• چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۸۶ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8609-03888

/ايسنا، هشت سال حضور/ دكتر منصوري: «ايسنا»درحال تبديل به مقياسي براي تشخيص يك خبرگزاري علمي سالم است توسعه علمي بدون وجود رسانه‌اي چون«ايسنا» قابل تصور نيست

/ايسنا، هشت سال حضور/
دكتر منصوري:
«ايسنا»درحال تبديل به مقياسي براي تشخيص يك خبرگزاري علمي سالم است
توسعه علمي بدون وجود رسانه‌اي چون«ايسنا» قابل تصور نيست

معاون پژوهشي وزير سابق علوم اظهار داشت: با توجه به اهميت ارتباط سالم بخش علمي كشور با جامعه و نقش اساسي رسانه‌ها در برقراري اين ارتباط، توسعه علمي كشور بدون حضور رسانه‌هايي چون ايسنا كه دقت لازم را در درج اخبار علمي دارد، امكان‌پذير نيست.

دكتر رضا منصوري- در آستانه‌ 16 آذر و پايان هشتمين سال تاسيس ايسنا - در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: ايسنا در ميان رسانه‌هاي كشور نقش مهمي در سالم كردن جو رسانه‌يي در حوزه اخبار علمي دارد و از اين جهت بسيار حايز اهميت است، زيرا وضعيت كشور ما به‌ گونه‌اي است كه در ميان كشورهاي در حال توسعه‌اي قرار گرفته كه تعبير درستي از علم نداشته و روش‌هاي بسيار غلطي براي ترويج علم و خبر رساني علمي دارند و به همين دليل اخباري كه صحيح نبوده يا كاملا غير علمي است را پخش كرده و به نوعي بر شارلاتانيسم و عوام فريبي در علم دامن مي‌زنند.

عضو فرهنگستان علوم كشورهاي در حال توسعه (توآس) با اشاره به پيشرفت‌هاي روزافزون ايسنا افزود: ايسنا امروز در حال تبديل شدن به يك مقياس براي تشخيص خبرگزاري علمي سالم است و اميدوارم نه تنها ايسنا در اين نقش مانده و بهتر از گذشته شود، بلكه بر روي ساير رسانه‌ها نيز اثر بگذارد تا آنها نيز همين دقت‌هايي را كه در ايسنا در زمينه پخش اخبار دقيق و صحيح علمي انجام مي‌شود، اعمال كنند.

وي گفت: به نظر من بدون حضور چنين رسانه‌اي، توسعه علمي مفهومي ندارد؛ زيرا ارتباط بخش علمي كشور نظير دانشگاه‌ها، واحد‌هاي پژوهشي، مجلات علمي و ... كه اميدواريم سالم بوده، تقويت شود و رشد يابد، با جامعه بسيار مهم است و اگر اين رابطه ناسالم باشد، هيچگاه كشور توسعه پيدا نمي‌كند و نقش اساسي در برقراري اين ارتباط برعهده رسانه است و بنابراين بدون آن، تصور امكان توسعه علمي وجود ندارد.

استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف خاطرنشان كرد: شكل‌دهي به فضاي گفت‌وگو،‌ تعامل و گسترش آزادانديشي در كشور از اهداف اصلي و انگيزه‌هاي تاسيس يك خبرگزاري است و هنگامي كه رسانه‌اي چون ايسنا، خبررساني صحيح علمي انجام دهد، امكان گفت‌وگوي سالم را فراهم مي‌كند؛ كما اينكه، عكس اين حالت هم در برخي رسانه‌ها وجود دارد؛ به‌طوري‌كه اگر رسانه‌اي، خبررساني علمي نادقيق، عوام فريبانه و اشتباه انجام دهد، فضاي گفت‌وگو را خراب كرده و اين امر براي كشور بسيار مضر است.

وي با تاكيد بر اينكه توسعه بدون رشد رسانه، امكان‌پذير نيست، خاطرنشان كرد: تنها با رشد بخش علمي كشور و بدون توجه به رسانه به عنوان انعكاس دهنده اخبار و مروج علم، توسعه‌اي را براي كشور نمي‌توان تصور كرد.

دكتر منصوري اضافه كرد: شايد در گذشته انتقاد‌هايي از اين رسانه داشتم، اما در حال حاضر تصور مي‌كنم بخش‌هاي مختلف ايسنا به ويژه سرويس علمي - پژوهشي آن، كار خود را به شيوه مناسبي انجام مي‌دهد تا فضاي علمي كشور را هر چه بيشتر سالم كرده و به رشد آن كمك كند.

عضو هيات علمي پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي در پايان با اشاره به ضرورت كسب اطلاعات دقيق علمي براي درج اخبار صحيح و به روز خاطرنشان كرد: از خبرنگاران و مسوولان اين رسانه تقاضا دارم كه نقش قابل توجه خود را ادامه داده و به دستاورد‌هايي كه در خبررساني علمي كسب كرده‌اند، اكتفا نكرده و سعي بر هرچه حرفه‌يي‌تر شدن داشته و با كسب اطلاعات علمي دقيق بيش از پيش در جامعه اثرگذار باشند؛ ما نيز دعا مي‌كنيم كه هر روز موفق و موفق‌تر باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha