• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8604-02728

پايان انتظاري سه ساله با راي مثبت نمايندگان به عضويت درسزامي رييس کميته آموزشي سزامي درگفت و گوباايسنا: سزامي ازعضويت متخصصان ايراني درپروژه استقبال مي کند

پايان انتظاري سه ساله با راي مثبت نمايندگان به عضويت درسزامي
رييس کميته آموزشي سزامي درگفت و گوباايسنا:
سزامي ازعضويت متخصصان ايراني درپروژه استقبال مي کند

صبح امروز، لايحه عضويت ايران در طرح بين المللي سزامي که پس از گذشت حدود سه سال از زمان استقلال اين طرح علمي منطقه يي از يونسکو به مجلس ارائه شده بود، با راي قاطع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و اين ترتيب به دولت اجازه داده شد با پذيرش اساسنامه مركز بين‌المللي سزامي در اين پروژه عضويت يابد.

دکتر جواد رحيقي، عضو هيات علمي سازمان انرژي اتمي که علاوه بر نمايندگي ايران در شوراي سزامي، رياست کميته آموزشي آن را نيز بر عهده دارد با ابراز خرسندي از تصويب لايحه عضويت ايران در سزامي با راي قاطع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و تقدير از تلاش خبرگزاري دانشجويان ايران در اطلاع رساني مستمر مشکلات ايجاد شده در الحاق ايران به اين پروژه طي دو سال اخير به خبرنگار علمي ايسنا گفت: پس از تصويب لايحه عضويت ايران در مجلس شوراي اسلامي نامه رسمي از سوي رييس جمهور يا وزير امور خارجه مبني بر درخواست عضويت ايران در سزامي به رييس شوراي سزامي ارسال خواهد شد.

وي تاكيد كرد: شوراي سزامي از عضويت ايران به دليل نيروي انساني متخصص استقبال خواهد كرد و در جلسه آتي خود، عضويت ايران را تصويب مي كند.

دكتر رضا منصوري، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و نماينده ديگر ايران در شوراي سزامي نيز به ايسنا گفت: در حال حاضر بيش از يك ماه تا اجلاس سزامي فرصت داريم و در اين مدت نامه مقامات عالي رتبه كشور (رييس جمهور يا وزير امور خارجه) به رييس يونسكو و رييس شوراي سزامي ارائه و به حرف و حديثها خاتمه خواهد داد.

طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره‌برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است که قرار است با همکاري کشورهاي منطقه در کشور اردن راه اندازي شود.

سينكروترون دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.

عضويت ايران در سزامي از سال 2003 به دليل عدم پرداخت حق عضويت به حالت تعليق درآمده بود که اين مشکل پس از سه سال تاخير با مصوبه امروز مجلس به زودي برطرف مي شود. 

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha