• سه‌شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-11835

آموزش مسوولان شيفت خوابگاهي ضرورتي انكارناپذير؛ بادانشجويان خوابگاه گلعذاري دانشگاه علامه طباطبايي كمبودامكانات را مي‌شود تحمل كرد اما محيط عبوس خوابگاه را نه

آموزش مسوولان شيفت خوابگاهي ضرورتي انكارناپذير؛
بادانشجويان خوابگاه گلعذاري دانشگاه علامه طباطبايي
كمبودامكانات را مي‌شود تحمل كرد اما محيط عبوس خوابگاه را نه

دو مقوله تامين آرامش روحي و احساس امنيت رواني در دانشجويان خوابگاه نشين از جمله موارديست که تمام کارشناسان و روانشناسان بر آن تاکيد مي کنند، مقولاتي كه پيشرفت و يا افت تحصيلي دانشجويان و درگير شدن آنها در چالشهاي فردي و اجتماعي تابعي از آن است.

دانشجويان خوابگاهي افرادي متوقع نيستند، وقتي پاي در دل آنها مي نشينيم و مواردي را که متضمن احساس آرامش مي دانند را برايمان فهرست مي کنند، به اين فکر فرو مي رويم که آيا تامين اين موارد که بعضا حتي هزينه‌ايي هم به دانشگاه تحميل نمي کند، کار دشواري است؟

به راستي نياز دانشجوياني که از شهرهاي کوچک و بزرگ خود براي ادامه تحصيل به شهرهاي ديگر سفر مي‌كنند، چيست؟

به زعم كارشناسان، دانشجوياني غيربومي در بهترين حالت هم به صورت ناخواسته با مشکلاتي مواجه مي شوند، مشكلاتي كه برخي از آنها توسط دانشجو برطرف شدني و قابل تحمل است و دسته‌اي ديگر همچون فقر برنامه‌هاي فرهنگي در خوابگاه، عدم تامين فضاي شاد و برخورد نامناسب برخي مسئولان خوابگاه، تبعاتي به دنبال دارد كه افسردگي اولين ماحصل آنهاست.

وقتي از دانشجوياني که برخي از آنها از داشتن يک فاميل وابسته در شهر ميزبان هم محرومند، درباره برگزاري فوق برنامه خوابگاه سوال مي کنيم، بايد در صندوقچه خاطرات خود آن قدر بگردند تا شايد بتوانند نمونه‌اي مثال بزنند، غافل از اينكه مثال خاک خورده‌شان نيز جزئي از ويژه برنامه‌هاي هفته خوابگاههاست كه گاها به صورت نمادين در خوابگاهها برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ديدار دانشجويان خوابگاه دخترانه شهيد گلعذاري دانشگاه علامه طباطبايي بر خلاف ساير ديد و بازديدهاي خوابگاهي، دانشجويان اين خوابگاه، نبود امکانات براي دسترسي به اينترنت، فقدان کتاب در قفسه‌هاي کتابخانه، اختصاص يک اتاق به نمازخانه، نبود اتاق تلويزيون براي ساکنان 4 بلوک خوابگاهي و ديگر مشکلات را قابل گذشت و گذرا مي دانند ولي مي‌گويند: متاسفانه مسئولان مستقر در خوابگاه نحوه برخورد و تعامل با دانشجويان خوابگاهي را به درستي نمي‌دانند و رفتار برخي از آنها با دانشجويان دور از شان دانشجويان و حتي تحقيرآميز و توهين آميز است.

اکثريت قريب به اتفاق 500 دانشجوي خوابگاه شهيد گلعذاري، دانشجويان رشته‌هاي روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي هستند که در قالب 4 بلوک 3 طبقه در اين خوابگاه اسکان يافته‌اند.

مسير حياط خوابگاه تا اتاق را با همراهي يکي از دانشجويان طي کرديم، فضاي خوابگاه سرسبز بود و ظاهر خوابگاهي‌تري نسبت به ساير خوابگاه‌ها داشت، گرچه فضا نسبت به اسکان 500 دانشجو کوچک به نظر مي رسيد اما خوشبختانه كسي شكايتي نداشت.

در مسير رسيدن به بلوک و اتاق دوستان ميزبان، پوسترهاي دفتر مشاوره وزارت علوم خودنمايي مي کرد:

«زندگي خوابگاهي فرصتي است که با فرهنگ‌ها و شيوه‌هاي مختلف زندگي آشنا شويم».

«هم اتاقي، زندگي جمعي نيازمند سازگاري و سازگاري نتيجه شناخت حقوق خود و ديگران است.»

به قول بچه‌ها، تغيير و تحولات و نظافت خوابگاه از يکي دو هفته پيش از هفته خوابگاهها آغاز شده است، تختهاي شکسته و يخچالهاي خرابي که بيش از يکسال در حياط تلمبار شده بود، جمع آوري و اجاق گازهاي جديد هم براي آشپزخانه خريداري شده است، البته اجاق‌هاي جديد هنوز از بسته بندي خارج نشده بود و در گوشه‌اي از آشپزخانه خودنمايي مي‌كرد.

قبل از ورود به اتاق ميزبان، ديوار نوشته ايي متوقفان مي كند: « السلام اي آيندگان رفتني، بر شما خوش باشد اين غمخانه ناماندني »

به اتاق ميزبان مي رسيم با چايي و شيريني محلي پذيرايي مي شويم.

از بچه ها درباره مشکلات و کمبودها مي پرسيم و يکي از آنها صادقانه جواب مي دهد: اين مجموعه براي خوابگاه ساخته نشده و کاربري آن متفاوت است و بسياري از خواسته هاي ما چون ايجاد اتاق مطالعه و تلويزيون در هر بلوک و ساير موارد به همين دلايل قابليت عملي شدن ندارند و مسئولين دانشگاه نيز چاره اي ندارند.

به دانشجويان بن داده شود تا با سليقه خود ارزاق ماهانه را انتخاب کنند

صدايي در بلندگو خواستار حضور دانشجويان براي گرفتن شام است. از بچه ها درباره غذا و تغذيه در خوابگاه مي پرسيم؛ يکي از آنها مي گويد: معمولا شام بين ساعت 5 تا 7 بعدازظهر توزيع مي شود ولي کيفيت آن متوسط و حتي رو به پايين است، غذاي دانشجويه ديگه.

وي ادامه مي دهد: متاسفانه درمورد ارزاق خشکي که به صورت ماهانه ارائه مي شود نيز به نظرات دانشجويان توجه لازم نمي‌شود چرا که موادي چون حلواشکري مورد استفاده همه نيست و معمولا دور ريخته مي شود در حالي كه بايد اقلامي همچون پنير، شير و تخم مرغ را افزايش دهند، اصلا كاش به دانشجويان بن بدهند تا با سليقه و نياز خودمان ارزاق تهيه كنيم.

مسؤولان خوابگاه، دوره آموزشي لازم را بگذرانند

يکي ديگر از بچه‌ها با انتقاد از رفتار مسؤول شب خوابگاه، ادامه مي دهد: متاسفانه برخي از مسؤولان خوابگاه نمي‌توانند رفتار موثري با دانشجويان داشته باشد و اعتراض دانشجويان نيز درباره اين مساله ره به جايي نمي‌برد.

اين دانشجو ادامه مي‌دهد كه مسؤولان خوابگاه براي ما دانشجويان خوابگاهي نقش خانواده را دارند و رفتار مناسب آنها باعث رفع بسياري از مشكلات روحي مي‌شود و رفتار تحقير آميز و توهين بار آنها نيز تبعات غيرقابل جبراني دارد.

وي از مسؤولان آموزش عالي مي خواهد كه به پست «مسؤول خوابگاه» تنها به عنوان يك شغل عادي نگاه نكنند و هر فردي را براي اين بخش انتخاب نكنند. مسؤولان مستقر در خوابگاه بايد دوره آموزشي لازم را گذرانده باشد.

به اندازه اسم دانشگاه، امکانات وجود ندارد

امکانات کامپيوتري خوابگاه و حتي دانشگاه محدود است

يکي ديگر از دانشجويان که در دوره کارشناسي ارشد سنجش تحصيل مي کند، با بيان اينکه سرمايه دانشگاه علامه طباطبايي استادان و دانشجويانش هستند، مي گويد: متاسفانه متناسب با نام اين دانشگاه امکانات برايش ايجاد نشده است و به قول خود دانشگاهيان، دانشگاه علامه طباطبايي به مجمع الجزايري بدل شده است.

همچنين يکي از دانشجويان از محدود بودن امکانات کامپيوتري در خوابگاه و حتي دانشگاه علامه طباطبايي گله مي کند و مي گويد: تعداد دستگاه‌ها زير 10 تاست كه برخي از آنها هم خراب است و از ميان آنها هم تنها يک کامپيوتر قابليت اتصال به اينترنت را از فواصل زماني 16 تا 23 را داراست البته براي اتصال هم بايد خودمان اقدام به تهيه کارت اينترنت کنيم اين در حالي است كه دانشگاه پيام‌نور شهر ما از امکانات کامپيوتر بيشتري برخوردار است.

امکانات را اصلاح کنيد تا دانشجويان از نظر رواني در فضاي خوبي قرار بگيرند

دانشجوي کارشناسي ارشد اين اتاق 4 نفره با بيان اينکه اولويت اتاقهاي 2 نفره اين خوابگاه با دانشجويان کارشناسي ارشد ترم بالايي است و ظرفيت‌شان معمولا زود پر مي شوند، مي گويد: دانشجوي کارشناسي ارشد خوابگاهي نيازمند بهره مندي مناسب از سرويس اينترنت و کامپيوتر است.

وي با بيان ايکه متاسفانه استفاده از لپ تاپ از سوي برخي دانشجويان هم به دليل وجود فضاي بي اعتمادي در خوابگاه بچه ها را با مشکل روبرو مي کند، به مسؤولان آموزش عالي توصيه كرد: امکانات را اصلاح کنيد تا دانشجويان از نظر رواني در فضاي خوبي قرار بگيرند.

به گفته وي، حتي در مواردي به دليل وجود جو بي اعتمادي نسبت به دانشجويان، مسؤول خوابگاه به راحتي و هر زماني به خود اجازه بازرسي اتاق دانشجويان را مي‌دهد، اين شرايط باعث نارضايتي و ناراحتي بچه‌ها شده است.

سالن مطالعه خوبگاه 500 نفره گلعذاري فقط 40 نفر ظرفيت دارد

پايين بودن فشار آب خوابگاه و نبود آب در اکثر مواقع در طبقات سوم بلوک‌ها، نبود آب گرم در زمستان، ناكاف بودن سالن مطالعه نسبت به جمعيت 500 نفري خوابگاه، قرارگرفتن آشپزخانه در طبق همکف و عدم امکان پخت و پز در طبقات خوابگاه، کوچک بودن اتاق ورزش، عدم نظافت مناسب سرويسهاي بهداشتي و کمبود مايع دستشويي و وجود فقط يک حمام با 13 دوش در يکي از بلوک ها براي استفاده ساکنين 4 بلوک برخي از مشکلات دانشجويان خوابگاه گلعذاري است.

اختصاص يک اتاق مشترک براي نماز خانه و اتاق تلويزيون

خوابگاه دخترانه گلعذاري داراي يك اتاق با دو كاربري نمازخانه و اتاق تلويزيون است، يکي از دانشجويان در اين باره مي گويد: يکي بودن اتاق تلويزيون و نمازخانه بويژه در ماه رمضان به يک چالش بدل مي شود چرا که عده‌اي خواستار برگزاري نماز و دعا در حوالي زمان افطارند و عده‌اي تمايل دارند سريال هاي ويژه آن ماه را مشاهده کنند.

در اين خوابگاه دانشجويان هر دو اتاق داراي يک يخچال مشترك هستند و در تمام طبقات يك آشپزخانه براي شستن ظرف وجود دارند البته پخت و پز غذا تنها در آشپزخانه طبقه همکف ممكن است.

در بازديد از آشپزخانه طبقه همکف با گربه‌هاي ساکن اين آشپزخانه هم آشنا شديم كه سياوش و سيامک اسم داشتند و به قول بچه ها تا حالا بايد مدرک دکتري گرفته باشند!

دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه در دهکده المپيک واقع شده و خوابگاه در سعادت آباد، اما سختي‌هاي دوري راه موجب نشد كه دانشجويان از سرويس دهي مناسب دانشگاه تشكر نكنند.

جايگاه مشاوره در خوابگاه

اگر در خوابگاه كسي باشد كه بتوان به او اعتماد کرد و حرف زد خيلي خوب است

از آنها درباره جايگاه مراکز مشاوره در خوابگاه مي پرسيم، يکي از آنها مي گويد: در آن خوابگاه چنين مركزي وجود ندارد ولي حضور آنها قطعا مي تواند بسيار مفيد باشد و اگر هيچ کمکي هم نکند اگر فقط کسي باشد که بتواني به او اعتماد کني و حرف بزني خيلي خوب است البته دانشجويان اين خوابگاه به دليل رشته تحصيلي شان خيلي به اين مساله نياز ندارند ولي در ساير خوابگاه‌ها قطعا مراكز مشاوره مي تواند راهگشا باشد.

به گفته بچه ها، در حال حاضر بچه‌هايي که خلق و خوي شبيه تري دارند و بعضا هم شهري اند در يک اتاق اسکان دارند که اين مساله کمک زيادي به افزايش تعامل دانشجويان مي کند.

خوابگاه نشيني عليرغم تمام سختي ها، تجربه قشنگي است

زندگي در خوابگاه يعني، همه کاره زندگي خودت هستي

يكي از دانشجويان درباره تجربه زندگي در خوابگاه مي گويد: خوابگاه نشيني عليرغم تمام سختي ها، تجربه بسيار قشنگي است و بچه ها با تبادل تجربيات با يكديگر بزرگ مي‌شوند.

وي ادامه مي دهد: زندگي خوابگاهي باعث شد که ارتباط من با ساير آدم ها راحت شود و نسبت به خواهر و برادرهايم به استقلال بيشتري دست يافته‌ام.

يکي ديگر از بچه‌ها از لفظ پختگي در پي زندگي در خوابگاه استفاده مي کند و مي گويد: زندگي در خوابگاه يعني اينکه همه کاره زندگي، خودت هستي.

از برابر اتاقهاي دانشجويان عبور مي‌كرديم با كاغذ نوشته‌هاي تبليغاتي همچون «ترجمه ارزان»، «خياطي و پيرايش»، «تايپ سريع» و ... مواجه شديم كه نوع متفاوتي از كسب و كار دانشجويي است و تلاشي براي كسب درآمد.

به جاي برخوردهاي اداري نسبت به فرهنگ سازي در خوابگاه اقدام شود

يکي ديگر از دانشجويان که از ابتدا بر اين اعتقاد بود که مشکلات صنفي را مي توان تحمل کرد ولي مشکلات روحي را نه، رشته سخن را در دست مي گيرد و مي گويد: از روز اول حضور در خوابگاه با اين مساله کنار آمديم که اگر نمي خواهيم شبي در خوابگاه باشيم خوابگاه با خانواده ما در شهرمان تماس مي گيرد ولي مشکل اين جاست که نوع تماس آنها باخانواده ها مناسب نيست.

وي مي افزايد: به خانواده ها اطلاع داده نمي شود که فرزند شما کجاست، بلکه به آنها مي گويند «آيا مي دانيد امشب دخترتان کجاست؟!»

به گفته وي، در برخي موارد نوع واژگان به کار برده مي‌شود، خانواده‌ها را که کيلومترها از فرزندان خود دورند را نگران‌تر مي کند.

وي با انتقاد از اينکه اگر از دانشگاه به منزل بستگان نزديكمان برويم و فراموش کنيم که در دفتر خوابگاه بنويسيم، مسؤول خوابگاه بدون بدون توجه به توضيح دانشجو، فرد را به کميته انضباطي مي‌فرستد در حاليكه بهتر است به جاي اين برخوردهاي اداري، نسبت به فرهنگ سازي در خوابگاه اقدام شود.

دانشجوي جديدي به جمع ما اضافه مي شود به مشکل دل درد چند شب پيش چند تا از بچه ها و نبود حتي يک قرص در خوابگاه اشاره و تصريح مي کند: متاسفانه مرکز بهداشت، پرستار و امداد رساني در خوابگاه وجود ندارد و شايد مشکلي که چندي پيش به دليل دير رسيدن آمبولانس براي يکي از دانشجويان دانشگاه پيش آمد و منجر به فوت وي شد، براي هر يک از بچه هاي خوابگاه هم پيش بيايد.

کمبود برنامه هاي مناسبتي شاد و برنامه هاي فوق برنامه در خوابگاه نيز از سوي بچه ها مطرح مي شود. در اين باره، عنوان شد: برگزاري برنامه هاي موسيقي و تئاتر که قبلا در حياط خوابگاه برگزار مي شد به طور کامل قطع شده است.

در اين بين يکي از دانشجويان با انتقاد از رفت و آمد زياد ماموران تاسيسات در خوابگاه عنوان مي کند: در برخي موارد اين افراد حتي تا 12 شب در خوابگاه حضور دارند، جاي اين سوال مطرح است که با اين همه حضور چرا مشکلات فني خوابگاه رفع نمي شوند.

صحبت ها و درد دل ها که تمام شد به همراه بچه ها چند عکس يادگاري گرفتيم و به ياد ديوار نوشته ايي افتاديم كه مي گفت: " ما رفتيم، شما پابرجا بمانيد"

بچه ها ما را تا دم در همراهي کردند، غروب يک روز بهاري و حياط سرسبز خوابگاه اين همراهي را دلنشين تر مي کرد.

هنگام خروج تابلويي توجهمان را جلب کرد:

" آن مرد رفت و گفت: اين راه رفتني است

حتي بدون پا

حتي بدون سر

حتي بدون دست ...

...

شهيد غلامرضا گلعذاري،

دانشجوي رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي،

ورودي سال 1363،

اهل گرگان

...

راستي، اي رها گرديدگان

آنسوي هستي قصه چيست؟ "

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha