• سه‌شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۶ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8609-11631

ژازه‌ در بيمارستان بود، گالري هنر مدرن تسخير شد از فضاي خارجي گالري تا بهبود ژازه طباطبايي محافظت مي‌شود

ژازه‌ در بيمارستان بود، گالري هنر مدرن تسخير شد
از فضاي خارجي گالري تا بهبود ژازه طباطبايي محافظت مي‌شود

خسرو سينايي گفت: پزشكان به‌دليل ابتلاي ژازه طباطبايي به پوكي استخوان، بيماري قلب و كليه، تاكنون به تشخيص نهايي براي جراحي وي نرسيده‌اند و او همچنان در سي‌سي‌يو بستري است.

اين كارگردان سينما كه فيلم‌هاي "كوچه پاييز" و "شرح حال" را درباره‌ي زندگي ژازه طباطبايي ساخته و روز گذشته در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران به‌نمايش گذاشت، به خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه گويا با بستري شدن اين هنرمند معاصر در بيمارستان عده‌اي به گالري و آتليه‌ي او رفته و با شكستن و تعويض قفل، در اين محل مستقر شده و آن‌جا را تسخير كردند، عنوان كرد: گالري هنر جديد دومين گالري غيردولتي ايران با 50 سال سابقه است، اما به‌خاطر اين‌كه ژازه طي 10-15 سال گذشته در اسپانيا به‌سر مي‌برد و كم‌تر در تهران بود، عده‌اي قفل گالري "هنر جديد" را شكسته و با برداشتن برخي از اموال وي، محل گالري را به پاتوق ناخوشايندي تبديل كرده بودند.

او با بيان اين كه با بازگشت ژازه به ايران مساله حل شده بود، اضافه كرد: طي چندماه گذشته طباطبايي در گالري مستقر بود و هربار يكي از دوستان در كنارش مي‌ماند. اما هفته گذشته به‌دليل عوارض ناشي از بيماري‌هايي كه داشت دچار سرگيجه شده و زمين خورد و همين عامل باعث شكستن لگن خاسره‌اش شد.

كارگردان "كوچه پاييز" توضيح داد: با بستري‌شدن ژازه در بيمارستان، بار ديگر همان افراد به گالري رفته و با شكستن قفل در آن‌جا مستقر شده و قفل ديگري را به در اين گالري زده‌اند؛ ما هم به‌عنوان دوستان ژازه ماهيت آن‌ها را نمي‌شناسيم.

وي عنوان كرد: در پي اين اتفاق گويا مجيد جوزاني از خانه‌ي هنرمندان، حبيب‌الله صادقي از موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران و محسن زارع هم ازسوي فرهنگستان هنر پي‌گير مساله شدند و به‌گفته‌ي صادقي در حال حاضر در گالري جوش داده و بسته شده است. جوزاني قول داده بود كه مأموري را براي حفاظت از اين گالري براي مدتي تعيين كند.

مجيد جوزاني - مديرعامل خانه‌ي هنرمندان ايران - در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت، محافظت كامل از گالري نيازمند مجوز از سوي شخص هنرمند است و با توجه به وضعيت جسماني وي در حال حاضر امكان صدور اين مجوز وجود ندارد، اما با درخواستي كه از سردار طلايي - عضو شوراي شهر تهران - انجام دادم، مقرر شده است يك نفر به‌صورت تمام وقت از فضاي خارجي گالري هنر مدرن محافظت كند تا امكان تعدي وجود نداشته باشد.

به‌گفته‌ي جوزاني، حفاظت از اين محل از دو روز پيش به‌صورت غير محسوس صورت گرفته است.

او تاكيد كرد، هويت اين افراد چندان روشن نيست.

به گزارش ايسنا، شاعر 77 ساله‌ي قلمروهاي آهني به تشخيص پزشك معالج، در بخش سي‌سي‌يوي بيمارستان آتيه بستري است تا با شرايط مناسب‌تري مورد عمل حراجي قرار گيرد.

ژازه طباطبايي از پيشگامان هنر مدرن در ايران و تلفيق آن با مايه‌هاي هنر سنتي و نقاش و حجم‌ساز برجسته معاصر است كه بيشتر ماه‌هاي سال را در اسپانيا مي‌گذراند، اما اين‌روزهاي پاييزي را در تهران به‌سر برده است.

او نوشتن را از 12سالگي آغاز و تاكنون بيش از 40 جلد كتاب شامل داستان‌هاي فولكلور، رمان، شعر، نقدهاي هنري و نمايشنامه منتشر كرده است.

وي پيش از ورود به دانشگاه، يك روزنامه را هم منتشر كرد، پس از آن به كارگرداني،‌ هنر دراماتيك، باله و نقاشي و مجسمه‌سازي علاقه‌مند شد.

طباطبايي پايه‌گذار و مدير گالري هنر مدرن ايران " هنر جديد"‌ است. آثارش در استراليا، چين، انگليس، فرانسه، ‌آلمان، يونان، هند، ايران، ايتاليا، موناكو، اسپانيا، سوئد،‌ تركيه، آمريكا و يوگسلاوي نمايش داده شده‌اند.

همچنين آثار وي به جشنواره‌هاي پاريس، سن پائولو و جشنواره دوسالانه ونيز رفته و بيش از 10 جايزه‌ي جهاني را دريافت كرده‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha