• دوشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8609-04410

/ايسنا،هشت سال حضور/ كبگانيان: تحليل‌هاي ايسنا بر تصميم‌گيري مسوولان اثرگذار است ايسنا روحيه مثبت خود درحوزه اطلاع‌رساني رابه سايررسانه‌ها هم سرايت داده است

/ايسنا،هشت سال حضور/ 
كبگانيان:
تحليل‌هاي ايسنا بر تصميم‌گيري مسوولان اثرگذار است
ايسنا روحيه مثبت خود درحوزه اطلاع‌رساني رابه سايررسانه‌ها هم سرايت داده است

معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري با اشاره به تاثير قابل توجه اخبار منتشره در ايسنا بر تصميم‌گيري مسولان اظهار كرد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري بر ايجاد نهضت نرم‌افزاري، فضاي گفت‌وگو، نقد و مناظره و نيز وحدت قوي‌تر و پايدارتر مردم، خبرگزاري دانشجويان ايران گام‌هاي موثري در اين حوزه برداشته و ديگر رسانه‌ها را نيز با خود همگام كرده است.

دكتر منصور كبگانيان در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: بيشتر مخاطبان از خبرگزاري‌ها و سايت‌هايي كه مطالب كليشه‌يي مي‌نويسند، سير شده و با آنها ارضاء نمي‌شوند، اما ايسنا، مخاطبان زيادي دارد و من نيز هر بار كه به دنبال اخبار جديد، متنوع و بي‌پرده باشم، به ايسنا مراجعه مي‌كنم.

وي افزود: به خبرنگاران اين مجموعه تبريك مي‌گويم كه در هشت سال گذشته، زحمات موثري كشيده و حتي اين روحيه مثبت براي درج اخبار دست اول را به ساير خبرگزاري‌ها نيز سرايت داده‌ و رقابت خوبي ايجاد شده است.

كبگانيان در ادامه گفت: اخبار كليشه‌يي و مختصر، جو تعامل را كم مي‌كند؛ در حالي كه چنين رسانه‌هايي مي‌توانند بر نوع ديدگاه و حتي تصميم‌گيري مسوولان نيز موثر باشند و بارها مشاهده كرده‌ام برخي اخبار و تحليل‌هاي ايسنا در بسياري از جلسات به عنوان منبع مراجعه ذكر مي‌شوند.

معاون پژوهشي وزير علوم خاطرنشان كرد: براساس تاكيد مقام معظم رهبري در خصوص نهضت نرم‌افزاري كه بايد همه دانشگاهيان توليد علم و ايده و نوآوري داشته باشند، فعاليت‌هايي كه در جاهايي نظير ايسنا انجام مي‌شود بر اين نهضت كه لازمه تحقق آن اطلاع‌رساني درست است، دامن مي‌زند و ايسنا در اين جهت گام برمي‌دارد.

وي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ايجاد فضاي نقد و مناظره اظهار داشت: اين بدين معني است كه نه مي‌خواهيم همه به يك شكل در كشور فكر كنند و نه امكان عمل به آن وجود دارد؛ زيرا تفكرات مختلف افراد باعث رشد و حركت مي‌شود و اگر رسانه‌ها منعكس كننده اين نظرات متفاوت نباشند، اين حركت خاموش مي‌شود و به‌ صورت ياس و دلسردي در جوانان و دانشجويان نمود پيدا مي‌كند.

دكتر كبگانيان افزود: مقام معظم رهبري به دايره اين نقد وسعت داده‌اند و مراكزي مثل خبرگزاري دانشجويان ايران مي‌توانند پايه‌هاي تحقق چنين فضايي باشند كه ايسنا خوشبختانه تا حدي توانسته در اين زمينه پيش رود و بايد اين كار به طور جدي ادامه يابد. ما نيز در دانشگاه‌ها موضوع نقد و مناظره را پيگيري مي‌كنيم.

كبگانيان در ادامه اظهار كرد: توسعه علم و تكنولوژي زماني اتفاق مي‌افتد كه اطلاع‌رساني درستي از آن انجام شود و خوشحالم كه در ايسنا بخش ويژه و مستقلي به اخبار علمي، منفك از اخبار دانشگاهي اختصاص داده شده و آگاهي دارم كه بسياري از متخصصان با شما تعامل داشته و از اخبارتان استفاده مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه وحدت از تضاد به وجود مي‌آيد و تضاد نمي‌تواند صوري باشد گفت: اگر اختلاف نظرهاي افراد در بسترهاي علمي و سازنده با هم چالش نكرده و با نقد به تبادل اطلاعات نپردازند، وحدت‌ها، صوري است و با كوچكترين اتفاق جديد سياسي و كوچكترين تهاجم خارجي، اين وحدت‌ها شكننده مي‌شود، اما اگر افراد به صورت آگاهانه به يكديگر نزديك شوند، حتي به صورت نقد و مباحثه، وحدت مردم قوي‌تر و پايدارتر مي‌شود و ايسنا در اين مسير قدم برداشته است، اما هنوز خلاء‌هايي در اين زمينه در كشور وجود دارد.

معاون پژوهشي وزير علوم تصريح كرد: گاهي در سايت‌هاي خبري براي جذب خواننده، جملاتي به كار مي‌رود كه از اغراق گذشته و به مرز تقرير مي‌رسد - البته شايد سهوي باشد - و در برخي مسوولان اين احتياط را ايجاد مي‌كند كه ديگر مصاحبه نكنند، اما اگر مسوولي مطمئن باشد كه سخنانش به همان شيوه كه بيان شده، منعكس مي‌شود، همه به راحتي گفت‌وگو مي‌كنند؛ البته در ايسنا اين مورد بسيار به ندرت مشاهده شده است، اما از برخي ديگر از رسانه‌ها انتقاد شديدي دارم.

دكتر كبگانيان در پايان تصريح كرد: اگر بتوان اين موضوع را به‌گونه‌اي اصلاح كرد كه در كنار تيترهاي جذاب و جلب كننده، در انتهاي كار، گفت‌وگوي فرد تغييري نكند و با ذكر جملاتي خاص، خواننده برداشت بالعكسي از موضوع مطرح شده نداشته باشد ديگر كسي به دليل امكان ايجاد سوءتفاهم از انجام مصاحبه واهمه نخواهد داشت كه خبرگزاري ايسنا در چنين مسيري حركت كرده و توانسته به خوبي اعتماد مصاحبه‌شوندگان و مخاطبان را جلب كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha