• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8606-08883
  • خبرنگار : 71091

/در آستانه‌ي روز ملي سينما / اهالي سينما از معمار سينماي ايران تقدير كردند بهشتي: سينما از چهار طرف مورد تهديد است اما ...

/در آستانه‌ي روز ملي سينما /
اهالي سينما از معمار سينماي ايران تقدير كردند 
بهشتي: سينما از چهار طرف مورد تهديد است اما ...

عليرضا داودنژاد، رضا ميركريمي، محمد مهدي دادگو و مجيد مجيدي تنديس خدمت به سينماي ملي ايران را به سيد محمد بهشتي اهدا كردند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم شب گذشته كليپي كه كيومرث‌ پور احمد درباره سيد محمد بهشتي ساخته بود، به نمايش درآمد، در اين كليپ رضا يزداني اشعار سهراب سپهري را خواند و موسيقي "فردين خلعتبري" آن را همراهي كرد. بهشتي در بخشي از اين كليپ مي‌گويد: الان باور كردني نيست كه سينما رو به نابودي است، ممكن است با ايده‌ال‌هاي ما و من هم فاصله داشته باشد، اما سينمايي كه در مقياس جهاني عرضه شده است نمي‌تواند روبه نابودي برود.

عزت‌الله انتظامي نيز دراين كليپ از بهشتي به عنوان "معمار سينماي ايران" نام برد.

كيومرث پوراحمد كه براي مراسم تقدير از سيد محمد بهشتي به روي صحنه آمده بود گفت: من ابتدا پيشنهاد كردم كه عليرضا داوودنژاد درباره‌ي بهشتي صحبت كند. گفتند: داودنژاد با دمپايي مي‌آيد. راست مي‌گن بي‌ادب، آداب را رعايت نمي‌كند. به همين دليل من بخشي از مطلبي كه عليرضا داودنژاد در سالي كه سيد محمد بهشتي از سينما رفت. با عنوان "بعضي چيزها كه از بهشتي شنيدم" مي‌خوانم.

وي بعد از قرائت بخشي از آن متن گفت: اين اولين باري است كه دست اندركاران سينما، اصولا يك تشكيلات صنفي از يك مقام دولتي تجليل مي‌كنند، يك مقام دولتي كه در دوران خودش در تمام توليدات افتخار آفرين سينما نقش داشته است.

وي ادامه داد: قبل از انقلاب در يك ساختماني به نام "آيت فيلم" آدمهايي بودند كه يك كمي غريب بودند اما در ميان آنها يك آقايي بود كه من دوستش داشتم. وقتي بيشتر حرف‌هايش را شنيدم به او بيشتر علاقمند شدم. او بعد رفت تلويزيون و سپس در دوره‌ي آقاي انوار رفت فارابي. در آن دوران بيشتر به او علاقمند شدم.

سيد محمد بهشتي با همه‌ي مديران قبلي خودش فرق مي‌كند. نوع برخوردش فرق مي‌كرد. همه‌ي بچه‌هاي سينما را بچه‌ها و برادرهاي خودش مي‌دانست. سنگ صبورهمه‌ي سينماگران بود.

همه‌اش لطف نبود قهرهم بود و پس گردني هم مي‌زد اما آنها نيز دوست داشتني بود.

پوراحمد گفت: بهشتي از آن جمله مديران سينمايي بود كه زمانيكه از پستش كنار رفت، دفتر و دكان باز نكرد و وارد كار تجاري نشد و بازهم كار كرد و هر جا رفت كار خلاقانه انجام داد.

در آخرين روزهاي كه در فارابي بود، من به ايشان گفتم: «من نگران هستم نهالي كه شما كاشته‌ايد از هم پاشيده شود» او به من گفت: «اين نهالي كه ما كاشتيم، اگر قرار باشد خشك شود، بگذار بشود» اما ديديم كه خشك نشد.

وي ادامه داد: در اين ميان عده‌اي اين وسط آب در هاون مي‌كوبند با انرژي هم مي‌كوبند. من معتقدم جشنواره فجر بايد يك جايزه به سيد محمد بهشتي بدهد.

وي با اعتقاد براينكه، نخبه كشي در اين كشور مرسوم شده است، معتقد است: لايق ترين مديران زير فشارها بودند، اما نمي‌توان آنها را حذف كرد، سيد محمد بهشتي حذف شدني نيست و نخواهد بود.

كيومرث پور احمد ضمن اشاره به كليپي كه از سيدمحمد بهشتي ساخته است گفت: وقتي پيشنهاد شد من اين كليپ را بسازم، عكس و فيلمي نتوانستم در آرشيوي درباره ان مدير سينمايي پيدا كنم. نمي‌دانم اين فيلم‌ها كجاست؟! به هرحال همه دلتنگي‌هاي خودم را به آقاي بهشتي سعي كردم در اين كليپ متجلي كنم.

عليرضا داودنژاد، رضا ميركريمي، محمد مهدي دادگو و مجيد مجيدي به روي صحنه آمدند و مجيدي تنديس خدمت به سينماي ملي ايران را به سيد محمد بهشتي اهدا كرد.

سيدمحمد بهشتي ضمن تشكر از خانواده‌ي بزرگ سينما گفت: حدود چهارده سال قبل تقدير اينگونه بود كه از سينما كنار بروم. خاطرم هست در مجلس خداحافظي كه دوستان ترتيب داده بودند، عرض كردم احساس من از آن مجلس اين بود كه بيشتر به مجلس ترحيم شباهت دارد. من هم توفيق داشتم در مجلس ترحيم خودم شركت كنم. بعد از نزديك به چهارده سال شركت در اين مراسم، براي من مثل اين مي‌ماند كه كسي از آن عالم به خواب نزديكانش آمده باشد. البته اين خوابها گاهي كابوس و گاهي رويا است، اميدوارم براي شما شبيه كابوس نباشم.

وي ادامه داد: موقعيت و امكاني كه من در اين روزگار نسبت به سينما دارم براي كساني كه به سينما نزديك‌تر هستند و در بطن آن هستند، وجود ندارد. من كمتر تصوير كلوزاپ از سينما مي‌بينيم. من هيچ وقت اغراق نمي‌كردم كه فيلم‌ها را مي‌بينم ـ البته اخيرا فيلم آقاي ميركريمي را ديدم ـ هميشه تصوير لانگ شات از سينما دارم و مي‌دادم كه كمتر اهالي سينما اين امكان را دارند.

وي افزود: تصويري كه از سينما مي‌بينم، سينمايي است كه در معرض تهديد و دشمني است.

اين سينما از چهارسو مورد تهديد و دشمني‌هاي خرد و كلان داخلي و خارجي ـ منظورم داخل سينما و خارج سينما ـ است، ولي درعين حال مي‌بينم سينما از شش جهت حمايت خرد و كلان مي‌شود، بنابراين سينما، سينماي ماندگاري است. سينماي خوبي است و گوهر گرانبهايي است. اين سينما را هر كسي به سهم خودش حمايت مي‌كند.

وي گفت: سينماي ايران از جمله ميراث فرهنگي ما است و اين مقام بالايي براي سينماي ايران است و انشاالله زنده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha