• شنبه / ۳ شهریور ۱۳۸۶ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8606-00694
  • خبرنگار : 71021

"ستاد نمايشگاه‌ها و تبليغات به تجديد نظر در نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي نياز دارد"

"ستاد نمايشگاه‌ها و تبليغات به تجديد نظر در نحوه‌ي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي نياز دارد"
عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: ستاد نمايشگاه‌ها و تبليغات به تجديد نظر در نحوه‌ي حضور و اعمال مديريت در چگونگي برپايي غرفه‌ي ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري براي جذب گردشگر نياز دارد. اسرافيل شفيع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه تجربه‌ي حضور در 99 درصد بازارهايي را كه براي شركت در نمايشگاه‌هاي آن‌ها برنامه‌ريزي شده است، دارم، افزود: نمايشگاه‌هاي گردشگري اين بازارها خوب‌اند و حضور در آن‌ها را نمي‌توان نفي كرد؛ اما آنچه بايد مورد توجه باشد،‌ نحوه‌ي حضور در اين نمايشگاه‌هاست. عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران با بيان اين‌كه حضور با برنامه را در نمايشگاه‌هاي گردشگري نمي‌توان انكار كرد، اظهار داشت: برحسب تاثيرگذار نبودن ايران در فضاهاي بين‌المللي، حضور بيشتر در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري متناسب با ظرفيت قاره‌ها و كشورها مفيد است. وي ادامه داد: آنچه همواره مورد انتقاد بخش خصوصي بوده، شيوه‌ي اجرايي در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري است كه سبب مي‌شود، نتايج مطلوبي حاصل نشود. شفيع‌زاده معتقد است: در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري پيش از حضور بايد بخش دولتي با بخش خصوصي در هماهنگي كامل باشد و اقداماتي را مانند اعلام به تمام مراجع رسمي و كشور مقصد، تشريك مساعي با سفارت و رايزن فرهنگي ايران در بازار هدف انجام دهد و برنامه‌هايي مانند شب و هفته‌ي ايراني و نشست‌هاي تخصصي با تور اپراتورها را برگزار كند كه اين اقدامات تاكنون به‌نحو مطلوبي انجام نشده‌اند و بخش دولتي و مجري نمايشگاه‌هاي گردشگري از اين موضوع غافل است. او بيان كرد: طيف شركت‌كنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري بسيار مختلف و با انگيزه است و نمي‌خواهند منابع مالي و فرصت‌هاي بازاريابي را از دست دهد؛ ولي گاهي ديده مي‌شود، بعضي شركت‌كنندگان، بخصوص در بخش دولتي در روزهاي پاياني، نمايشگاه را رها مي‌كنند و غرفه خالي مي‌شود يا افرادي غير حرفه‌يي حضور دارند كه پاسخگوي مراجعه‌كنندگان نمي‌توانند باشند. وي دانش زباني را عاملي تعيين‌كننده در برقراري ارتباط با مراجعه‌كنندگان كشور مقصد و هدف دانست و افزود: بايد در استفاده از افراد هم‌زبان كشور مقصد براي ارايه‌ي اطلاعات بهتر، الزام‌هايي باشد، چون در كشورهايي مانند ژاپن، ايتاليا، اسپانيا و ... همه‌ي افراد به زبان انگليسي مسلط نيستند. بنابراين گاهي اطلاعات موثري را نمي‌توان ارايه كرد. اين استاد دانشگاه گفت: در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري فقط توليد كاتالوگ و بروشورهاي تبليغاتي به زبان انگليسي كفايت نمي‌كند و بايد اقلام تبليغاتي هم‌زبان با كشور مقصد توزيع شوند و براساس اطلاعات موجود، در نمايشگاه‌ها،‌ ايران كمتر محصولات تبليغاتي را به زبان كشور مقصد تهيه و ارايه كرده است. عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران با بيان اين‌كه پس از برگزاري نمايشگاه‌هاي گردشگري بايد اقداماتي انجام شوند، اظهار داشت: معمولا پس از برپايي غرفه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري اقدامات مورد نظر انجام نمي‌شوند. بنابراين مشكلاتي ايجاد مي‌شوند كه نتايج مثبت را حاصل نمي‌كند. وي ادامه داد: در دوره‌هاي پيش، از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌يي براي حضور در ايران دعوت‌هايي شده بود و روساي پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعهدهايي داده بودند كه اجرايي نشده است و بايد به قراردادها و تعهدهاي قبلي رسيدگي شود. شفيع‌زاده با طرح اين پرسش كه در بخش گردشگري چه ميزان در IT و فن‌آوري اطلاعات سرمايه‌گذاري شده است؟ بيان كرد: سرمايه‌گذاري در حوزه IT زمينه‌ساز حضور موثر در صنعت گردشگري است، درحالي‌كه در اين بخش كمتر سرمايه‌گذاري شده است و سايت‌هاي اينترنتي موجود نيز اطلاعات كهنه دارند و روزآمد نيستند كه در نمايشگاه‌هاي گردشگري به آن‌ها بتوان استناد كرد. وي انتخاب بازارهاي گردشگري را نيازمند مطالعه دانست و‌ افزود: شركت در نمايشگاه گردشگري سن پترزبورگ روسيه شايد مهم باشد؛ ولي تاكنون نتيجه‌ي لازم از حضور در اين نمايشگاه حاصل نشده است. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: در انتخاب بازارهاي گردشگري بايد رويكردهايي داشت كه با تغييرات بين‌المللي جهانگردي متناسب و سازگار باشند كه در صورت مشكل در فروش محصول، جايگزيني ايجاد شود. او با بيان اين‌كه غفلت از بازارهاي آسيايي،‌ ضربه‌اي براي گردشگري است، اضافه كرد: به‌دليل وجود مشكلاتي در بخش گردشگري تاكنون نتوانسته‌ايم، در ديدگاه گردشگران كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس تغييري ايجاد كرد و متمركز شدن در حضور موثر و قوي در نمايشگاه‌هاي كشورهاي عربي به‌عنوان استراتژي مهم مطرح است. به گفته‌ي شفيع‌زاده، زرق و برق غرفه در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و كسب مقام براي تزيينات غرفه چه خاصيتي دارد؛ مهم جذب گردشگر و حضور قابل توجه براي تور اپراتورها و گردشگران است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha