاقوزني و مزاحمت‌هاي خياباني توصيف مي‌كنند، گله‌مند هستند؛ مشكلاتي كه سالهاست با آن دست به گريبانند و اين مهم در حضور سردار طلايي، فرمانده وقت انتظامي تهران به هنگام بازديد از خوابگاه‌ها، مطرح و يك واحد گشت نيز در مسير خوابگاه استقرار موقت يافت، بااين وجود، هنوز هم گاه‌ و بي‌گاه، زورگيري، راه دانشجويي را مي‌بندد و با ايجاد رعب و وحشت حداقل دارايي او را به يغما مي‌برد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خوابگاه زنجان با دو بلوك و حدود 650 دانشجو، يكي از خوابگاههاي دانشگاه شريف است كه اکثر جمعيت آن را دانشجويان کارشناسي ارشد تشکيل داده‌اند و به گفته ساكنانش، يکي از اين بلوک‌ها قدمتي بيش از40 سال دارد.

وقتي نظر اين دانشجويان را نسبت به وضعيت خوابگاه زنجان مي پرسم، از امكانات خوابگاه راضي و از ناامني محوطه اطراف خوابگاه ناراضي هستند و محيط را مناسب خوابگاه دانشجويي نمي‌دانند.

يكي از دانشجويان با اشاره به قدمت بالاي بلوک يک خوابگاه، مي گويد: طراحي اين ساختمان به بيش از 40 سال پيش بر مي گردد و علاوه بر اينکه مشکلات تاسيساتي اين ساختمان زياد است، سيستم برق آن نيز ايمن نيست و به عنوان نمونه ساختمان تا قبل ازعيد، يک ماه آب گرم نداشت و از نظر بهداشتي نيز وضعيت مناسبي ندارد.

دانشجوي ديگري با گله مندي از مشكلات و روند اداري دريافت خوابگاه و رفتار نامناسب برخي از پرسنل دانشگاه، مي‌گويد: روند تهيه خوابگاه در دانشگاه بسيار مشکل است، امسال موقع ثبت‌نام به برخي رشته‌هاي کارشناسي ارشد دانشگاه خوابگاه ندادند.

وي همچنين با انتقاد نسبت به سرعت کم و قطع و وصل شدن مداوم اينترنت سايت خوابگاه، مي‌گويد: با وجود اينکه پرسرعت‌ترين خط اينترنت مربوط به دانشگاه شريف است، اما متاسفانه پهناي باند خوابگاه را محدود کرده‌اند، در صورتي كه دانشجويان رشته فني به اينترنت خيلي نياز دارند و گاه دانشجويان مجبورند براي استفاده از اينترنت به بيرون خوابگاه مراجعه كنند.

همچنين يکي ديگر از دانشجويان برق کارشناسي ساكن در اين خوابگاه، به سوله ورزشي خوابگاه زنجان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: حدود سه سال از ساخت اين سوله مي گذرد، اما هنوز به خوبي تجهيز نشده است.

وي در ادامه ضمن اشاره به سابقه چندين ساله رياست تربيت بدني دانشگاه، نسبت به کمبود امکانات و تجهيزات ورزشي در دانشگاه و خوابگاه انتقاد مي‌كند.

دانشجويان اين خوابگاه کمتر تمايلي به بيان موضوعات صنفي همچون کيفيت غذا وغيره که شايد دغدغه اصلي دانشجويان خوابگاهي ساير دانشگاههاست، داشتند ودر واقع " نوع نگاه به دانشجو و زندگي دانشجويي" را فراتر از مباحث اين چنيني مي‌ديدند.

زماني كه نظرشان را در خصوص وضعيت فرهنگي زندگي خوابگاهي مي پرسم، يکي از دانشجويان در اين باره مي‌گويد: بچه‌ها در اين خوابگاه همه با هم متحد هستند اما با اين وجود طي دو يا سه سال گذشته با توجه به افزايش ظرفيت دانشجويي، فرهنگ‌ها، اعتقادات و حتي انتظارات در خوابگاه در حال افت است.

اين دانشجو معتقد است: بايد يك بررسي بر وضعيت فعلي دانشگاه صورت گيرد و مدعي است: متاسفانه در بين برخي دانشجويان، حالتي از سرخوردگي و افسردگي ايجاد شده و گرايش دانشجويان به سيگار و برخي آسيبها هم مشاهده مي‌شود. 

يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد رشته مکانيک با بيان اينکه دانشجويان شريف اکثرا سرشان توي درس است و بيشتر وقتشان صرف طرح و پروژه هايشان مي شود، مي گويد: تامين مشکلات کوچک خوابگاهي نبايد دغدغه دانشجويان قرار گيرد.

اين دانشجو با ذکر مثالي به حضور دکترملاباشي معاون دانشجويي وزارت علوم در يكي از خوابگاههاي دانشگاه اشاره مي کند و مي گويد: ايشان در بازديدشان از خوابگاه شريف ،قول يک کباب پز و ديگ استيل را به دانشجويان دادند درصورتي که اين موضوعات مباحث خيلي مهمي نيست و بايد بدون درخواست دانشجويان تامين شود.

پس از ديدار با دانشجويان خوابگاهي زنجان سري به يكي ديگراز خوابگاه‌هاي دانشجويي دانشگاه شريف با عنوان طرشت 3 مي‌زنيم، اين خوابگاه با اسكان بيش از هزار و 200 دانشجو، بيشترين جمعيت دانشجويان خوابگاهي شريف را به خود اختصاص داده است.

از وضعيت خوابگاه «طرشت 3» که جويا مي شوم،‌ يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد رشته مهندسي صنايع، عمده‌ترين مشکل خوابگاه را ظرفيت بالاي اتاقها عنوان مي‌کند و مي‌گويد: در اين خوابگاه حتي اتاقهاي دانشجويان کارشناسي ارشد نيز 4 يا 5 نفره است و با اينكه دانشگاه شريف از دانشگاه‌هاي درجه يک کشور محسوب مي شود اما متاسفانه خوابگاه‌هاي دانشگاه در حد اين دانشگاه برتر نيست و دانشجويان در اين خوابگاه با مشكلاتي همچون کمبودفضاي مطالعه و مشكل سايت اينترنتي و كيفيت نامناسب غذا مواجه هستند.

وي با بيان اينكه به خوابگاه‌ها رسيدگي مداوم نمي شود و سيستم گرمايشي و سرمايشي خوابگاه اصلا مناسب نيست، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: مي‌توان با امکانات موجود، کيفيت وضعيت فعلي را حفظ كرد ولي متاسفانه آن عزم لازم در برخي مسئولين دانشگاه براي يک اقدام اساسي جهت رسيدگي به وضعيت خوابگاه‌ها و ظرفيت بالاي آن ديده نمي شود.

گفتني است، اين خوابگاه داراي يک اورژانس است که در صورت بروز اتفاقي به دانشجويان سرويس مي‌دهد.

دانشجويان اين خوابگاه هم همانند ساير دانشجويان خوابگاهي شريف از ناامني گاه و بيگاه کوچه پس کوچه‌هاي اطراف خوابگاه «طرشت 3» گله‌مند هستند.

به گفته يكي از آنها، در اطراف خوابگاه علاوه بر بروز حوادثي همچون کيف قاپي، چاقو زني وغيره، وجود سگ‌هاي ولگرد نيز نوعي ترس و وحشت را در دانشجويان ايجاد کرده است.

وي با بيان اينکه دانشگاه قرار بود يک شهرک خوابگاهي براي اسکان تمامي دانشجويان ايجاد کند اما گويا اين موضوع نيز فعلا منتفي شده است.

«شهيد شوريده» عنوان يکي ديگر از خوابگاه‌هاي شريف است که به تازگي از حالت متاهلي به مجردي تغيير کاربري داده است و امسال حدود 300 نفر از دانشجويان سال اولي پسر در اين خوابگاه ساكن هستند.

دانشجويان ساکن در اين خوابگاه بر خلاف پسران ساکن در مابقي خوابگاه‌هاي شريف براي ورود و خروج خود با محدوديت مواجه هستند و شب‌ها بايد تا ساعت 30/11 در خوابگاه حاضر باشند.

اتاقهاي اين خوابگاه سوئيت مانند است و در هر اتاق حدود 8 نفر سکونت دارند.

امسال براي اولين‌بار طرح پشتيبان براي دانشجويان خوابگاهي سال اولي اجرا شد، بدين صورت كه هر سه اتاق خوابگاهي تحت پشتيباني يکي از دانشجويان برتر مقاطع بالاي خوابگاهي قرار دارند، رضايت دانشجويان از اين طرح نيز نسبي است. يكي از دانشجويان در اين‌ باره مي‌گويد: برخي از پشتيبان‌ها به دليل دغدغه و درس، كمتر مي‌توانند وقت خود را صرف دانشجويان سال اولي كنند.

وقتي نظر دانشجويان ساکن در خوابگاه شوريده را نسبت به جدايي آنها از ساير دانشجويان خوابگاهي مي پرسم، يکي از اين دانشجويان با ابراز رضايت از اين موضوع مي گويد: اين وضعيت باعث شده تمام دانشجويان سال اولي با هم آشنا شوند.

وي همچنين به تغيير کاربري خوابگاه شهيد شوريده از حالت متاهلي به مجردي اشاره مي‌كند و در اين باره مي گويد: به همين دليل ما در خوابگاه سالن مطالعه و ورزش نداريم ضمن اينكه درس خواندن در فضاي اتاقهاي 8 نفره نيز کار آساني نيست.

وي همچنين محيط خوابگاه را بسيار سالم مي داند.

كمبود فضاي سالن مطالعه، تعداد فراوان گربه و نا امني كوچه باغ هاي طرشت درخوابگاه دخترانه «طرشت2»

خوابگاه «طرشت2» تنها خوابگاه دخترانه دانشگاه صنعتي شريف است كه حدود 750 دانشجو را در خود جاي داده است، وقتي مي‌رسيم كه زمان توزيع شام است و دانشجويان در حال گرفتن غذا.

نظر يکي از دانشجويان را که در خصوص وضعيت غذاي خوابگاه مي پرسم، سري تکان مي‌دهد و مي‌گويد: بد نيست، اما اگر وقت داشته باشيم خودمان غذا درست مي کنيم.

از نكته‌هاي مورد توجه در اين خوابگاه رفت و آمد فراوان گربه‌هاست، به گونه‌اي که دانشجويان به مزاح مي گويند اينها هم گربه‌هاي خوابگاهي هستند.

يكي از دانشجويان بهداشت خوابگاه را چندان مناسب نمي‌داند و مي‌گويد: سم پاشي هم در خوابگاه خيلي کم صورت مي‌گيرد مخصوصا الان در فصل گرما حشره در خوابگاه خيلي زياد است.

به دعوت يكي از دانشجويان سري به يكي از اتاق‌هاي خوابگاه مي زنم، سوئيت چهار نفره‌ دانشجويان کارشناسي ارشد که مشغول درس خواندن بودند.

وقتي نظرشان را راجع به خوابگاهشان مي پرسم يكي از آنها به خاطره روزهاي اول خوابگاه نشيني اشاره مي کند، مي گويد: ما يک هفته اول سال تحصيلي را به خاطر کمبود فضا بدون هيچ گونه امکاناتي در نمازخانه اسکان يافتيم و بعد هم هر کدام را در يکي از اتاقهاي خوابگاه ها جاي دادند.

وي همچنين با انتقاد نسبت به اينکه ظرفيت سالن مطالعه دانشگاه با تعداد حدود 12 صندلي پاسخگوي نياز بيش از 700 دانشجو نيست، مي‌گويد: سر و صداي داخل اتاق نيز اجازه درس خواندن را به دانشجويان نمي دهد.

وي همچنين به فرسايش سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي خوابگاه اشاره مي کند و مي گويد: سيستم‌ها خيلي قديمي هستند و گاها از شوفاژها آب چکه مي کند، به عنوان مثال سال گذشته به خاطر چکه آب از شوفاژ، آن را براي تعمير بردند و ديگر نياوردند و ما زمستان را در سرما به سر برديم.

يکي ديگراز ساکنان اين اتاق که دانشجوي کارشناسي ارشد شيمي است، همچون ديگر دانشجويان خوابگاهي شريف از ناامني هاي کوچه باغ هاي طرشت گله مند است و مي گويد: کيف قاپي و مزاحمت خياباني در اطراف خوابگاه از موارد شايع است و يکي از دلايلش شايد پيچ در پيچي کوچه هاي خوابگاه است.

اين دانشجو با بيان اينکه کل خوابگاه تنها يک سالن تلويزيون دارد، مي گويد: فضاي سالن تلويزيون هم به خاطر کمبود فضاي مطالعه، به مطالعه دانشجويان اختصاص يافته است.

از دانشجويان ساکن در اين اتاق که خداحافظي مي کنم وارد محوطه حياط مي شوم.

سالن ورزشي در محوطه حياط قرار گرفته و به جز يک دانشجو که در حال تاب سواري است و وسايلي كه به قول دانشجويانش بيشتر به درد بدنسازي مي خورد، پرنده هم در آنجا پر نمي زند. وقتي مي پرسم چرا آنقدر خوابگاه ساکت است مي گويد: امتحانات ميان ترم است و بچه‌ها را تنها در سالن مطالعه مي توان پيدا کرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha