• دوشنبه / ۴ تیر ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8604-01787
  • خبرنگار : 71219

*خسران جبران‌ناپذير* "موكول كردن كارها به لحظه‌ي آخر سبب بروز مشكل شد"

*خسران جبران‌ناپذير*
"موكول كردن كارها به لحظه‌ي آخر سبب بروز مشكل شد"

اين‌كه امسال ايران هيچ اثري را براي ثبت در فهرست آثار جهاني ندارد، پس از سال‌ها وقفه‌اي كه دليل آن‌را شرايط بحراني و جنگي كشور عنوان مي‌شد، خسراني است كه به‌واقع هيچ‌گاه جبران نخواهد شد. دليل اين اتفاق در شرايطي كه كشور بحراني را در سطح كلان نداشت، به گفته‌ي برخي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، ارايه‌ي ديرهنگام پرونده‌ي ثبت قره‌كليسا به يونسكو و تغيير و تحول‌هايي بود كه سال 1384 در سازمان رخ دادند.

مدير پايگاه كليساهاي تاريخي ايران گفت: با وجود اين‌كه درباره‌ي پرونده‌ي قره‌كليسا در دوره‌ي قبل، هر گروهي كه به‌نحوي مسؤول تكميل آن بود، تمام تلاش خود را انجام داد، اما اين‌كه كارها را به لحظه‌ي آخر موكول مي‌كنيم، سبب بروز مشكل شد.

شرلي آوديان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي رد شدن پرونده‌ي قره‌كليسا ازسوي يونسكو، توضيح داد: نواقص اين پرونده به نقشه‌هاي حريمي كه ارايه شده بودند، مربوط مي‌شد. همچنين در ابتدا، اين پرونده به‌عنوان مجموعه‌اي از كليساها مطرح شده بود. به اين ترتيب كه اسم چند كليسا را به‌صورت مجموعه‌اي از كليساهاي آذربايجان براي يونسكو فرستاده بوديم، ولي در نهايت، فقط پرونده‌ي مربوط به كليساي تاتائوس را توانستيم، كامل كنيم و اين امر، يكي از ايرادهايي بود كه ازسوي يونسكو به اين پرونده وارد شد كه چرا بقيه‌ي كليساها از پرونده حذف شده، يا به‌طور جزيي توضيح داده شده‌اند.

وي اظهار كرد: فرصت نهايي براي فرستادن پرونده‌ي ثبت به يونسكو اول فوريه (بهمن‌ماه) است كه معمولا پيش از آن زمان و در سپتامبر (شهريور) كلياتي را از پرونده براي يونسكو مي‌فرستند كه در صورت وجود مشكل يا نقصي تا فوريه نواقص برطرف و پرونده تكميل شود. اين درحالي است كه ايران پرونده را براي نخستين‌بار در همان اول فوريه به يونسكو فرستاد و اگر ما نيز پيش از آن براي برطرف كردن نواقص، پرونده را ارايه مي‌كرديم، خيلي بهتر بود.

آوديان درباره‌ي دلايل بروز چنين مساله‌اي، توضيح داد: در آن زمان، مشكلات سازماني و اداري پيش آمده بودند، به‌طوري كه در ماه سپتامبر و در فرصت نهايي مشخص نبود كه پرونده‌ي كليساها قرار است، براي يونسكو فرستاده شود يا پرونده‌اي ديگر. به همين دليل، فقط پرونده‌ي كليساي تاتائوس را توانستيم ارايه كنيم.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي تاثير حذف معاونت پژوهشي كه مسؤول پي‌گيري پرونده‌هاي ثبت جهاني بود، بر روند تكميل پرونده‌ي قره‌كليسا، بيان كرد: در اين‌باره اطلاع كافي ندارم؛ زيرا فقط حدود دوماه پيش از فرستادن پرونده، از من خواستند، اين پرونده را براي ارايه به يونسكو آماده و كامل كنم و نمي‌دانم تا پيش از آن چه اتفاقي افتاده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha