• یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8608-02066
  • خبرنگار : 71021

ازبكستان بازاري با اشتراك‌هاي فرهنگي با ايران اما غير فعال؛ تنها آژانس ايراني شركت‌كننده در نمايشگاه تاشكند: آژانس‌ها براي حضور در بازارهاي جديد خطر نمي‌كنند

ازبكستان بازاري با اشتراك‌هاي فرهنگي با ايران اما غير فعال؛
تنها آژانس ايراني شركت‌كننده در نمايشگاه تاشكند:
آژانس‌ها براي حضور در بازارهاي جديد خطر نمي‌كنند

ايران براي نخستين‌بار در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري‌ (تاشكند) ازبكستان در كنار 12 كشور ديگر حضور يافت تا پس از امضاي تفاهم‌نامه‌ي گردشگري با اين كشور، فعاليت گسترده‌تري در اين بازار منطقه‌يي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه بين‌المللي گردشگري تاشكند با موضوع «در مسير جاده‌ي ابريشم» امسال براي نخستين‌بار به برنامه‌ي نمايشگاه‌هاي گردشگري ايران اضافه شد كه پس از اطلاع‌رساني در اين‌باره بسياري از آژانس‌هاي توريستي براي حضور در آن ترديد داشتند، چون اين بازار تاكنون فعال نبوده است و گردشگراني كه از اين كشور به ايران سفر مي‌كنند، تعدادي ناچيز هستند.

حضور ايران در بازارهاي منطقه‌يي براساس چشم‌انداز 20 ساله‌ي گردشگري در اولويت است؛ اما حضور در اين بازارها تاكنون بسيار كم‌رنگ يا غير فعال بوده است. در سال‌هاي اخير نيز ورود گردشگر به ايران از جريان‌هاي سياسي و تبليغات منفي عليه ايران متاثر شد كه تعداد گردشگران كاهش يافت و حتا بازارهاي بزرگي مانند آلمان، ژاپن و فرانسه از اين مسايل بيشترين تاثير را پذيرفتند و گروه‌هاي بزرگ اين كشورها به گروه‌هاي كوچك چند نفره محدود شدند. در اين ميان، بسياري از آژانس‌هاي توريستي، فعاليت‌ در بازارهاي ديگر و آسياي شرقي را خواستند كه البته فعاليت در بازارهاي جديد به سرمايه‌گذاري و حضور ايران در اين بازارها و تبليغات گسترده در اين كشورها بستگي دارد.

اما شركت در نمايشگاه گردشگري ازبكستان با وجود داشتن مشترك‌هاي بسيار فرهنگي ايران با اين كشور، چندان ازسوي آژانس‌هاي توريستي مورد استقبال قرار نگرفت كه شايد اطلاعات اندك از اين كشور را يكي از دلايل اين حضور كم‌رنگ بايد دانست يا شرايط گردشگري اين كشور دربرابر بازارهايي مانند مالزي، چين، كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس و روسيه در تصميم‌گيري اين آژانس‌ها تاثيرگذار بوده است.

براساس چشم‌انداز 20 ساله‌ي گردشگري و بازارهاي تعيين‌شده براي فعاليت با هدف جذب 20 ميليون گردشگر در پايان اين برنامه، حضور و فعاليت در بازارهاي منطقه‌يي ضرورت دارد و از بازدهي اين بازارها نمي‌توان غافل ماند، چراكه بسياري از كشورها مانند مالزي براي جذب گردشگر فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز كرده‌اند و بي‌توجهي به اين بازارها و حضور صرف در بازارهايي محدود، گردشگري ايران را در بلندمدت تحت تاثير اين فضاي محدود قرار مي‌دهد. همچنين سرمايه‌گذاري و تبليغات موثر در اين بازارها مانند بازارهاي كهنه‌ي ايران كه با وجود فعاليت چند دهه‌يي هنوز در حالت بالقوه مانده‌اند، ضرورت دارد.

اكبر غمخوار ـ يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه گردشگري تاشكند ـ درباره‌ي حضور كم‌رنگ ديگر آژانس‌ها در اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا گفت: بازارهاي جديد به ريسك و صرف هزينه نياز دارند. بنابراين آژانس‌ها معمولا خطر نمي‌كنند؛ اما در سال‌هاي آينده كه جريان ورود گردشگر از ازبكستان به ايران بهتر شود، در نمايشگاه اين كشور شركت مي‌كنند. اكنون نيز بعضي از بازارها حالت سنتي يافته‌اند و آژانس‌ها با فضاي كشورهاي ديگر آشنا نيستند.

وي گردشگران اين كشور را به دو نوع تور فرهنگي و چمداني تقسيم‌بندي كرد و افزود: با توجه به سليقه‌ي گردشگران ازبكستان، اين كشور براي ايران بازار خوبي است؛ اما بايد حضور كشور در ازبكستان مقتدر باشد و قيمت تور‌ها متناسب با توان مردم اين كشور تعديل و ارزان‌تر شود.

به اعتقاد او، ايران با ازبكستان نقاط مشترك فرهنگي دارد. بنابراين زمينه‌ي جذب گردشگر از اين كشور فراهم است، فقط اين بازار فعال نيست و به حضور گسترده‌تري نياز دارد.

غمخوار كه تنها نماينده‌ي آژانس‌هاي ايراني در اين نمايشگاه بود، با اشاره به اين‌كه غرفه‌ي ايران در نمايشگاه گردشگري ازبكستان با استقبال خوبي مواجه شد، بيان كرد: مذاكره‌هاي تجاري و تعاملات فرهنگي خوبي در اين نمايشگاه صورت گرفتند و حتا با شركت‌هاي بين‌المللي براي برگزاري تور مشترك ايران و ازبكستان مذاكره شد.

به گزارش ايسنا، براساس تفاهم‌نامه‌ي ستاد تبليغات و نمايشگاه‌ها، صنايع دستي ايران براي معرفي و عرضه در بعضي از نمايشگاه‌هاي گردشگري ارايه مي‌شود كه نمايشگاه گردشگري تاشكند ازبكستان با ارايه‌ي يك نوع صنايع دستي، اين تجربه را كسب كرد كه به گفته‌ي مسؤولان حاضر در غرفه‌ي ايران اين اقدام در پايتخت فرهنگي جهان اسلام با استقبال مواجه شد.

نيما كيميايي، نماينده‌ي صنايع دستي ايران كه با مولاژ‌هاي هخامنشي در نمايشگاه گردشگري تاشكند حضور داشت، استقبال از غرفه‌ي ايران و صنايع دستي ارايه‌شده را مناسب دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: ارايه‌ي اين صنايع دستي همراه توضيح و اطلاعات درباره‌ي آن، راهي براي معرفي ايران بود كه بسياري از بازديدكنندگان از آن استقبال كردند.

وي حضور محصولات صنايع دستي را با ارايه‌ي توضيح و اطلاعات درباره‌ي آن‌ها از نظر تبليغات براي ايران و صنايع دستي شركت داده‌شده، خوب ارزيابي كرد و افزود: دادن توضيح براي اين صنايع دستي كه بازديدكنندگان آن‌را از غرفه‌ي ايران مي‌خريدند يا به‌عنوان هديه دريافت مي‌كردند، اين اثر را نزد آنها ارزشمند مي‌كند و هيچ‌گاه اين آثار را دور نمي‌اندازند.

كيميايي ادامه داد: هزينه‌ي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي بسيار سنگين است. بنابراين بايد تمام آثاري را كه به اين نمايشگاه آورده بوديم، مي‌فروختيم يا هديه مي‌داديم. در غير اين صورت، بايد هزينه‌ي اضافي را براي حمل و نقل آثار باقي‌مانده به ايران متقبل مي‌شديم. به همين دليل، بيشتر آثار با قيمت پايين‌تر عرضه شدند و فقط دو سرباز هخامنشي با ارتفاع دو متر را بازگردانديم.

وي اظهار كرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير ورود گردشگر به كشور كم شده و فروش صنايع دستي نيز ضعيف شده است كه حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و گردشگري اين شرايط را مي‌تواند تغيير دهد.

مدير اين شركت توليدي و صادراتي صنايع دستي گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معمولا هداياي مهمانان خارجي را از آثار توليدي اين شركت تهيه مي‌كند. بنابراين احساس كرديم، بايد تعامل و حضور ما در بازارهاي جهاني مستقيم باشد تا شرايط را ارزيابي و آثار خود را به جهان معرفي كنيم.

او يادآور شد: هديه دادن صنايع دستي به‌تنهايي اهميت ندارد، بلكه توضيح درباره‌ي آثار ارايه‌شده نيز مهم است.

كيميايي در پايان با اظهار رضايت از حضور در اين نمايشگاه، اضافه كرد: سفارت ايران در ازبكستان با همراهي و همكاري مسؤولانش، نقش مهم و موثري در حضور مقتدر ايران در نمايشگاه گردشگري ازبكستان داشت.

به گزارش ايسنا، سيزدهمين نمايشگاه گردشگري تاشكند 17 و 18 اكتبر (25 و 26 مهرماه) با حضور كشورهاي مسير جاده‌ي ابريشم و برخي از كشورهاي اروپايي برگزار شد. اين نمايشگاه هر سال با هدف بررسي مسايل و جنبه‌هاي مختلف گردشگري كشورهاي حوزه‌ي جاده‌ي تاريخي ابريشم ازسوي شركت ازبك توريسم با حمايت سازمان جهاني جهانگردي برپا مي‌شود.

جاده‌ي تاريخي ابريشم كه زماني مسير تجاري براي بازرگانان محسوب مي‌شد، اكنون به مسيري جذاب براي گردشگران تبديل شده است. البته بخش‌هايي از اين جاده در دل تاريخ محو شده‌اند كه كشورهاي واقع در مسير آن، طرح‌هايي را براي احياي اين جاده در دست دارند.

جاده‌ي ابريشم از شهرستان «توان هوانگ» كشور چين به ولايت «كاسنو» در تركستان شرقي و از طريق «بيش‌باليغ»، «آلماليغ» و «اترار» به سمرقند و بخارا مي‌رسد و در بخارا قسمت اصلي اين جاده از راه مرو،‌ سرخس، نيشابور و گرگان به ري، قزوين، زنجان، تبريز، ايروان و طرابوزان (بندر شام) مي‌رسد و قسمت فرعي اين راه از سمرقند به خوارزم‌سراي، هشترخان و رود دن (بنادر درياي آزف) متصل مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha