• دوشنبه / ۷ آبان ۱۳۸۶ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8608-04354

شهرام پازوكي در كنگره‌ي مولانا: ولايت ركن اصلي "مثنوي" است

شهرام پازوكي در كنگره‌ي مولانا:
ولايت ركن اصلي "مثنوي" است

حسن لاهوتي و شهرام پازوكي عصر امروز در كنگره‌ي بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا به‌ترتيب با موضوع «مولانا؛ عارف جهان‌بين» و «تجديد سنت در مثنوي معنوي» سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار بخش حكمت و فلسفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شهرام پازوكي - عضو هيأت علمي مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه‌ي ايران - درباره‌ي «تجديد سنت در مثنوي معنوي» با بيان اين مطلب كه اصلا قصد بحث فرقه‌يي ندارد، تأكيد كرد: بحث‌هايي از اين دست اگر ناظر به مفاهيم عميق شيعه و سني نباشد، ناشي از تعصب است.

اين استاد فسلفه در ادامه با اشاره به زمان مولانا و وضعيتي كه فرقه‌هاي مختلف در آن زمان داشتند، اظهار كرد: مولانا در انديشه‌ي احياي سنت و اسلام بود.

او در ادامه با برشمردن آرا و نظرات متفكران ديگر درباره‌ي مذهب مولانا، اذعان كرد: دو مفهوم در نزد مولانا در تجديد سنت اسلامي اهميت فراوان دارند؛ يكي مفهوم ولايت و ديگري مفهوم سنت است و چنان‌چه اين دو مفهوم را به آن معنايي كه مولانا مي‌فهميد، بتوانيم بفهميم، به چگونگي شيعه و يا سني بودن مولانا پي مي‌بريم.

پازوكي از مفهوم ولايت در «مثنوي» مولانا به‌عنوان ركن اصلي ياد كرد و درباره‌ي مراد مولانا از مفهوم سني بودن نيز گفت: مولانا مراد خود را از سني بودن، براي رفع شبه در مهم‌ترين مسائل مطرح كرده كه از جمله همين مسأله‌ي جبر و اختيار است و آن را در دفتر 5 و 6 مثنوي به‌طور مبسوط بيان مي‌كند. او سني را مؤمن مي‌داند و در مقابلش، جبري را كافر. اگر بخواهيم مولانا را اشعري بدانيم، غلط است؛ زيرا اشعريون جبري هستند. مولانا در مرتبه‌ي عقل و خرد، قول به جبر را بالاتر از اختيار مي‌داند و در مرتبه‌ي بالاتر از عقل، قول را لاجبر و لااختيار مي‌داند.

اين استاد دانشگاه در پايان يادآورد شد: او همچنين درباره‌ي مسأله‌ي رؤيت خدا مبحث سني بودن را مطرح مي‌كند. چنان‌چه مي‌دانيم، نزد متكلمان معتزله و اشعري، قول به رؤيت جسماني خدا مطرح شده؛ اما مولانا قول اشعري‌ها و معتزله را رد مي‌كند و معتقد است كه رؤيت خدا به چشم دل ميسر است و در همين لفظ با استناد به احاديث، دعوت به سنت و سني بودن را مطرح مي‌كند.

به گزارش ايسنا، حسن لاهوتي نيز با موضوع «مولانا؛ عارف جهان‌بين» گفت: عشق به تمام هستي در نزد مولانا اهميت بسياري دارد. مولانا عارفي است كه خودش را جز خلق عالم نمي‌بيند و خلق عالم را جز خودش .

اين استاد دانشگاه اظهار كرد: بر اساس كدام تعريف، بگوييم مولانا عارف است. به نظر من، به اندازه‌ي تمام تعريف‌ها، مولانا عارف است و هنوز از همه‌ي تاريخ برتر است. بهتر است كه مولانا را از زبان خودش تعريف كنيم.

حسن لاهوتي در ادامه به شرحي درباره‌ي مفهوم مكتب مولانا پرداخت.

رياست نشست بخش تفاهم بين‌ مذهبي و فرهنگي در انديشه‌ي مولوي در نوبت بعدازظهر برعهده‌ي سعيد بزرگ‌ بيگدلي بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha