• دوشنبه / ۴ تیر ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-02184
  • خبرنگار : 71191

براي جذب كمك‌هاي جهاني، ارگ بم بايد تا سه‌سال ديگر در فهرست ميراث جهاني در خطر يونسكو بماند

براي جذب كمك‌هاي جهاني،
ارگ بم بايد تا سه‌سال ديگر در فهرست ميراث جهاني در خطر يونسكو بماند

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي نتيجه‌ي بررسي پرونده‌ي بم در سي‌ويكمين اجلاس يونسكو گفت: با توجه به اين‌كه ايران شش معيار را براي در خطر ماندن بم پيشنهاد داده بود، بم با تصويب يونسكو تا سال 2010 ميلادي بايد در فهرست ميراث جهاني در خطر باقي بماند.

سيدطه هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دليل باقي ماندن بم را در فهرست ميراث جهاني در خطر جذب كمك‌هاي بيشتر علمي و تكنولوژيكي كشورهاي مختلف دانست.

وي افزود: پس از تصويب كميته‌ي ميراث جهاني قرار بر اين شد كه در طول سه سال آينده، ايران پنج معيار را با توجه به بحث بازسازي و استحكام‌بخشي در ارتباط با پرونده‌ي بم به‌طور متناسب انجام دهد. به اين ترتيب، احتمالا بم در سال 2010 از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج مي‌شود.

به گفته‌ي هاشمي پرونده‌ي ميدان نقش جهان اصفهان نيز فردا (پنجم تيرماه) در اجلاس يونسكو بررسي خواهد شد.

اجلاس سي‌ويكم يونسكو از دوم تيرماه در شهر تاريخي كريس‌چرچ (Christchurch) كشور نيوزلند گشايش يافته است. مراسم افتتاحيه‌ي اين اجلاس در سالن اصلي شهر كريس‌چرچ با حضور مقامات دولتي اين كشور از جمله نخست وزير برگزار شد.

ارگ بم كه پس از زلزله‌ي سال 1382 تخريب شد، در اجلاس بيست‌وهشتم يونسكو در سال 1383 در فهرست ميراث در خطر به ثبت رسيد. يونسكو در اجلاس سال 1384 به ايران مهلت داد، تا پرونده‌ي منظر دوهزار هكتاري تاريخي و فرهنگي بم را به‌روز كند. سال گذشته نيز در اجلاس سي‌ام كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو تصميم گرفته شد كه ارگ تاريخي بم هم‌چنان در فهرست آثار در خطر باقي بماند.

اين‌كه امسال ايران هيچ اثري را براي ثبت در فهرست آثار جهاني ندارد، پس از سال‌ها وقفه‌اي كه دليل آن‌را شرايط بحراني و جنگي كشور عنوان مي‌شد، خسراني است كه به‌واقع هيچ‌گاه جبران نخواهد شد. دليل اين اتفاق در شرايطي كه كشور بحراني را در سطح كلان نداشت، به گفته‌ي برخي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ارايه‌ي ديرهنگام پرونده‌ي ثبت قره‌كليسا به يونسكو و تغيير و تحول‌هايي بود كه سال 1384 در سازمان رخ دادند.

تاكنون 830 محوطه‌ي تاريخي و طبيعي در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده‌اند كه دربرگيرنده‌ي 644 محوطه‌ي تاريخي، 162 محوطه‌ي طبيعي، 24 محوطه تاريخي ـ طبيعي‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha