• دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8512-11867
  • خبرنگار : 71133

سكانس پاياني «عصر روز دهم» مراسم تقدير از سينماگران دفاع مقدس با بزرگداشت رسول ملاقلي‌پور همراه شد

سكانس پاياني «عصر روز دهم»
مراسم تقدير از سينماگران دفاع مقدس با بزرگداشت رسول ملاقلي‌پور همراه شد

مراسم تقدير از سينماگران دفاع مقدس با گراميداشت ياد و خاطره‌ي زنده‌ياد رسول ملاقلي‌پور برپا شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در مراسمي كه شب گذشته ـ 20 اسفند ماه ـ در مركز آفرينش‌هاي هنري كانون پرورش فكري برپا شد، لوح تقديري كه قرار بود، رسول ملاقلي‌پور آن را براي نويسندگي و كارگرداني «ميم مثل مادر» دريافت كند، به همسرش اهدا شد.

محمد حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم سينماي دفاع مقدس را معنا دارترين سينماي دوران دانست و اظهار داشت:‌ مضمون واحدي كه در همه فيلم‌هاي دفاع مقدس مكرر آمده است با يك هدف متعالي براي به چنگ آوردن ارزشمندترين دست آوردهاي انسان حقيقت گرا براي مقابله با زشتي و پليدي در زيباترين شكل است.

وي با بيان اينكه اين سينما حق بزرگي بر گردن ساير گونه‌هاي سينمايي دارد، ادامه داد: ‌خواستگاه مردان بزرگ سينماي ما در دو دهه اخير اين بوده است كه اين نوع سينما را حفظ و مسير آينده‌اش را صيانت كنيم و براي همه ارزش‌هاي دفاع مقدس و كساني كه استقلال را براي ما به ارمغان آورده‌اند، آنرا حفظ كنيم.

سردار حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج هم عرصه دفاع مقدس را متعلق به هيچ فرد، گروه و صنفي ندانست واظهار داشت: اين حوزه يك سرمايه عظيم ملي است كه به ملت ايران تعلق دارد و اين حيطه هنرمندان است كه با آن نگاه ناقدشان مفاهيم مربوط به سينماي دفاع مقدس را به مردم عرضه كنند.

وي افزود: در موضوع فرهنگ دفاع مقدس كارهاي زيادي در كشور انجام شده است اما هنوز در ابتداي راه هستيم و هنوز در بيان آنچه كه حق هست راه زيادي را در پيش داريم. ما به عنوان يك سرباز، وظيفه داريم تمهيداتي را كه مي‌توانيم فراهم كنيم و همه بايد همت كنيم تا از اين سرمايه عظيم ملي به نحو احسن حفاظت شود.

سردار حجازي با اشاره به درگذشت رسول ملاقلي‌پور او را فردي متعهد در نشان دادن مظلوميت رزمندگان دانست و گفت: ايشان اگرچه از ميان ما رفتند و تاثر فراواني را برجا گذاشتند اما در آن دنيا، حتما جمع زيادي از دوستان رزمنده به سراغش آمده‌اند و او را در ‎آغوش خود كشيدند.

در بخش اول اين مراسم كه به بزرگداشت رسول ملاقلي‌پور اختصاص داشت، خسروسينايي با ذكر دو خاطره از او به عنوان فردي صادق ياد كرد و اظهار داشت: هميشه صادق و سادگي‌اش در ذهنم خواهد ماند و مطمئن هستم ياد او هميشه براي ما عزيز مي‌ماند و اميدوارم صداقت او الگويي براي ديگران باشد.

منوچهر محمدي نيز بعد از دريافت لوح تقديري براي تهيه فيلم «ميم مثل مادر» و تقديم آن به خانواده ملاقلي‌پور، سكانس پاياني فيلم «عصر روز دهم» كه در بين‌الحرمين مي‌گذرد را خواند.

سکانس 72-خارجي - بين الحرمين در کربلا

ذرات براق دانه‌هاي زنجير شده آرام آرام در پشت مردان فرود مي‌آيد، پرچمهاي قرمز و سبز در مقابل گنبد امام حسين(ع) کنار مي‌روند پاهاي برهنه و دستهايي که به سينه مي‌زنند مريم درميان جمعيت عزادار به طرف حرم حضرت ابوالفضل مي‌رود. نگاهش به هرسو مي‌چرخد، فضه را مي‌بيند از ميان سيل جمعيت به طرف او مي رود، او را نمي‌يابد مقابل حرم حضرت ابوالفضل(ع) است. باصداي نوحه جمعيت که يا حسين مي‌گويند او به‌عقب

برمي‌گردد، حرم امام حسين مقابلش است مادرش را نوزاد به آغوش مي‌بيند، مي دود، مادر گريه مي‌کند مريم به سويش مي دود. چهره مادر در ميان زنان ديگر ناپيدا مي‌شود. مريم در مقابل حرم حضرت امام حسين(ع) مي‌ايستد صداي يا ابوالفضل العباس او را به عقب

برمي‌گرداند. فضه و حبيبه را مي‌بيند به سويشان مي رود و در رو به حرم امام حسين

مي چرخد لبخند نوزاد را مي بيند. صداي نوحه، صداي سينه زني صداي زنجير و صداي سم اسبان و گريه کودکان و عباس عمو العطش، مريم در ميان عزاداران مي‌دود، مي‌ايستد روبه سمتي و جهتي ديگر، نقل وسکه‌هاي براقي که به سر فضه پاشيده مي‌شود. حبيبه از خوشحالي گريه مي‌کند مريم به سمت ديگري مي‌رود، همانجا که حرم حضرت امام حسين(ع) است مادر را مي‌بيند، پدر را و نوزاد را. مادر دو دست را به جلو مي‌گيرد مريم رو به عقب برمي‌گردد، همان سمتي که حرم حضرت ابوالفضل(ع) است. حبيبه با خوشحالي فضه را باخود مي برد. مريم روبه مادر برمي گردد، پدر پرنده فنچ را رها مي‌کند فنچ به‌ سمت گنبد امام حسين(ع) مي‌رود.

در ادامه اكبر نبوي هم كه اجراي بخش اول مراسم را برعهده داشت از ملاقلي‌پور به عنوان سينماگري كه چندين «افق» جديد در سينما به وجود آورد ياد كرد و همه آثار او را پر از انرژي دانست.

محمدرضا شرف‌الدين مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس به عنوان ميزبان اين مراسم ضمن خوش آمدگويي اظهار داشت: طبق روال گذشته بايد بيانيه‌اي را درباره‌ي فيلم‌هاي دفاع مقدس كه در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمدند، ارائه مي‌كرديم اما در آخرين لحظاتي كه مي‌آمدم احساس كردم بيانيه را بعد هم مي‌توان ارائه داد بهتر است اينجا از حال و هواي فيلم‌هاي رسول و رفاقت‌اش صحبت كنيم.

به گزارش ايسنا، محمدرضا جعفري جلوه معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سردار اثباتي مدير بنياد روايت نيز در اين مراسم حضور داشتند.

در سه بخش اين مراسم از نويسنده، كارگردان و تهيه كننده فيلم‌هاي «آن كه دريا مي‌رود» به كارگرداني آرش معيريان، «اتوبوس شب» كيومرث پوراحمد،‌«اخراجي‌ها» مسعود ده‌نمكي، «بنام پدر» ابراهيم حاتمي‌كيا، «پاداش سكوت» مازيار ميري، «دست‌هاي خالي» ابوالقاسم طالبي،«‌روز سوم» لطيفي، «ساعت 25» مسعود آب‌پرور، «سنگ كاغذ قيچي» سعيد سهيلي، «شب بخير فرمانده» انسيه شاه‌حسيني و «مثل يك قصه» خسرو سينايي تقدير شد.

همچنين در بخش ديگري از مراسم از عليرضا رضا داد مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و سيما فيلم به خاطر حمايت از سينماي دفاع مقدس و سعداد بازيگر عراقي فيلم «مثل يك قصه» و مرتضي سرهنگي و بيژن ميرباقري كارگردان «فيلم روز برمي‌آيد» به خاطر پرداختن به سينماي انقلاب تقدير شد.

همچنين در اين مراسم كه اجرايش را سيدجواد هاشمي برعهده داشت، علاوه بر پخش بخشهاي از فيلم‌هاي دفاع مقدس و صحبت‌هاي رسول ملاقلي‌پور، ‌دو فيلم كوتاه «تا انتها حضور» و «عشق پيدا بود» درباره‌ي اين ژانر سينمايي ساخته سيدجواد حسيني به نمايش درآمد.

اين برنامه توسط انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با همكاري سازمان بسيج هنرمندان و معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مركز آفرينش‌هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha