• شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۸۶ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8604-09353

در نامه اي به وزير علوم دکتر منصوري رسما از نمايندگي ايران در شوراي «سزامي» استعفا داد

در نامه اي به وزير علوم 
دکتر منصوري رسما از نمايندگي ايران در شوراي «سزامي» استعفا داد

دکتر منصوري، نماينده ايران در شوراي بين‌المللي سزامي در نامه اي به وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري، ضمن درخواست ارسال هر چه سريعتر تقاضاي عضويت ايران به شوراي بين المللي سزامي، استعفاي رسمي خود از نمايندگي ايران در اين پروژه اعلام کرد.

دكتر رضا منصوري، يكي از دو نماينده ايران در شوراي بين‌المللي سزامي كه مدتي نيز عهده‌دار رياست كميته آموزشي اين پروژه علمي بين‌المللي بوده است، درباره علت کناره گيري از نمايندگي ايران در شوراي سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در شرايط فعلي كه تلاش‌ها به نتيجه رسيده و راه دستيابي ايران به فن‌آوري‌هاي پيشرفته‌اي چون شتاب دهنده هموار شده، قصد دارم مسير بهره‌مندي از فكر و ايده‌هاي خلاق جوانان را باز كنم تا نيروهاي جديد ادامه راه را در پيش گيرند و بدين منظور استعفاي رسمي خود را به وزير علوم ارائه مي‌كنم تا وي با درايت خود، فرد مناسب‌تري را كه در رشته شتابگر يا ذرات بنيادي متخصص است براي نمايندگي ايران در شوراي سزامي انتخاب كند.

اين استاد فيزيک دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اين که در حال حاضر به شدت درگير امور مربوط به طرح رصدخانه ملي است، خاطرنشان کرد: در طول چند سال اخير با همکاري دکتر رحيقي که از متخصصان برجسته در حوزه شتابگرها هستند در زمينه حضور موثر و قوي ايران در پروژه سزامي تلاش کردم و حال با توجه به رفع مساله عضويت رسمي ايران در سزامي و عبور از پيچيدگي ها و مشکلات اوليه در شرايط حاضر که روند همکاري ايران در اين طرح علمي بين المللي روال مناسبي يافته بهتر است فرد ديگري که در زمينه فعاليت هاي شتابگر سزامي متخصص بوده و علاقمند به ارتباطات و همکاري هاي علمي بين المللي باشد مسئوليت نمايندگي ايران را بر عهده بگيرد.

دکتر منصوري در عين حال تصريح کرد که به منظور حفظ پيوستگي امور مربوط به سزامي و عضويت رسمي ايران در جلسه آتي شوراي بين المللي سزامي شرکت خواهد کرد.

نماينده ايران در شوراي سزامي با توجه به اين كه مهلت ايران براي عضويت در سزامي در تاريخ 29 جولاي 2007 (7 مرداد ماه) به پايان مي‌رسد، ابراز اميدواري كرد حال كه پس از 5/2 سال عقب ماندن از دوره‌هاي آموزشي مختص اعضاي سزامي و بازماندن از طراحي قسمت‌هايي از پروژه به دست توانمند نيروهاي متخصص ايراني، اين پروژه مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته و به تصويب رسيده است، درخواست عضويت رسمي ايران در پروژه سزامي هر چه سريعتر به شورا ارائه شود.

وي همچنين ابراز اميدواري كرد كه نماينده جديد ايران در سزامي بتواند در كنار دكتر رحيقي، رئيس كميته آموزش سزامي زمينه مشاركت و بهره‌گيري هر چه بيشتر محققان كشورمان از ظرفيت‌ها و امتيازات همكاري‌هاي علمي در طرح شتابگر سينكروترون خاورميانه را فراهم كند.

به گزارش ايسنا، طرح سزامي (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) مربوط به بهره‌برداري از يك دستگاه سينكروترون در منطقه است که قرار است با همکاري کشورهاي منطقه در کشور اردن راه اندازي شود.

سينكروترون دستگاهي است كه داراي كاربردهاي مختلفي در تحقيقات علوم بنيادي، فن‌آوري نانو، زيست‌فن‌آوري، باستان‌شناسي، علم ساختارشناسي، مهندسي مواد، محيط زيست، تهيه داروهاي نوين و پزشكي است.

عضويت ايران در سزامي از سال 2003 به دليل عدم پرداخت حق عضويت به حالت تعليق درآمده بود که اين مشکل كه بيش از هر چيز ناشي از تعلل در طي يك روند اداري ساده بود با تصويب لايحه الحاق ايران به سزامي در مجلس پس از سه سال و درست در شرايطي كه تنها حدود يك ماه به پايان آخرين مهلت ايران براي عضويت در اين پروژه مانده به زودي برطرف مي شود. طي اين مدت برخي كشورهاي خارجي عضو سزامي تلاش داشتند با سوءاستفاده از تعليق عضويت ايران در سزامي زمينه اخراج كامل ايران از اين پروژه بين‌المللي را فراهم كنند كه دفاع قاطع و تلاش‌هاي دکتر جواد رحيقي و دکتر رضا منصوري - نمايندگان ايران در اين پروژه - در جلسات شورا و پيگيريهاي آنها در متقاعد كردن مسئولان به رفع مشكلات و موانع موجود در عضويت ايران در داخل كشور، حركت‌هاي ضدايراني را ناكام گذاشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha