• شنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8604-18169

/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ آيدين آغداشلو: پوسترهاي فيلم، كوچك‌ترين شباهتي با چارچوب‌هاي درست گرافيك ندارند

/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ 
آيدين آغداشلو:
پوسترهاي فيلم، كوچك‌ترين شباهتي با چارچوب‌هاي درست گرافيك ندارند
"پوسترهايي كه من مي‌بينم نه پوستر هستند و نه بيلبورد؛ كوچكترين شباهتي به چارچوب‌هاي درست و اصولي گرافيك ندارند." آيدين آغداشلو، هنرمند نقاش و طراح گرافيك، با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي پوستر فيلم در ايران عنوان كرد، گرافيك هم مخاطب خاص دارد و هم مخاطب عام؛ پوستر فيلم مخاطب عام بيشتري دارد، اما اگر از درجه‌هاي خاصي برخوردار باشد، مخاطب خاص‌تري را جذب مي‌كند. او توضيح داد: پوستري كه براي فيلم پرفروش تهيه مي‌شود با پوستر يك فيلم هنري با مخاطب هنري محدود متفاوت است. يك كار گرافيك، مخاطب دارد كه به اين مخاطب فكر و در مراحل كار در نظر گرفته مي‌شود. به گفته‌ي آغداشلو در پوستر فيلم‌ها، طراحان، سريالي را كنار هم مي‌گذارند كه همه آنها شبيه هستند و فايده آنها مشخص نيست؛ به جز اين‌كه 4 - 3 سر كنار هم قرار داده شده‌اند. اگر مردم به‌خاطر سرهاي بازيگران فيلم‌ها را مي‌بينند طراح پوستر كار خود را به‌خوبي انجام داده است. به‌گمان اين هنرمند و منتقد هنري، اگر قرار باشد از گرافيك به‌عنوان يك هنر و يك عنصر هنري و اقتصادي بهره گرفته شود، اين پوسترها حتا به آن نزديك نمي‌شوند. او به‌عنوان نمونه به پوستر فيلم‌هاي نقاب و پارك وي اشاره كرد و گفت: تنها بيلبوردي كه با موازين هنر گرافيك تطبيق مي‌كرد متعلق به فيلم نقاب بود. براي بيننده سوال ايجاد كرده، جذابيت داشت و از نظر نشانه نوشته و عناصر ديگر خوب بود. درعين حال پوستر فيلمي را ديدم كه تصوير زني با تبر روي آن بود، هرچند پيش‌پا افتاده و مبتذل است، اما منظور را مي‌رساند. اين هنرمند نقاش و طراح گرافيك با بيان اين كه بيشتر پوسترهاي فيلم ربطي به مفهوم آن ندارند، عنوان كرد، اگر فيلم كمدي باشد سرها مي‌خندند و اگر فيلم جدي باشد سرها جدي هستند؛ اين پوسترها، هيچ ارزشي ندارند. آغداشلو درباره كم رنگ شدن نقش طراحان گرافيك در طراحي پوستر فيلم ها دليل آن را اين‌گونه ذكر كرد دست اندركاران سينما پوسترهاي فيلم را به طراحان گرافيك به چند دليل نمي‌دهند، يكي اين كه سليقه آنها منحط است، پول كمي خرج مي‌كنند چون به غلط شايع شده كه اگر پوستر فيلم را به طراح غيرمتخصص سفارش دهند پول كمتري مي‌گيرند. در حالي كه گرافيست‌هاي حرفه‌يي به پول‌ها جزيي نيز راضي هستند. اين منتقد هنري اضافه كرد: دليل ديگر مساله امكان مداخله است. وقتي دست اندركاران فيلم ‏ طراحي پوستر را به يك گرافيست شناخته شده و معتبر مي‌دهند او زيربار هر حرف زور تهيه‌كننده و سفارش دهنده نمي‌رود، اما وقتي كار به يك غيرمتخصص سفارش داده شود، او همه‌ي حرف‌هاي تهيه كننده و سفارش‌دهنده را مي‌پذيرد. آيدين آغداشلو در پايان با تاكيد بر اين كه در گرافيك ضروري است تبليغات و هنر باهم باشند، بيان كرد، اثر بايد با تاثير، نفوذ و تشويق بيننده را جذب كند و نيز از عناصر هنري و زيبايي شناختي برخوردار باشند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha