• جمعه / ۲۹ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8604-15865

/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ مصطفي اسداللهي: راه غلط است؛ با طراحي مناسب پوستر مي‌توان ضعف‌هاي فيلم را پوشاند

/پوسترهاي سينمايي؛ تجاري يا فرهنگي؟/ 
مصطفي اسداللهي: 
راه غلط است؛ با طراحي مناسب پوستر مي‌توان ضعف‌هاي فيلم را پوشاند
با به ميان آمدن كامپيوتر هر كس به خود اجازه مي‌دهد، چيزي بسازد واسم پوستر روي آن بگذارد، در حالي كه در هيچ كدام، مباني درست طراحي پوستر وجود ندارد. اينها گفته‌هاي مصطفي اسداللهي، هنرمند طراح و گرافيست است كه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره وضعيت پوستر فيلم‌ها عنوان كرد. اين عضو هيات مديره‌ي انجمن طراحان گرافيك ايران گفت، پوستر و بيلبوردها رسانه‌يي براي اطلاع‌رساني هستند، بنابراين ضروري است عناصر نوشتاري و تصويري در اين رسانه طوري در آن گنجانده شود تا انتقال پيام به‌راحتي به مخاطب صورت گيرد. به گفته‌ي او، براي طراحي پوستر ضرورت دارد كه يك ايده مناسب وجود داشته باشد تا بتواند به كمك عناصر مختلف پيام را به مخاطب ارسال كند. اسداللهي با بيان اينكه ما خود را از پتانسيل رسانه‌يي پوستر محروم كرد‌ايم، توضيح داد: در چند سال اخير تهيه‌كنندگان و سرمايه‌گذاران فيلم‌ها، پوستر فيلم‌ها را از مسير طراحي طراحان گرافيك مطرح خارج كرده‌اند و طراحي پوستر را به‌وسيله دسترسي آسان به كامپيوتر خودشان انجام مي‌دهند. در حالي كه بايد طراحان قوي و مطرح را براي طراحي پوسترها دعوت كرد تا طرح مناسب آنها براي پوستر فيلم بازده اقتصادي مناسبي نيز براي سينما داشته باشد. به‌گمان عضو هيات مديره‌ي انجمن گرافيك ايران عناصر موجود در طراحي پوستر فيلم محدود به عكس ستارگان سينما شده است و اين تنها حربه‌اي است كه طراحان پوستر فيلم به وسيله آن پيام خود را به مخاطب مي‌رسانند. مصطفي اسداللهي با بيان اينكه يك رفتار ثابت در حال حاضر براي پوستر همه فيلم‌ها اعمال مي‌شود، عنوان كرد: اگر نوشته‌هاي روي بيليبوردها را حذف كنيم، تصاوير و نحوه‌ي چيدمان آنها در بيلبوردها يكي است. 4-5 هنرپيشه در كنار هم قرار گرفته‌اند و ما به يك يونيفرم واحد برخورد مي‌كنيم. به‌گفته‌ي او، ايده پوستر فيلم بايد به گونه‌اي باشد تا بتوانيم پيام فيلمنامه را از آن دريافت كنيم و به كمك عناصر، نمادها ونشانه‌هاي مناسب از محتواي فيلم آگاهي پيدا كنيم. اين طراح و گرافيست با تاكيد بر اينكه در پوستر فيلم‌ها تبليغات از هنر جدا نيست، گفت:‌ در طراحي پوستر فيلم‌ها بايد مدير هنري توانايي باشد تا بتواند تبليغات فيلم را هم به‌خوبي انجام دهد. در كشورهايي كه سينماي مطرحي وجود دارد، در كنار آن تبليغات مناسبي هم انجام مي‌شود در صورتي‌كه در ايران يك نوع آماتوري با كيفيت نازل در طراحي پوسترها انجام مي شود و دست‌اندركاران سينما آن را انجام مي‌دهند. او اضافه كرد: هميشه طراحي تيتراژ فيلم، گرافيك و تبليغات فيلم بايد به يك مشاور هنري برجسته سپرده شود. طراحان متخصص هميشه در مسير تبليغات فيلم و طراحي بهترين پيام، از عناصر همچون زيبايي‌شناسي، نقاشي، عكاسي،‌ خوش‌نويسي و... كمك مي‌گيرند. به گفته مصطفي اسداللهي با طراحي مناسب پوستر فيلم‌ها مي‌توان ضعف‌هاي فيلم را پوشاند و آثار ماندگاري را خلق كرد درحالي كه ما راه غلط را انتخاب كرده و يك شيوه سطح پايين را براي سينماي ايران برگزيده‌ايم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha