• جمعه / ۲۲ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-12528
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مدير پايگاه بيستون: اقدام قابل توجهي پس از ثبت جهاني در مجموعه انجام نشده است تاكنون مشكلات اعتباري نداشته‌ايم

مدير پايگاه بيستون:
اقدام قابل توجهي پس از ثبت جهاني در مجموعه انجام نشده است
تاكنون مشكلات اعتباري نداشته‌ايم

مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون با شكايت از وضع كنوني اين مجموعه‌ي تاريخي، گفت: از زمان جهاني شدن اين اثر تاکنون، اقدام قابل توجهي در آن صورت نگرفته است.

داوود دانشيان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، افزود: از آنجا که تاکنون تغييرات قابل توجهي در محوطه رخ نداده‌اند و مقايسه‌ي مردم، نتيجه‌اي منفي دربرخواهد داشت، جشني نيز به‌مناسبت نخستين سالگرد جهاني شدن اين اثر برگزار نمي‌شود. البته مراسمي به‌عنوان يادآوري اين روز با ارزش در سال‌روز جهاني شدن بيستون با برنامه‌هايي مانند برگزاري موسيقي زنده، مسابقه‌هاي متنوع و معرفي دقيق آثار بيستون برگزار مي‌شود.

وي درباره‌ي مهم‌ترين مشکلاتي که پيش روي پايگاه بيستون وجود دارند، اظهار داشت: عمده‌ترين مشکل، نبود نيروهاي متخصص است که در اين محوطه مستقر باشند. متاسفانه بايد نيروهاي متخصص و کارآمد کرمانشاهي را در تهران جست‌وجو کرد و اين خود مشکل بزرگي است.

او با اشاره به اين‌که با شروع برنامه‌ها، کم‌کاري‌هاي گذشته جبران و مردم خود شاهد پيشرفت‌ها خواهند بود، ادامه داد: علاوه بر مرمت پل صفوي و سامان‌دهي محدوده، اقداماتي نيز در زمينه‌ي مرمت و باستان‌شناسي کاخ ساساني و کاروانسراي ايلخاني از اين هفته و به‌مناسبت سالگرد جهاني شدن اثر آغاز مي‌شوند.

مدير پايگاه بيستون در اين‌باره اضافه كرد: انجام اين اقدامات فقط به‌دليل طي کردن مراحل اداري به تاخير افتاده است و در غير اين صورت، زودتر انجام مي‌شدند.

دانشيان با بيان اين‌که اقدامات ديگري نيز در اين محوطه درحال انجام‌اند، گفت: تحقق اين امور به مطالعاتي نياز دارد كه درازمدت‌اند؛ اما به‌طور کلي، بازديدکنندگان داخلي و خارجي تا پنج و شش‌ماه آينده تحولات را حس خواهند کرد.

وي درباره‌ي نبود طرح جامع گردشگري در بيستون با بيان اين‌که محدوده‌ي فعاليت در بيستون هم گردشگري و هم آثار باستاني است، اظهار داشت: از آنجا که مطالعات زيادي در اين‌باره انجام شده‌اند، اين مشکل را به‌دليل نبود مطالعه نمي‌توان دانست. متاسفانه مطالعات انجام‌شده يا با وضعيت بيستون سازگار نبودند، يا تلاشي براي اجراي آن‌ها نشده است که اكنون از تجربه‌ها مي‌توان استفاده کرد.

او همچنين به تعريف پروژه‌اي با همکاري دانشگاه علم و صنعت اشاره و بيان كرد: در اين پروژه، مطالعه و اجرا به‌طور هم‌زمان‌اند.

وي درباره‌ي مشکلات اعتباري نيز گفت: خوشبختانه تاکنون اين مشکل را نداشته‌ايم، اما ممکن است، با افزايش حجم عمليات و فعاليت‌ها با اين مشکل مواجه شويم. قطعا در صورت کمبود اعتبار ازسوي استانداري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان، کمک‌هايي براي رفع اين مشکل مي‌شوند.

دانشيان اضافه كرد: مسؤولان استان بايد در حل برخي مسايل زيرساختي مانند آب و برق به پايگاه بيستون توجه داشته باشند که در ادامه‌ي آن نيز کمک‌ها و حرکت‌هاي ملي توسط بخش‌هاي مرتبط به ميراث فرهنگي خواهند شد.

مدير جديد پايگاه ميراث فرهنگي بيستون در شرايطي از نداشتن مشكلات اعتباري سخن مي‌گويد كه مليحه مهدي‌آبادي ـ مدير پيشين پايگاه ميراث فرهنگي بيستون ـ آذرماه سال گذشته به خبرنگار ايسنا در کرمانشاه، توضيح داده بود: از ابتداي سال تاکنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه فقط شش ميليون تومان از 600 ميليون توماني را که به پايگاه قول داده بودند، گرفته است که تاکنون پنج ميليون و 800 هزار تومان آن هزينه شده و فقط 200 هزار تومان تا پايان سال براي اين اثر جهاني باقي مانده است.

بيست‌ودوم تيرماه 1385 اثر منحصربه‌فرد بيستون در فهرست ميراث جهاني جهاني يونسکو به ثبت رسيد. در يک سالي که از ثبت جهاني اين اثر گذشت، چشم بسياري منتظر تغييرات و به‌سازي اين محوطه‌ي باستاني بود؛ اما با مقايسه‌ي اين اثر، پيش از ثبت جهاني و وضعيت كنوني آن، فقط مي‌توان گفت كه ثبت جهاني بيستون يک ساله شد، ولي اقدامي درخور شان اين اثر در اين مجموعه صورت نگرفته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha