• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8602-10417
  • خبرنگار : 71091

از چهار نسل فيلم‌سازي ايران تقدير شد «يك فيلم‌ساز تحقيرشده اثر مهمي نمي‌تواند خلق كند»

از چهار نسل فيلم‌سازي ايران تقدير شد
«يك فيلم‌ساز تحقيرشده اثر مهمي نمي‌تواند خلق كند»

نسل‌هاي مختلف كارگردانان سينماي ايران گردهم آمدند و از شاپور قريب، عباس كيارستمي، كيانوش عياري و اصغرفرهادي، نسل‌هاي سالهاي‌ دور و نزديك كارگرداني سينماي ايران، تقدير كردند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه شامگاه ـ 16 ارديبهشت ماه ـ در تالار مهرباني ورزشگاه انقلاب برپا شد، عليرضا رئيسيان رييس كانون كارگردانان سينماي ايران با اشاره به ويژگي‌هاي كارگردان در هدايت يك فيلم گفت: در تعاريف َآكادمي، وظيفه كارگردان هدايت در امر اجرا و رهبري در انديشه است. هيچ اجرا ماندگاري در دنيا صورت نگرفته است كه رهبر بزرگي پشت آن نباشد.

وي ضمن اشاره به نخستين شب كارگردانان گفت: اين مراسم به عنوان نخستين شب تقدير و تشكر از جايگاه و مقامي كه كارگردان در سينماي ايران دارند، برپا شده است.

وي در بخشي از سخنانش گفت: يك فيلم ساز تحقير شده هيچ اثر مهمي را نمي‌تواند خلق كند، بايد انديشه آزاد باشد تا كارهاي خوبي خلق شود.

ريسيان ادامه داد: رسيدن به چنين مقامي هم وظيفه خودمان و هم وظيفه مسوولين و بزرگترها است كه همواره آن را پاس بدارند. بدون شك خيلي از كشورهاي قاره آسيا حسرت سينماي ايران را مي‌خورند و كشورهاي منطقه به دنبال يك پلان آن هستند. در جشنواره دو سال گذشته كن كه مهماني با شكوهي به نفع هنرمندان ايراني برپا بود، سفير ايران در فرانسه جمله قشنگي را گفتند: «ما هر جا با در بسته‌ي در ديپلماسي مواجه مي‌شويم به سراغ سينماي ايران مي‌رويم». كارگردانان از وجه‌شان مايه گذاشتند و اين سينماي سربلند را پاس داشتند و ما وظيفه داريم از تك تك آنها تقدير كنيم.

وي گفت: مديريت، هدايت و توليد يك فيلم تا انتها توسط كارگردان انجام مي‌شود و آنچه امشب تصميم داريم پاسداشت و گرامي بداريم، از اين مقام و مرتبه‌ي است كه خيلي‌ها هم به آن اذعان دارند. بنابراين خواهش مي‌كنم در هر موقعيتي كه كارگرداني مراجعه به جايي مي‌كند با حداكثر احترام با او برخورد شود چون او نماينده يك جايگاه مرتفع است.

رييس كانون كارگردانان گفت: كار يك فيلم‌ساز اين نيست كه موانع را از راه فيلمسازي بردارد، بلكه بايد كمك بكنيم به اينكه يك كارگردان در سينماي ايران به حل كردن بحران توليد فيلم خودش يعني انديشه هنري و بهبود سينماي ايران فكر بكند.

وي ضمن اشاره به مراسمهاي تقديري نخستين شب كارگردانان سينماي ايران گفت: يك تجليل ، سه بزرگداشت. ديگراني هم واجد اين ارزشها بودند، اما فكر كرديم كساني كه در داخل كشور كمتر مورد توجه رسمي بودند، به‌آنها توجه كنيم و ارزشهاي آنها را يادآوري كنيم و به ديگران تذكر بدهيم و از اين بابت شان كارگردان را گوشزد كنيم.

وي در پايان گفت: نسبت به خودمان سخت گير باشيم تا بتوانيم اثر متفاوتي خلق كنيم نه با يكديگر سخت‌گيري كنيم.

شاپور قريب:

شرايطي فراهم شود تا آخرين فيلم‌ام را براي كودكان بسازم

در ابتداي مراسم از شاپور قريب به عنوان كارگردان پيشكسوت، توسط سيروس الوند تقدير شد.

كارگردان «هفت‌تيرهاي چوبي» گفت: يك تلنگري به من خورد، اصلا فكر نمي‌كردم يك چنين وضعيتي پيش بيايد، 27، 28 سال من درگوشه‌اي فراموش شدم و هنوز باور نمي‌كنم كه من را صدا كردند.

من در دروازه «دولاب» بزرگ شدم، تنها شغلي كه دوست داشتم راننده تاكسي بود و آن راننده تاكسي، نويسنده شد و بعد فيلم‌ساز. هيچ كس پشت من نبود، خودم بودم و خودم. فقط از كساني كه در مديريت كار هستند، مي‌خواهم كه شرايطي فراهم شود تا بتوانم آخرين فيلم‌ام، فيلمي براي كودكان را بسازم.

عباس كيارستمي:

خوشحالم بعد از سالها در جمع شما هستم و غيبتهاي من را موجه كرديد

عباس كيارستمي اولين منتخب شب كارگردان سينماي ايران بود. ابراهيم فروزش كه براي تقدير از اين كارگردان پيشكسوت به صحنه آمده بود، گفت: آشنايي ما از 30، 40 سال قبل بود كه با هم دوست بوديم. 1349، 35 سال قبل در كانون پرورشي كه مديريت هنري آن با شادروان فيروز شيروان بود.

عباس كيارستمي كه بعد از گزارش طولاني ابراهيم فروزش از حضورهاي سالهاي گذشته‌اش به روي صحنه آمد، گفت: از اين گزارش كامل آقاي ابراهيم فروزش ـ من متعجب هستم ايشان چگونه اين گزارش را تهيه كردند ـ در حاليكه من امشب با كيارستمي خوب بودم، اما از اين گزارش طولاني با كيارستمي خوب نخواهم بود.

وي در ادامه گفت: در ابتدايي كه وارد اين مراسم شدم، احساس غريبي مي‌كردم. اما خوشحالم بعد از سالها در جمع شما هستم و خوشحالم كه غيبتهاي من را موجه كرديد و من را هم دعوت كرديد.

 كيانوش عياري:

سينما را فراموش نكردم

برگزيده نسل دوم كانون كارگردانان كيانوش عياري بود. كيومرث پوراحمد گفت: درباره كيانوش عياري حرف زدن سخت است. تعدادي از فيلمهاي او بهترين فيلمهاي تاريخ سينماي ايران است.

وي ادامه داد: «بدا به‌حال سينماي ايران كه سالها است، كيانوش عياري را از دست داده است و خوشا به حال تلويزيون.»

كيانوش عياري گفت: اگرچه درگير ساخت «روزگار قريب» هستم، اما سينما را فراموش نكردم. خوشحالم در كنار همكارانم هستم و فراموش نشدم. اينهمه كارگردان در اين مراسم خوف‌انگيز و فوق العاده است.

احساس تنهايي ندارم، اما اعتماد به نفس خود را در مقابل اين گلستان بزرگ از دست داده‌ام.

كمال تبريزي از اصغر فرهادي تقدير كرد

اصغر فرهادي منتخب نسل سوم كارگردانان سينماي ايران بود. كمال تبريزي گفت: اين كارگردان نسل سوم بسيار آرام و خوش اخلاق است و جزو انسانهاي مودب و مهربان است.

فيلمهاي خيلي خوبي مي‌سازد، فيلي كه مي‌سازد براي مخاطب داخلي و هم براي مخاطب خارجي است. او فيلمسازي است كه قلم‌اش به اندازه فيلم‌سازي‌اش خوب است.

به گزارش ايسنا،اصغر فرهادي گفت: خيلي سخت است كه در جمعي مورد تقدير قرار بگيرم، كه خيلي از چهره‌هاي شايسته‌تر از من در اينجا هستند.

خانه‌ي سينما از عليرضا ريسيان تقدير كرد

در ادامه مراسم لوح تقدير خانه سينما از سوي رضاميركريمي به عليرضا رئيسيان اهدا شد.

رضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما گفت: كار صنفي در كنار كار حرفه‌اي انجام دادن به يك فداكاري نياز دارد. من وظيفه خودم مي‌دانم از عليرضا رئيسيان كه مدت زيادي است در زمينه كار صنفي فعاليت داشته است و به اعتلا صنف خودش انديشيده است تقدير كنم.

وي اظهار اميدواري كرد: من نيز در خانه‌ي سينما اين توان را داشته باشم تا ادامه دهم.

ميركريمي ضمن اشاره به جشنهاي كه طي ماههاي گذشته اصناف مختلف برپا كرده‌اند گفت: اين شور و نشاط صنفي ايجاد شده براي ما كافي است و اميدواريم ادامه داشته باشد.

عليرضا رئيسيان هم ضمن اشاره به سال 67 و پيشنهاد شكل گيري خانه سينما از سوي سيدمحمد بهشتي مديرعامل وقت فارابي تدوين اساسنامه اين نهاد صنفي در كنار كارگرداني چون ناصر تقوايي، بهروز افخمي و سعيد ابراهيمي فر درباره اين تشكل صنفي صحبت كرد و گفت: اگر كانون كارگردانها موقعيتي دارد به مدد بزرگان كارگردان است. اين جايگاه از نفود، تجربه و ساختار حرفه‌اي تك تك كارگردانان است.

در حاشيه:

مراسم با اجراي شهيدي‌فر همراه بود و او گفت: مسولين در اين مراسم شنيدن كامل را تجربه مي‌كنند.

محمدرضا جعفري‌جلوه معاون امور سينمايي، عليرضا رضاداد مديرعامل فارابي، جوادشمقدري مشاور هنري رييس جمهور ، سيد محمد بهشتي، و تهيه‌كنندگان و بازيگراني چون فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواري، مرتضي شايسته، حسين فرحبخش، مهتاب كرامتي، پرويز پرستويي و جمعي از نسلهاي مختلف كارگرداني سينما در اين مراسم حاضر بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha