• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8702-13778
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

با دانشجويان خوابگاهي دانشگاه فردوسي؛ ناسازگاري در اتاقهاي 11 نفره، عدم دسترسي به اينترنت، كاهش برنامه‌هاي فرهنگي تفريحي در خوابگاهها و ...

دانشگاه فردوسي با 50 سال قدمت داراي جمعيتي بيش از 18 هزار دانشجوست که حدود 6 هزار نفر آنها را دانشجويان خوابگاهي تشکيل مي دهند.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خراسان، دانشگاه فردوسي علاوه بر خوابگاه‌هاي پراكنده سطح شهر دانشجويان شبانه، داراي 5 خوابگاه دخترانه در محوطه پرديس دانشگاه و 5 خوابگاه فجر مخصوص پسران دوره هاي روزانه است.

به مناسبت هفته خوابگاهها به جمع دانشجويان خوابگاهي پرديس‌هاي 3 و 5 اين دانشگاه رفتيم و براي ساعتي ميهمان جمع صميمي دانشجوياني شديم كه كيلومترها از خانواده خود دورند، دانشجوياني كه به گفته خودشان، خوابگاه برايشان دانشگاه ديگريست، جايي كه بايد به تنهايي بر مشكلات غلبه كرد و روزگار گذراند.

در بين پرديسهاي خوابگاهي دختران دانشگاه فردوسي مشهد، پرديس 5 به دليل نوساز بودن از امكانات بيشتري همچون کف پوش سراميک، کمد شخصي و سرويس گرمايشي مناسب برخوردار است.

اما نوساز بودن و داشتن ظاهري آراسته خوابگاه باز هم مانع از انتقاد دانشجويان از اتاقهاي 11 نفره آن نشد. يکي از دانشجويان پرديس 5 در اين باره گفت: با توجه به اينکه اتاق هاي پرديس 5 سوئيتي و 11 نفره مي باشند، ناسازگاري و عدم تفاهم بين دانشجويان که از فرهنگ‌ها و شهرهاي مختلف‌ آمده‌اند، از مشکلات اصلي ماست، كاش تعداد نفرات ساکن در هر سوئيت کمتر بود يا مانند پرديس‌هاي ديگر اتاقهاي 4 و 3 نفره به دانشجويان داده مي شد.

اين دانشجو همچنين با انتقاد از نبود تلفن همگاني در محوطه پرديس 5 افزود: دانشجويان پرديس 5 مجبورند براي استفاده از تلفن همگاني به پرديس 3 مراجعه کنند البته عليرغم ناكافي بودن تعداد تلفنها، برخي از آنها در بيشتر اوقات خراب هستند.

دانشجوي ديگر ساکن پرديس 5 نيز گفت: با توجه به اينکه پرديس‌هاي 3 و 5 از سلف سرويس و خوابگاه هاي ديگر دورتر مي‌باشند، نبود سلف و سالن ورزشي از مشکلات چشمگير ماست.

در پرديس سه كه داراي قدمتي بيشتري است، دانشجويان انتقاد خاص خود را داشتند همچون لزوم تعميرات اساسي سرويسهاي بهداشتي، نبود امكانات ورزشي، عدم دسترسي به اينترنت و كاهش برنامه‌هاي فرهنگي تفريحي در خوابگاهها و ...

يك دانشجو با بيان اينکه نظافت هر سوئيت به عهده دانشجويان است، اظهار داشتند: سقف حمام و دستشويي کاذب است و با هر بادي تکان مي خورد و حشرات و گرد و خاک وارد مي شوند که باعث کثيفي هر روز سرويس بهداشتي مي شود.

دانشجوي ديگري نيز نبود سرويس بهداشتي مناسب در فاز 4 را از مشکلات ديگر دانست و گفت: قدمت اين خوابگاه چندين سال است و سرويس‌هاي بهداشتي نياز به تعمير حسابي دارند.

يکي از دانشجويان ساکن پرديس 3 نيز گفت: با توجه به اين که با شروع سال جديد ساعت‌ها يک ساعت به جلو کشيده شده است، ساعت 9 شب براي بازگشت به خوابگاه که ساعت تعيين شده قبل از عيد مي باشد خيلي زود است.

دسترسي نداشتن به اينترنت از مشکلات ماست

يکي ديگر از دانشجوياني ساکن درپرديس 3 نبود امکانات ورزشي، نبود اتاق کامپيوتر و دسترسي نداشتن به اينترنت را از ديگر مشکلات دانست و گفت: متاسفانه دانشجويان براي انجام تحقيقات و جستجوي اينترنتي بايد به محل کانونهاي فرهنگي مراجعه کنند که علاوه بر فاصله تا خوابگاه فقط 4 کامپيوتر داراي اينترنت است که اين نيز نياز دانشجويان را برآورده نمي کند.

برنامه هاي فرهنگي و تفريحي براي دانشجويان خوابگاهي کم است

دانشجوي ديگر ساکن پرديس 3 گفت: برنامه هاي فرهنگي و تفريحي براي دانشجويان خوابگاهي بسيار کم و نسبت به سالهاي گذشته بسيار کاهش پيدا کرده است.

وي با بيان اينکه سالهاي اول هر شب در محل آمفي تئاتر کانونها فيلم سينمايي پخش مي‌شد، گفت: متاسفانه امسال مخصوصا سال جديد يک شب هم فيلمي پخش نشد با توجه به اينکه برگزاري جشن هايي که به مناسبت هاي مختلف از طرف مديريت فرهنگي و فوق برنامه برگزار مي شد کاهش يافته و در اين اتاق هاي کوچک دو نفره اکثر بچه ها روحيه اي خراب پيدا کرده اند .

فضايي براي نصب کولر در اتاق ها تعبيه نشده است

يکي از دانشجويان پرديس 3 نيز به خبرنگار ايسنا گفت: اتاق هاي ما فاقد کولر است و در هر اتاق يک پنکه سقفي تعبيه شده که آن هم در بعضي فازها خراب است و متاسفانه فضايي هم براي نصب کولر در هيچ يک از اتاق ها تعبيه نشده است.

يکي ديگر از دانشجويان با بيان اينکه يک درمانگاه با امکانات اوليه براي دانشجويان در نظر گرفته شده است، گفت: متاسفانه دکترهاي درمانگاه فقط صبح ها حضور دارند و شبها هم فقط در برخي روزها تا ساعت 8 حضور دارد، در حالي که اکثر مشکلات شب‌ها رخ مي دهد و دانشجويان حتي براي سرم زدن بايد به درمانگاه خارج دانشگاه بروند. براي مثال در خوابگاه پرديس 3 دانشجوي نياز به بستري شدن داشت و دوستان او مجبور شدند شبانه و با مسئوليت و هزينه خود بيمار را با آژانس و بدون همراهي مسئولين به بيمارستان برده و سه صبح با آژانس تنها به خوابگاه برگردند.

يکي ديگر از دانشجويان ساکن پرديس 3 گفت: محيط پرديس 3 نسبت به پرديس 2 خيلي آرام‌تر است اما روشنايي اتاقها و تراسها خيلي کم است.

فضاي سبز دانشگاه و خوابگاه عالي است

ديگر دانشجوي ساکن پرديس 3 گفت: فضاي سبز دانشگاه و خوابگاه عاليست ولي چه خوب بود خوابگاه داراي يک معماري اصيل اسلامي ايراني مي بود. با توجه به اين که فضاهاي خالي محيط دانشگاه زياد است خوب است در طراحي و ساخت خوابگاه ها از معماري ايراني- اسلامي استفاده بشود که اين خود در روحيه دانشجويان بسيار موثر است.

گفتني است پرديس هاي 3 و 5 در انتهاي بلوار امام رضا ودر ضلع جنوب غربي دانشگاه واقع شده است. پرديس 5 با 4 فاز 3 طبقه اي به صورت سوئيتي در سال جديد تحصيلي 86 به بهره برداري رسيده و دانشجويان ورودي 84 در آن ساکن مي باشند. پرديس 3 نيز که قدمت بيشتري دارد با 3 فاز 3 طبقه اي ويک فاز4 طبقه اي مخصوص ورودي هاي 83 کارشناسي مي باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha