• دوشنبه / ۵ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8609-02044

«قيصر قامتي به بلنداي دردهاي ملت ايران داشت» يادواره‌ي امين‌پور در دانشگاه مذاهب اسلامي برپا شد

«قيصر قامتي به بلنداي دردهاي ملت ايران داشت» 
يادواره‌ي امين‌پور در دانشگاه مذاهب اسلامي برپا شد

يادواره‌ي قيصر امين‌پور با عنوان «صدايت هنوز هم به گوش مي‌رسد» شامگاه گذشته در دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم، علي موسوي گرمارودي با بيان خاطراتي و خواندن غزلي با تقديم به قيصر امين‌پور، درباره‌ي دفتر شعر «دستور زبان عشق» گفت: قيصر امين‌پور در دفتر «دستور زبان عشق» در انتخاب هندسه‌ي بيروني، فرم، صورت و ساختار با اعتماد به‌نفس كامل بدون تزلزل در فرم و حتا توجه به مكتب‌هاي آوانگارد و پست‌مدرن، دوشادوش ذوق خود حركت مي‌كند و از همين‌جاست كه شعرهاي او در اين مجموعه طولاني نيستند.

اين شاعر همچنين خاطرنشان كرد: او در اين دفتر در عين باريك‌انديشي تقليدي روشن‌فكرانه ندارد و زيبايي‌هاي شعر او محصول شناخت ظرفيت‌هاي زباني است؛ از همين رو شعرش براي خاص و عام دلچسب است و ديگران هيچ‌وقت در شعرش از كشف بي‌بهره نبوده‌اند.

موسوي گرمارودي در ادامه با برشمردن ديگر مؤلفه‌هاي شعري امين‌پور در اين دفتر، درباره شعرهاي آييني قيصر امين‌پور گفت: قيصر در شعرهاي آييني خويش از عشق، عرفان و حماسه سخن مي‌گويد، البته به حماسه بيش‌تر پرداخته و پس از حماسه به عنصر عرفان در شعرهاي خود توجه دارد و در اين زمينه حتا از محتشم كاشاني فراتر رفته است. قيصر تنها شاعر آييني است كه عشق، حماسه و عرفان را برابر و دوشادوش در اشعار خود به‌كار مي‌گيرد.

او در ادامه براي اين اثبات گفته‌ي خود بخشي از مثنوي «ني‌نامه»ي امين‌پور را خواند و به بسط و توضيح بيش‌تر اين شعر پرداخت.

ساعد باقري هم در سخناني گفت: قيصر در 9 سال پس از تصادف بي‌آن‌كه با زندگي وداع كند، زندگي را بيش‌تر نوشيد و چشيد و در عرصه‌ي خلاقيت نيز گويي اعتنايي به درد و رنج‌هايش نداشت و در زندگي كم‌تر پيش آمد كه از درد بنالد. اما با نگاهي به مجموعه‌ي آثار امين‌پور، رنجي را كه در اين 9 سال تحمل كرد، به وضوح مي‌توان ديد.

اين شاعر در ادامه افزود: داغ قيصر سرد نمي‌شود؛ هرچند پيش از اين نيز داغ‌دار شده بوديم. اما چه داستاني است كه اين داغ سرد نمي‌شود؟

ساعد باقري سپس به بيان خاطراتي از شب درگذشت قيصر امين‌پور پرداخت و در پايان غزلي را كه در سوگ او سروده بود، خواند.

به گزارش ايسنا، محمدرضا عبدالملكيان نيز در سخناني گفت: يكي از ويژگي‌هايي كه قيصر داشت، اين بود كه به‌ندرت در محفل يا جلسات شعر شركت مي‌كرد. جلسات خانه‌ي شاعران هم استثنا بود كه درواقع پاي دوستان در ميان بود. از همان اوايل انقلاب اين توفيق برايم بود كه در خدمت قيصر باشم.

او در ادامه، سخن گفتن درباره‌ي قيصر را مشكل و در عين حال راحت دانست و افزود: از آن جهت راحت است كه قيصر آن‌قدر ويژگي‌هاي خوب دارد كه هر چه بشماريم، كم است و از اين جهت دشوار، كه درواقع در اين سه هفته كه از سفر قيصر مي‌گذرد، ذهن منسجمي ندارم كه درباره‌ي او حرف بزنم. قيصر 9 سال درگير بيماري و مشكلات جسمي بود و هر چندماه يك‌بار به بيمارستان مي‌رفت. از سال‌هاي فعاليت در حوزه‌ي هنري و بعد از آن با تأسيس دفتر شعر جوان حداقل هر هفته يك جلسه با قيصر داشتيم و بعد از آن هم كه رفت‌وآمدهاي خانوادگي ادامه پيدا كرد؛ اما در اين مدت، جز آن تصادف قيصر، هيچ‌وقت از بيمارستان‌ و دكتر رفتن‌هايش مطلع نمي‌شديم.

عبدالملكيان تأكيد كرد: درواقع بيماري قيصر براي خودش و خانوادش بود و حتا نزديك‌ترين دوستانش هم در جريان دقيق اين بيماري‌ها نبودند؛ زيرا قيصر دوست نداشت ناراحتي‌اش در فعاليت هنري و ارتباط با دوستانش دخالت داشته باشد.

اين شاعر در ادامه به بيان خاطراتي از قيصر امين‌پور پرداخت.

همچنين سيداحمد زرهاني - معاون پژوهشي دانشگاه مذاهب اسلامي - در اين مراسم، فرهنگ و ادبيات را از مهم‌ترين برگ‌هاي تاريخ هر ملتي دانست و افزود: ملت صاحب ادبيات مي‌تواند بر ساير ملت‌ها تأثير بگذارد. با نگاهي به تاريخ هزارساله‌ي اخير مي‌بينيم در هر برهه‌اي از تاريخ ايران بزرگاني بوده‌اند كه در جهت احياي فرهنگ اسلامي - ايراني با استفاده از ادبيات و شعر تلاش كرده‌اند.

او افزود: اگر امروز غني هستيم، به‌واسطه‌ي عالمان، اديبان و شاعران بلندآوازه‌اي‌ است كه مانند ستون‌هايي زير سقف استقلال و هويت ما ايستادگي و اسباب استمرار ما را در تاريخ فراهم مي‌كنند. اين سرزمين مولد فكر، انديشه و داراي فرهنگ بوده است و با رخداد انقلاب اسلامي و پيدايش نسل جديدي از شاعران و متفكران در فضاي معنوي فرصت بالندگي براي زبان و ادبيات فارسي فراهم شد و شاعران جواني پا به عرصه‌ي حيات فرهنگي اين ملت گذاشتند كه توانستند تأثيرگذار باشند.

معاون پژوهشي دانشگاه مذاهب اسلامي همچنين تصريح كرد: در ميان آن جوانان، شاعراني چون سيدحسن حسيني،‌ سلمان هراتي و قيصر امين‌پور به وجود آمدند كه توانستند به غناي فرهنگ حماسي و پايداري در ايران كمك كنند و اين درواقع يك مطلع در تحول زبان و ادبيات فارسي است كه انتظار مي‌رود در آينده ارزش‌هاي ديني به وجه كامل‌تري ظهور كنند و شاهد ستاره‌هاي درخشان ديگري در آسمان ادب فارسي باشيم.

زرهاني در پايان درباره‌ي امين‌پور گفت: قيصر قامتي به بلنداي دردهاي ملت ايران داشت و وقتي شاهد فرود آمدن بمب بر سر مردم بود، درد انسانيت را مي‌سرود و با زبان فاخر ادبي و هنري خود با درد مردم همدلي و همراهي مي‌كرد. قيصر فرزند انقلاب اسلامي بود.

در يادواره‌ي قيصر امين‌پور كه به‌همت انجمن ادبي دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شده بود، نماآهنگي از مراسم تشييع پيكر اين شاعر فقيد به‌نمايش درآمد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha