معاون صنايع دستي استان اصفهان: صادرات صنايع دستي سازماندهيشده و آرماني نيست سال 85 صادرات صنايع دستي 180 درصد رشد داشت
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان گفت: صادرات صنايع دستي سازماندهيشده، ايدهآل و آرماني نيست.
احمد اديب در گفتوگو با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: براساس آمار گمرك اين استان در سال 1385، صادرات صنايع دستي حدود 180 درصد رشد داشت كه در اين آمار، فرش و ديگر محصولات دخيل نبودند. در سال 1386، حدود سه ميليون و 80 هزار دلار از صادرات صنايع دستي استان، درآمد حاصل شد؛ اما اين آمار واقعي نيست، چون بسياري از آثار اصفهان از استانهاي ديگر صادر ميشوند.
وي با اشاره به صادرات چمداني صنايع دستي از اين استان، ادامه داد: صادرات چمداني خوب است، چون توليدات داخل كشور فروخته و گردش مالي ايجاد مي شود و ارزش افزودهي آن مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، صادرات به هر شكلي محترم است.
به گفتهي او، گمرك استان اصفهان در زمينهي صادرات صنايع دستي همكاري خوبي داشته و شرايطي را ايجاد كرده است كه صادرات انجام شود؛ اما بسياري از اقلام صنايع دستي اين استان از گمركهاي ديگر صادر ميشوند كه با توجه به اين وضع، صادرات صنايع دستي استان، سه تا چهار برابر رقم اعلامشدهي گمرك اصفهان است.
اديب با بيان اينكه حدود 20 صادركننده در اين استان شناسايي شدهاند كه در كنار مواد ديگر، به صادرات صنايع دستي مشغولاند، افزود: از ميان اين صادركنندگان، حدود سه تا چهار نفر اختصاصي در بخش صنايع دستي فعاليت ميكنند.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان دربارهي تسهيلات مربوط به بخش صادرات صنايع دستي، بيان كرد: اين تسهيلات را وزارت بازرگاني درنظر ميگيرد كه معافيت مالياتي و اعطاي جوايز صادراتي از آن جملهاند. همچنين حضور در نمايشگاههاي بينالمللي از ديگر تسهيلاتي است كه معاونت صنايع دستي درنظر گرفته است.
وي ادامه داد: صادرات صنايع دستي سازمانيافته نيست و بايد برنامهريزي شود و كشورهاي هدف و نيازهاي آنها شناسايي شوند تا براساس اين نيازها، صنايع دستي توليد شود. در صادرات، بازاريابي و تبليغات، اهميت بسياري دارد كه اساسي به آن پرداخته نميشود.
به گفتهي او، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت بازرگاني و صادركنندگان بايد اين شرايط را براي صادرات صنايع دستي فراهم كنند كه در سالهاي اخير، كارهايي آغاز شدهاند؛ اما بايد صادركنندگان تخصصي به اين حوزه وارد شوند و براساس بازاريابي انجامشده، اجناس را سفارش دهند.
معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان تأكيد كرد: بايد تلاش كرد، بازارها را پس از بازاريابي حفظ كرد. بنابراين شرايط ورود به بازار جهاني از نظر بستهبندي، كيفيت مواد اوليه و تعيين قيمتهاي قابل رقابت بايد ايجاد و رعايت شود.
اديب اضافه كرد: براي تجارت صنايع دستي بايد از قوانين تجاري بازارهاي هدف، ممنوعيتها، خط قرمزها، مزايا و نكات مثبت و منفي اين بازارها آگاه باشيم و اين اطلاعات در اختيار صادركنندگان و توليدكنندگان قرار گيرند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات