• جمعه / ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-12919.54006

مدير اكتشاف شركت ملي نفت خبر داد: امضاي 11قرارداد اكتشافي در سال گذشته آغاز عمليات حفاري بلوك ساوه از 3ماه ديگر

مدير اكتشاف شركت ملي نفت خبر داد:
امضاي 11قرارداد اكتشافي در سال گذشته 
آغاز عمليات حفاري بلوك ساوه از 3ماه ديگر

كل مناطقي كه شانس اكتشاف نفت در آن‌ها بود را به 96 بلوك تقسيم‌بندي كرده‌ايم و 11 قرارداد به ارزش حداقل 700 ميليون دلار در سال گذشته امضا شد كه الان نيز در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمود محدث ـ مدير اكتشاف شركت ملي نفت ـ با بيان اين مطلب افزود: كل منابع سرمايه‌گذاري براي اكتشاف نفت توسط شركت ملي نفت در سال گذشته 443 ميليون دلار بود؛ همچنين در اين سال زمين‌شناسي تمام برنامه‌ها در سال 85 محقق شد. در سال 84 به طور متوسط 4.6 دكل در سال و در سال 85 به طور متوسط متوسط هفت دكل مورد استفاده قرار گرفت.

وي خاطرنشان كرد: در ميدان نفت و گاز اهواز حفر چاه تا عمق پنج هزار و 150 متري صورت گرفت و توانستيم نفت و گاز اين ميدان را به اثبات رسانيم. در اين ميدان 990 ميليارد فوت مكعب گاز درجا كشف شد كه از اين ميزان قادر به توليد770 ميليارد آن هستيم. مايعات گازي و نفت درجا نيز 650 ميليون بشكه است كه 170 ميليون بشكه آن قابل استحصال است.

وي در خصوص فعاليت‌هاي جاري و پروژه‌هاي اكتشافي اظهار كرد: هفت دكل اكتشافي ما به صورت عمده در قسمت‌هاي جنوبي و يكي در شمال شرق ايران است. از سه سال پيش در دشت آبادان در حال انجام كار لرزه‌نگاري سنگين در شرايط بسيار دشواري هستيم، ولي موفق شديم تا اين روز 800 كيلومتر خط لرزه‌نگاري برداشت كنيم.

او خاطرنشان كرد: 15 شركت نفتي در 11 بلوك نفتي ما كه حداقل سرمايه‌گذاري در آن‌ها 700 ميليون دلار است از 12 كشور جهان حضور دارند كه اين شركت‌ها از نروژ، روسيه، چين، ايتاليا، سوئد، اتريش، مالزي، اسپانيا، شيلي، هند، برزيل و تايلند هستند و وسعت اين 11 بلوك نيز 79 هزار كيلومتر مربع است.

محدث خاطرنشان كرد:‌علاوه بر آن‌ها در بهمن سال گذشته 17 بلوك اكتشاف توسعه را به مناقصه گذاشتيم كه 190 شركت‌كننده از 90 شركت و موسسه شركت داشتند و براساس برنامه‌ريزي براي 17 بلوك، شركت‌ها مي‌توانستند به ما مراجعه و مدارك مناقصه را خريداري كنند كه اين مدارك خريداري شد و 11 كشور فوق 41 بسته اطلاعاتي از اين بلوك‌ها را دريافت كردند؛ ضمن اين كه حداقل سرمايه‌گذاري براي اين 17 بلوك 450 ميليون يورو است.

وي، در خصوص آخرين وضعيت بلوك‌هاي نفتي اظهار كرد: در بلوك اناران كه موفق به كشف ميدان نفتي آذر شديم، حدود دو ميليارد بشكه نفت درجا كشف شد و پيمانكار آن برنامه توسعه‌اي به ما داده است كه اميدواريم تا سه ماه آينده محقق شود. در بلوك مهر كه ميدان بند كرخه كشف شد، ذخيره آن 1.4 ميليارد بشكه نفت درجاست كه 190 تا 200 ميليون بشكه آن قابل استحصال است. در زواره كاشان نيز عمليات توسط پيمانكار آن (ساينوپك) انجام شد و با وجود حفر چهار حلقه چاه اكتشافي تنها يكي از آن‌ها به نفت تجاري رسيد.

وي اضافه كرد: در بلوك اناران تقريبا فعاليت‌هاي اكتشافي انجام شده و پيشرفت كار 99 درصد است. در ميدان آذر و زواره كاشان نيز عمليات به همين ترتيب در حال انجام است و در بلوك منير كار به اتمام رسيده، بلوك مهر 74 درصد پيشرفت فيزيكي داشته، در بلوك فارسي چاه‌ها حفاري و 97 درصد كار پيشرفت داشته است و در بلوك توسن كه 60 درصد پيشرفت فيزيكي داشته، اولين چاه حفاري شده ولي هنوز به مخزن نرسيده‌اند.

محدث با بيان اين كه در بلوك ساوه عمليات لرزه‌نگاري انجام شده است، افزود: تا سه ماه آينده عمليات حفاري آن آغاز مي‌شود. بلوك كوهدشت نيز 57 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، ولي هنوز كل مخزن حفاري نشده است؛ بلوك گرمسار نيز كار مطالعاتش انجام و چهار درصد پيشرفت داشته و بلوك خرم‌آباد نيز تا پايان سال گذشته 1.5 درصد پيشرفت داشته است.

وي در خصوص برنامه امسال شركت مديريت اكتشاف در درياي خزر گفت: در اين دريا مذاكرات قراردادي با شركت پتروبراس برزيل در جريان است و حتما فعاليت‌هاي اكتشافي امسال برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha