• جمعه / ۳۰ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8609-17244

شاعر قلمروهاي آهني از بيمارستان به سراي سالمندان مي‌رود

شاعر قلمروهاي آهني از بيمارستان به سراي سالمندان مي‌رود

ژازه طباطبايي فردا از بيمارستان مرخص مي‌شود و به سراي سالمندان مي‌رود.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز 77 ساله كه از نيمه‌ي آذرماه به‌دليل آسيب‌ديدگي از ناحيه‌ي لگن در بيمارستان بستري و مورد عمل جراحي قرار گرفت، پس از پايان دوره‌ي نقاهت به آسايشگاه سالمندان منتقل خواهد شد.

حالا با بهبود نسبي وضعيت جسمي‌اش پس از عمل جراحي، براي مراقبت‌هاي بيشتر، دوره‌ي نقاهت را در آسايشگاه مي‌گذراند.

فرح اصولي - هنرمند نقاش - در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: ژازه به تنهايي زندگي مي‌كند و شرايط خانه و آتليه‌اش هم براي وضعيت جسمي فعلي او مناسب نيست.

به‌زعم دوستان طباطبايي، حضور صرفا يك پرستار در منزل براي مراقبت از ژازه طباطبايي كفايت نمي‌كند و ضرورت دارد تحت مراقبت‌هاي پزشكي باشد، اما وي خانواده و يا بستگان نزديكي ندارد.

حبيب‌الله صادقي - مدير كل دفتر هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - نيز به خبرنگار ايسنا گفت: به‌طور قطع و حتم فرهنگستان هنر و وزارت ارشاد، همچون ساير هنرمنداني كه در گذشته مورد حمايت قرار گرفتند، از ژازه طباطبايي حمايت خواهند كرد.

وي با تاكيد بر اينكه طباطبايي هنرمند درجه يك ايران است و جاي او در سراي سالمندان نيست، گعنوان كرد: نبايد به‌خاطر چنين اتفاقي وي را به آسايشگاه منتقل كرد، بلكه دوستانش مي‌توانند دست كم وي را در منزل خود جاي دهند، ضمن آنكه فرهنگستان هنر و وزارت ارشاد نيز حمايت خواهند كرد.

به گزارش ايسنا، با بستري شدن اين هنرمند معاصر در بيمارستان عده‌اي به گالري و آتليه‌ي او رفته و با شكستن و تعويض قفل، در اين محل مستقر شده و آن‌جا را تسخير كردند.

گالري هنر جديد دومين گالري غيردولتي ايران با 50 سال سابقه است، اما به‌خاطر اين‌كه ژازه طي 10-15 سال گذشته در اسپانيا به‌سر مي‌برد و كم‌تر در تهران بود، عده‌اي قفل گالري "هنر جديد" را شكسته و با برداشتن برخي از اموال وي، محل گالري را به پاتوق ناخوشايندي تبديل كرده بودند. با بازگشت طباطبايي به ايران مساله حل شده و طي چندماه گذشته طباطبايي در گالري مستقر بود و هربار يكي از دوستان در كنارش مي‌ماند تا اينكه در بيمارستان بستري شد و بار ديگر همان افراد به گالري رفته و با شكستن قفل در آن‌جا مستقر شده و قفل ديگري را به در اين گالري زده‌اند؛ گفته مي‌شود كسي ماهيت آن‌ها را نمي‌شناسد.

برخي مسوولان فرهنگي كشور وارد ماجرا شدند و با پي گيري‌هاي ايشان در گالري جوش داده و پلمپ شد. گفته مي‌شود محافظي را هم به‌صورت غيرمحسوس براي نگهباني از آتليه‌ي منصوب كرده‌اند.

طباطبايي كه نوشتن را از 12سالگي آغاز كرده، تاكنون بيش از 40 جلد كتاب شامل داستان‌هاي فولكلور، رمان، شعر، نقدهاي هنري و نمايشنامه منتشر كرده است.

وي پيش از ورود به دانشگاه، يك روزنامه را هم منتشر كرد، پس از آن به كارگرداني،‌ هنر دراماتيك، باله و نقاشي و مجسمه‌سازي علاقه‌مند شد.

طباطبايي پايه‌گذار و مدير گالري هنر مدرن ايران "هنر جديد"‌ است. آثارش در استراليا، چين، انگليس، فرانسه، ‌آلمان، يونان، هند، ايران، ايتاليا، موناكو، اسپانيا، سوئد،‌ تركيه، آمريكا و يوگسلاوي نمايش داده شده‌اند.

همچنين آثار وي به جشنواره‌هاي پاريس، سن پائولو و جشنواره دوسالانه ونيز رفته و بيش از 10 جايزه‌ي جهاني را دريافت كرده‌ است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha