• پنجشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8605-06235

سرانجام پس از سه سال ... ايران رسما به عضويت پروژه «سزامي» درآمد

سرانجام پس از سه سال ... 
ايران رسما به عضويت پروژه «سزامي» درآمد

نامه درخواست عضويت ايران در سزامي، عصر روز گذشته در جلسه شوراي بين‌المللي سزامي مطرح و با موافقت شورا، ايران پس از سه سال سرانجام رسما به عضويت اين پروژه علمي منطقه‌يي درآمد.

دكتر رضا منصوري كه به همراه دكتر رحيقي - ديگر نماينده ايران در شوراي سزامي براي شركت در اين جلسه در وين به سر مي‌برد با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: خوشبختانه عصر روز گذشته كپي نامه دكتر متكي، وزير امور خارجه مبني بر درخواست عضويت ايران در طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) از سوي دكتر رحيقي در شورا قرائت شد كه اعضاء با ابراز خرسندي از اين مطلب عضويت ايران را تبريك گفتند.

وي افزود: در اين جلسه كه در وين برگزار شد پس از اعلام خبر عضويت ايران و آمادگي براي مذاكرات در خصوص زمان پرداخت بدهيها، عراق نيز به عنوان ديگر متقاضي عضويت معرفي و از سوي اعضاء پذيرفته شد و مذاكرات براي چگونگي عضويت و پرداخت حق عضويت انجام مي‌شود.

دكتر منصوري خاطر نشان كرد: نامه دكتر متكي بايد از طريق دفتر دبير كل يونسكو به رييس شوراي بين‌المللي سزامي مي‌رسيد كه هنوز ارسال نشده و همان كپي نامه نيز مورد تاييد قرار گرفت اما تنها مشكل نامه در اين بود كه ايران بايد رسما اعلام مي‌كرد كه علاوه بر عضويت، اساسنامه را نيز پذيرفته كه اين مورد بايد تصحيح شود و خرسندي كه مشكل دو، سه ساله عضويت ايران بالاخره برطرف شد.

گفتني است، طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره‌برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است که قرار است با همکاري کشورهاي منطقه در کشور اردن راه اندازي شود.

سينكروترون دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.

به گزارش ايسنا، علي رغم نقش موثر دانشمندان ايراني در اين پروژه، در پي منفك شدن مديريت سزامي از يونسكو، عضويت ايران در اين پروژه بزرگ علمي از سال 2003 به دليل عدم پرداخت حق عضويت به حالت تعليق درآمده بود که اين مساله كه تنها نيازمند ارائه لايحه عضويت ايران در پروژه از سوي دولت و تصويب آن در مجلس بود با وقفه‌اي سه سال مواجه شد كه سرانجام در شرايطي كه ايران در آستانه اخراج كامل از اين طرح بود، با پيگيري‌هاي وسيع صورت گرفته، لايحه عضويت ايران به صورت دوفوريتي در آخرين روز فعاليت مجلس پيش از تعطيلات تابستاني با راي قاطع تصويب و نامه عضويت ايران از سوي وزير خارجه به يونسكو ارائه شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha