• جمعه / ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-12878

مديرعامل نفت و گاز پارس: نصب نخستين تاپ سايد فاز6 در نيمه اول ارديبهشت نصب عرشه اول و دوم فازهاي9و10 در شهريورماه

مديرعامل نفت و گاز پارس:
نصب نخستين تاپ سايد فاز6 در نيمه اول ارديبهشت 
نصب عرشه اول و دوم فازهاي9و10 در شهريورماه

نخستين تاپ سايد فاز 6 نيمه اول ارديبهشت ماه نصب مي‌شود .

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اكبر تركان ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ با بيان اين مطلب اظهار كرد: در آخرين جلسه مشترك با شركت‌هاي صدرا، استات اويل و پتروپارس، نماينده شركت صدرا قول داده كه نخستين تاپ سايد در نيمه اول ارديبهشت ماه نصب شود.

وي با اعلام اين خبر كه احتمالا شركت پتروپارس در مناقصه فاز‌هاي 19، 20 و 21 به عنوان برنده انتخاب مي‌شود، گفت: چون در حال حاضر با شركت "اني" در حال مذاكره‌ايم، مشخص شدن نتيجه نهايي به پايان مذاكرات بستگي دارد.

به گفته او، در مناقصه فازهاي 22 تا 24 نيز 14 شركت حضور پيدا كردند كه هشت شركت مورد تاييد شركت ملي نفت هستند و قرار است اسناد مناقصه به آن‌ها داده شود تا اين شركت‌ها پيشنهادات فني و مالي خود را به شركت نفت و گاز پارس ارائه دهند كه پس از آن سه ماه براي پيشنهاد فني زمان داده خواهد شد.

تركان در خصوص بخش دريايي فاز‌هاي 9 و 10 توضيح داد: قرار است عرشه اول در تاريخ 10 شهريور ماه و عرشه دوم يك هفته بعد از آن نصب شود. در اين راستا دو عرشه با يك بارج به محل منتقل خواهند شد و به اين منظور قرارداد جرثقيل HSL امضا شده است و براساس برنامه و قولي كه به وزير نفت داده‌ايم، بايد عمليات اين دو فاز در دي ماه كامل شود. همچنين در ارديبهشت ماه پايه مشعل و پل‌هاي مربوط به اين دو فاز منتقل و در دريا نصب خواهند شد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، با بيان اين كه قيمت‌هاي ارائه شده از سوي توتال در فاز 11 پارس جنوبي حداقل چهار برابر قيمت اوليه است، تشريح كرد: قيمت اوليه قرارداد با توتال 250 ميليون دلار پيش‌بيني شده بود، ولي در حال حاضر اين شركت روي قيمت‌هاي بيشتر مانند 1.4 ميليارد دلار، 1.150 ميليارد دلار و در كمترين قيمت 950 ميليون دلار نظر دارد.

وي با تاكيد بر اين كه هدف ما استفاده از پيمانكاران داخلي در پروژه‌هاست، گفت: ممكن است شركت‌هاي ايراني نتوانند در بسته‌هاي بزرگ پروژه‌اي شركت كنند، ولي به دنبال كوچك كردن بسته‌ها در حد 200 تا 300 ميليون دلار هستيم تا پيمانكاران داخلي توانايي مالي كافي براي حضور در پروژه‌ها را پيدا كنند.

وي درخصوص مذاكرات شركت ساينوپك در پارس شمالي افزود: در اين راستا تيم فني شركت چيني انتخاب شده و آن‌ها از منطقه پارس شمالي ديدن كرده‌اند. در اين زمينه MDP (نقشه جامع توسعه ميدان) اوليه را به آن‌ها پيشنهاد كرده‌ايم و مراحل فني مذاكره در حال انجام است و قرار شد اگر آن‌ها پيشنهاد تازه‌اي در خصوص MDP داشتند براي اصلاح ارائه دهند.

او در ادامه خاطرنشان كرد: مذاكرات براي MOU (تفاهم اوليه) ميادين فردوس و گلشن همچنان ادامه دارد؛ البته هنوز به مرحله MDP نرسيده است.

وي با بيان اين كه ميزان سرمايه‌گذاري شركت نفت و گاز پارس در سال گذشته 2.7 ميليارد دلار بوده كه نسبت به سال 84 از رشد 38 درصدي برخوردار است، افزود: پيش از آن بيشترين ميزان جذب سرمايه 1.95 ميليارد دلار بوده كه به نظر مي‌رسد كساني كه صحبت از كاهش ميزان سرمايه‌گذاري در پارس جنوبي مي‌كنند، قضاوت‌هاي نادرست كرده و اطلاع كافي ندارند.

وي افزود: اگر آن‌ها انتظار كار بيشتر در عسلويه دارند، انتظارشان به حق است؛ ولي همان طور كه ذكر شد ميزان سرمايه‌گذاري نسبت به سال پيش از آن افزايش يافته است.

تركان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص مشكلات تامين مالي پارس جنوبي گفت: در سال گذشته شركت نفت 2.7 ميليارد دلار پول در اختيار شركت نفت و گاز پارس قرار داد، در حالي كه ارزش توليدات ما 11.5 ميليارد دلار بوده است. اگر گازي را كه به طور مجاني به مردم مي‌دهيم كنار بگذاريم، فقط 3.5 ميليارد دلار درآمد ناشي از ميعانات گازي بوده است؛ بنابراين دولت در تامين مالي پروژه‌هاي پارس جنوبي ترديد ندارد، زيرا هرچه هزينه كند در زماني كوتاه درآمد بيشتري به دست خواهد آورد.

وي با بيان اين كه عدم توانايي شركت نفت و گاز پارس در جذب بيش از چهار ميليارد دلار سرمايه مشكل ماست، خاطرنشان كرد: براساس برنامه قرار است امسال چهار ميليارد دلار از طرف دولت به ما داده شود كه قول مساعد گرفته‌ايم.

وي در ادامه تصريح كرد: امسال دو قرارداد نهايي پارس جنوبي در فاز‌هاي 19 تا 21 و 22 تا 24 نهايي مي‌شود، به همين دليل مذاكره با چيني‌ها را در ميدان پارس شمالي آغاز كرده‌ايم؛ زيرا نتيجه همين مذاكرات در سال 87 مي‌تواند به قرارداد منجر شود.

به گفته او، مخازن نفتي ما در نيمه دوم عمر خود هستند و امكان دارد كه ظرف 20 سال آينده صادرات نفتي ما كم شود؛ بنابراين لازم است با تزريق گاز آن را جبران كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha