• شنبه / ۱۶ تیر ۱۳۸۶ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8604-07716
  • خبرنگار : 90069

رييس پروژه«سزامي»در گفت و گو با ايسنا: «سزامي»درانتظار الحاق 9عضوجديد درمنطقه است ايران مي‌تواند درساخت بخشهايي از سينکروترون و بيم‌لاين هاي آن مشارکت کند

رييس پروژه«سزامي»در گفت و گو با ايسنا:
«سزامي»درانتظار الحاق 9عضوجديد درمنطقه است
ايران مي‌تواند درساخت بخشهايي از سينکروترون و بيم‌لاين هاي آن مشارکت کند

رييس شوراي پروژه بين‌المللي «سزامي» با ابراز خرسندي از تصويب لايحه عضويت ايران در اين پروژه از سوي مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر ايران، كشورهاي عمان، مراكش و امارات متحده عربي نيز در آستانه الحاق رسمي به اين طرح علمي منطقه يي بوده و پنج کشور ديگر منطقه نيز درصدد عضويت در سزامي هستند.

هرويگ شوپر در گفت و گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پاسخ به اين سوال كه پس از تصويب لايحه عضويت ايران در سزامي از سوي مجلس ايران چه اقداماتي بايد براي اعلام رسمي درخواست عضويت ايران انجام شود، گفت: براي تكميل مراحل رسمي، وزير امور خارجه ايران بايد نامه‌اي به دبير كل يونسكو نوشته و اعلام كند كه ايران مي‌خواهد به سزامي محلق شود و مقررات آن را مي‌پذيرد. پس از اين اقدام هيچ تصميم يا اقدامات رسمي ديگري مورد نياز و ضروري نخواهد بود.

وي خاطر نشان كرد: نشست بعدي شوراي سزامي در روز 31 جولاي (9 مرداد)در وين برگزار خواهد شد؛ البته اگر نامه ذكر شده در بالا تا آن زمان نوشته شود، بسيار از اين اقدام ايران استقبال مي‌شود.

مدير پروژه سزامي درباره وضعيت عضويت کشورهاي منطقه در پروژه مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه تصريح کرد: كشورهاي فعلي عضو سزامي بحرين، قبرس، مصر، اسرائيل، اردن، فلسطين، پاكستان و تركيه هستند. همچنين كشورهايي كه عضو شوراي مقدماتي بودند و ما انتظار داريم كه در آينده نزديك جزو اعضاي رسمي اين پروژه درآيند؛ علاوه بر ايران كشورهاي عمان، مراكش و امارات متحده عربي هستند.

شوپر با بيان اين که از دولت عراق نيز درخواست شده تا به سزامي ملحق شود، به ايسنا گفت: كشورهاي ديگري كه براي عضويت در سزامي ابراز تمايل كرده‌اند شامل كويت، ليبي، لبنان و قطر هستند. من مطمئن هستم كه با نزديكتر شدن به آغاز اين پروژه كشورهاي بيشتري به آن ملحق خواهند شد.

مدير سابق پروژه بين‌المللي «سرن» در ارزيابي نقش دانشمندان ايراني در اين پروژه نيز گفت: دانشمندان و مهندسان ايراني تاكنون از ابتدايي‌ترين مراحل برنامه‌ريزي و تحقيق در اين پروژه حضور داشته‌اند. چندين ايراني در حال حاضر پرسنل آزمايشگاه هستند و براي شايستگي ها و قابليت هايشان بسيار مورد تقدير قرار مي‌گيرند.

از اين حيث دانشمندان ايراني در حال حاضر در اين پروژه‌ منحصر به فرد در منطقه شركت دارند و از سوي ديگر دانشمندان ايراني خواهند توانست از يك رقابت كاملا بين المللي با تجهيزات درجه يك براي تحقيق و پژوهش بهره‌مند شده و استفاده كنند.

وي اضافه كرد: با آغاز اين همكاري، ايران به تنها تجهيزات بين‌المللي سينکروترون در منطقه دسترسي خواهد يافت كه اين تجهيزات امكان انجام مطالعات علمي درجه يك در بسياري از زمينه‌ها مانند تحقيقات مواد، زيست شناسي، فيزيك اتمي و مولكولي، باستان شناسي و تحقيقات پزشكي را فراهم مي‌كند. بيشتر آزمايشات با همكاري بين المللي انجام خواهد گرفت و از اين حيث ايران به عنوان يك شريك كامل جامعه بين المللي حضور پيدا خواهد كرد. آموزش و تعليم دانشمندان، مهندسان و تكنسين‌ها يك هدف اصلي اين پروژه است. اين امر مي تواند پايه‌اي براي تحقق امكانات مشابه مبتني بر يك اصل ملي در آينده باشد.

مدير پروژه سزامي درباره زمان بهره برداري از سينكروترون سزامي و سهم هر كشور در استفاده از آن اظهار داشت: اين تجهيزات قرار است عمليات خود را در پايان سال 2010 آغاز كند. تا آن تاريخ نه تنها دستگاه نوري سينكروترون بايد ساخته شده باشد بلكه ساخت 7 بيم‌لاين ‌(Beam line) تا اين تاريخ نيز پيش بيني مي‌شود. ايران مي‌تواند در زمينه ساخت بخش هاي ويژه‌اي از دستگاه مزبور و بيم‌لاين ها شركت داشته باشد.

وي در پايان افزود: اين بيم‌لاين ها براي مناطقي با طول موجهاي مختلف در نظر گرفته شده اند و بنابراين براي حوزه هاي مختلف علمي كاربرد دارند كه به طور كامل و آزادانه در دسترس تمام دانشمندان عضو سزامي قرار خواهد گرفت. همچنين تمام نتايج و دستاوردهاي اين پژوهش منتشر خواهد شد. لذا از اين طريق دانشمندان از كشورهاي مختلف جهان شناخت و دانش مطلوبي در اين زمينه كسب خواهند كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha