• یکشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۶ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8609-01328

/گزارش/ ادامه‌ي اعتراض هنرمندان تئاتر به‌خاطر قانون جديد معافيت مالياتي

/گزارش/
ادامه‌ي اعتراض هنرمندان تئاتر به‌خاطر قانون جديد معافيت مالياتي

درپي اعلام طرح كسري پنج درصدي ماليات از قرارداد گروه‌هاي نمايشي كه از شروع سال 86 در سالن‌هاي تئاتري تهران كارهاشان را به‌صحنه برده‌اند، اعتراض خود را نسبت به اين طرح اعلام كردند.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همايون غني‌زاهد كه اوايل سال 86 نمايش "‌ددالوس و ايكاروس" را در مجموعه تئاتر شهر و اجرا كرده بود، درباره‌ي طرح كاهش پنج درصد ماليات از ميزان قرارداد گروه اجرايي، گفت: به‌تازگي به گروه اعلام كرده‌اند كه به اداره مالياتي محل سكونت‌مان مراجعه كنيم و با دريافت نامه‌ي معافيت مالياتي مبلغ اين پنج درصد را كه از قرارداد اصلي كسر شده بود از مركز دريافت كنيم، كه البته هنوز دنبال اين كار نرفته‌ام و از صحت و سقم آن خبر نداريم.

وي با اعتراض به وضعيت قرارداد گروه‌هاي نمايشي و چگونگي تسويه حساب با گروه‌ها گفت: ما اوايل سال 86 اجرا رفتيم و بعد از ده ماه دوندگي بالاخره موفق به تسويه حساب شديم، درحالي كه در چنين وضعيتي جهت از كاهش پنج درصد ماليات از بودجه گروه‌ها مي‌شود.

غني‌زاده تصريح كرد: وقتي صحبت از ماليات مي‌شوند، مسوولان تئاتري به‌خوبي مو را از ماست بيرون مي‌كشند، ولي همين افراد قانوني براي پراخت به موقع دستمزد به گروه‌هاي اجرايي ندارند و پاسخ‌گوي ضرر و زيان هنرمندان بعد از چندين ماه تاخير در پرداخت دستمزدها نيستند.

اين كارگردان جوان كه به‌تازگي نمايش "ددالوس وايكاروس"‌ را در آلمان اجرا كرده است، متذكر شد: وقتي صحبت از قرارداد گروه‌هاي نمايشي مي‌شود، تنها منافع مركز در نظرگرفته مي‌شود، در حالي كه بايد در مبلغ اين قراردادها به جاي كسر پنج درصد ماليات مبلغي را به‌عنوان ضرر و زيان گروه‌هاي نمايشي در نظر گرفت تا حداقل جبران تاخير مسوولان در پرداخت دستمزدها را بكند.

مائده طهماسبي نيز كه امسال نمايش "‌خانواده تت" را در مجموعه تئاتر شهر و فرهنگسراي نياوران اجرا كرده است، با تاييد اين خبر به ايسنا گفت: بعد از انعقاد و پرداخت قرارداد گروه اجرايي "خانواده تت" مبلغ پنج درصد از آن كسر كرده‌اند و بحث نامه معافيت مالياتي را هم به ما اعلام كرده‌اند، ولي به‌دليل مشغله‌يي كه دارم هنوز موفق به دريافت و ارايه اين نامه نشده‌ام.

او اجراي چنين طرحي را به ضرر تمام گروه‌هاي تئاتري دانست و افزود: بنيه‌ي مالي تئاتر تحت هر شرايطي خيلي محدود است و اجراي چنين طرحي به صلاح هيچ گروهي نيست و دليل آن را متوجه نمي‌شوم، در حالي كه چنين قانوني را اخيرا در تلويزيون و سينما برداشته‌اند.

نرمين نظمي نيز كه چندي پيش نمايش "‌يك تنبيه با شكوه" را در تالار اصلي مولوي اجرا كرده است، در اين باره، گفت: چند هفته‌اي است كه با دريافت پيامك‌هايي اين خبر شنيده‌ام و بابت آن متاسف شدم چون بعد از سه سال دوندگي براي لغو ماليات دوباره به جايگاه قبلي خود برگشته‌ايم.

وي ‌گفت: تا سال 83 از تمام اجراها ماليات كسر مي‌شد، ولي با دوندگي و پي‌گيري خانه تئاتر و هنرمندان اين موضوع لغو شد درحالي كه مجددا اين خبر شنيده شده است و گويا اهالي تئاتر بارديگر بايد كفش آهنين به پا كنند.

نظمي با اشاره به وضعيت كلي گروه‌هاي تئاتري و قراردادهاي آن‌ها، خاطرنشان كرد: در شرايطي كه يك گروه نمايشي هر دو سال يك‌بار موفق به اجراي نمايش مي‌شود و براي دريافت دستمزد خود بايد ماه‌ها صبر كند، مطرح كردن دوباره ماليات مساله ناراحت‌كننده‌اي است.

سياوش طهمورث، كارگردان نمايش "روياهاي رام نشده" نيز در همين رابطه به ايسنا گفت: طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي چنين كاري قانوني نيست و با دريافت نامه معافيت مي‌توانيم اين كسري را دريافت كنيم.

او درباره‌ي وضعيت قرارداد گروه نمايشي "‌روياهاي رام نشده" عنوان كرد: اين مبلغ از قرارداد ما هم كسر شده است ولي با پي‌گيري كه در حال انجام آن هستيم مابه‌ازاي اين كسري را دريافت خواهيم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha