• دوشنبه / ۶ آذر ۱۳۸۵ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8509-09655.48404
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

"بايد ياد بگيريد كه با عكاسي و عكس چه مي‌خواهيد بگوييد" چهارمين كارگاه عكاسي خبري ايسنا برگزار شد

"بايد ياد بگيريد كه با عكاسي و عكس چه مي‌خواهيد بگوييد"
چهارمين كارگاه عكاسي خبري ايسنا برگزار شد
محمد اسلامي‌راد در چهارمين كارگاه عكس خبري ايسنا كه در محل تالار شهيد حسن قريب اين خبرگزاري برگزار شد، با اشاره به روند كاري و حرفه‌يي خود تصريح كرد: حرفه‌ي عكاسي در ابتداي كار به‌صورتي شيك و جالب به‌نظر مي‌آيد، اما سپس چهره‌هاي سخت و مشكلات آن نمايان مي‌شود. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسلامي‌راد در رشته‌ي مهندسي كشاورزي از دانشگاه شيراز فارغ‌التحصيل شده و خودآموخته‌ي رشته‌ي عكاسي، در حال حاضر عكاس صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و آژانس عكس گاماي فرانسه است. او در جمع دانشجويان عكاسي و عكاسان خبري حاضر در چهارمين كارگاه عكس خبري ايسنا، عنوان كرد: در حال حاضر عمده كار‌هاي خبري را در دنيا دو - سه خبرگزاري انجام مي‌دهند و آن هم به‌خاطر آن است كه سرعت عمل‌شان بالاست و به‌خاطر پوشش وسيعي كه عكاسان اين خبرگزاري‌ها در سراسر جهان دارند، تقريبا همه‌ي عكس‌هاي وقايع خبري را بر روي سايت خود دارند. در دنيا عكاساني هستند كه به‌صورت آزاد كاري مي‌كنند و وابسته به هيچ مركز خبري نيستند و نمونه آثار خود را بر روي سايت مي‌گذارند و از همين طريق با تلفن ماهواره‌يي كه در اختيار دارند، عكس‌هاي خود را ارايه مي‌كنند. او در اين كارگاه چنين اظهار كرد كه در خارج از ايران و بسياري از كشور‌هاي جهان عكاسان علاوه بر حقوق از حق ماموريت‌هاي خوبي نيز برخوردارند. روحيات عكاس‌ها با يكديگر متفاوت است و مثلا يك عكاسي كه براي يك خبرگزاري خارجي كار مي‌كند مي‌بايست گوشي تلفن همراه خود را در هنگام خواب نيز در زير بالش خود قرار دهد و بلافاصله در زماني كه با او تماس مي‌گيرند، جهت پوشش برنامه اقدام كند؛ او تعطيلات و آسايش برنامه‌ريزي شده‌اي ندارد. به اعتقاد وي، در ايران درباره‌ي آموزش رشته‌ي عكاسي برنامه‌ريزي نشده عمل مي‌شود؛ به تعداد زياد دانشجو مي‌گيرند و همين امر باعث شده تا كيفيت آموزشي در اين رشته پايين بيايد. از سويي ديگر ظرفيت جذب اين افراد براي كار بسيار محدود است؛ زيرا روزنامه‌هاي ما كم و مجله‌هامان نيز چند تايي بيشتر نيستند و آن‌هايي هم كه هستند به‌صورت حرفه‌يي عمل نمي‌كنند كه براي خود عكاس‌هاي مستقل استخدام كنند و ترجيح مي‌دهند كه از روي سايت‌هاي خبري ديگر مراجعه كنند تا از لحاظ اقتصادي به صرفه باشد. او اضافه كرد: ما روزنامه‌، نشريه و يا خبرگزاري‌ نداريم كه به خارج از ايران عكاس و خبرنگار اعزام كند تا گزارشي تهيه كنند. مگر در همسايگي‌ آن‌هم بسيار محدود. اما در خارج از ايران روزنامه و مجلاتي هستند كه به جاهاي مختلف جهان عكاس اعزام مي‌كنند و عكس‌هاي اختصاصي خود را دارند؛ اين در حالي است كه ما فقط ايران را پوشش خبري مي‌دهيم. اسلامي راد تاكيد كرد: تمام روزنامه‌ها و مجلات ما و همچنين مراكز خبري ما مي‌بايست به‌گونه‌اي كار كنند كه درآمد داشته باشند تا بتوانند موفق باشند و نبايد از هزينه‌هاي عمومي يا دولتي استفاده كنند. زيرا ممكن است با كاهش بودجه‌ي نهاد‌ها يا سازمان‌هاي دولتي آن‌ها از دور خارج شوند و تعطيل شوند. ضمن آن‌كه تبليغات نيز نقش مهمي را در نشريات و رسانه‌ها ايفا مي‌كند. به اعتقاد اين عكاس خبري، تا زماني كه مطبوعات ما به‌صورت مصور يا تصويري كار نمي‌كنند و يا تبليغات آن‌ها محدود به يك نوشته كوچك كوچك و ريز در روزنامه‌ها و مجلات شده و نيز دستمزد خوبي به عكاس‌ها نمي‌دهند، عكاسي رشد نمي‌كند. او با اشاره به يك نمونه عنوان كرد: يك نگاه غلط در اين‌جا وجود دارد كه عكاس مطبوعات در ايران كارگزار خبرنگار است و اگر به حرف و امر و نهي‌هاي او گوش نكند، فورا به مسوول بالاتر گزارش مي‌دهند و او را توبيخ مي‌كنند. چرا؟ براي اين‌كه مثلا عكس خبرنگار در كادر عكاس نبوده است. وي در ادامه چنين اظهار كرد كه بعضي‌ها نگاه و ديد درستي نسبت به عكاس ندارند و فكر مي‌كنند كه فرد عكاس كار مهمي انجام نمي‌دهد و فقط يك دكمه را فشار مي‌دهند و عكس خودبه‌خود گرفته مي‌شود و در بعضي مواقع به عكاس مي‌گويند كه اگر عكس نمي‌خواهي بگيري، دوربينت را بده و برو، من خودم عكس مي‌گيرم. براي اين افراد كه شناخت درستي و درك درستي از عكاسي ندارند، اصلا نبايد عكس گرفت و در صورتي‌كه كار انجام شد، مي‌بايست دستمزد آن كاملا دريافت شود. عكاس آژانس گاماي فرانسه تصريح كرد: عكاسي خبري در نزد اصحاب رسانه و مسوولان ناشناخته است و خواهش مي‌كنم كه شما خودتان توضيح دهيد يا كساني كه ارتباط نزديك دارند، شرح دهند كه اين يك كار جدي، بسيار سنگين و خشن، پراسترس و اعصاب خوردكن است كه در آن به آدم زور مي‌گويند و اذيت مي‌كنند و بي احترامي كرده و در مواقعي آدم را كتك هم مي‌زنند. اسلامي راد توضيح داد: با آمدن دوربين‌هاي ديجيتال انقلاب بزرگي در عكاسي ژورناليستي و ديگر گرايش‌ها به‌وجود آمد. در اين زمان شما مي‌توانيد به‌راحتي عكس بگيريد و نگران فيلم آن نباشيد و نقل و انتقال عكس‌ها توسط كامپيوتر و اينترنت بسيار سهل و آسان شده است. درصورتي‌كه ما تا چند سال پيش مي‌بايست عكس‌ها را با مجوز خروج از كشور به آژانس خود برسانيم. او به جوان‌هايي كه پا به عرصه‌ي عكاسي خبري گذاشته‌اند، توصيه كرد كه دست‌كم يك زبان خارجي را بلد باشند، چون از نداشتن تسلط در زبان لطمه زيادي مي‌خورند. بعضي‌ها در اين رشته مسلط به چندين زبان خارجي مي‌باشند كه مسلما در كار خود موفق‌ترند. وي گفت كه ياد‌ گرفتن يك زبان جديد مثل وارد شدن در دنيايي ديگر است و مثلا كسي كه پنج زبان بلد باشد، پنج دنيا دارد. به‌نظر من بدون زبان انگليسي يا فرانسه يا آلماني توصيه نمي‌كنم كه كسي اين كار را ادامه دهد. حتا اگر در داخل كشور هم كار مي‌كنيد جهت پيشرفت كار خود مي‌بايست هم كتاب بخوانيد كه اكثر آنها به‌صورت لاتين است و يا با كساني كه از خارج از كشور در ايران حضور دارند ارتباط برقرار كنيد. به گزارش ايسنا، به اعتقاد اسلامي راد، عكاسي از جايي جالب و سخت‌تر مي‌شود كه آژانس يا خبرگزاري بفهمد كه شما با اين عكس‌هايي كه گرفته‌ايد، چه مي‌خواهيد بگوييد. يعني حرف حساب عكاسي چيست؟ مهم نيست كه حتا كادر‌هاي خيلي زيبا داشته باشيد، بلكه مهم اين است كه عكاس با اين عكس‌ها چه مي‌خواهد بگويد و اين همان است كه بعضي‌ها مي‌توانند خوب ياد بگيرند و عده‌اي هم در آن موفق نيستند و فقط تجربه مي‌تواند باعث موفقيت شخص شود. او با تاكيد توصيه كرد: بايد ياد بگيريد كه با عكاسي و عكس چه چيزي را مي‌خواهيد بگوييد؛ اين مهم هم با تجربه به‌دست مي‌آيد و آن هم جرات مي‌خواهد. از نظر من عكاسي اين است كه يك روز عكاس بخواهد حرف خودش را با عكس‌هايش بزند مثل يك نويسنده كه با نوشتن حرف مي‌زند. درغير اين‌صورت همه ما كارگزاراني بيش نيستيم و فرقي نمي‌كند كه شاگرد خياطي باشيم يا شاگرد يك باشگاه و يا يك عكاس كه عكس مي‌گيرد. زيرا همه كساني كه دوربين دارند عكس مي‌گيرند؛ بنابراين كار زياد مهمي نيست؛ مهم اين است كه با عكس‌هايي كه مي‌گيريم مطلبي را بيان كنيم و از آن بالاتر اين است كه بتوانيم با عكس‌ها احساس خود را منتقل كنيم و در اين راه است كه هر كس شيوه‌ي شخصي خودش را دنبال مي‌كند. وي اضافه كرد:‌ هر عكاسي يك دفترچه يادداشت به همراه خود داشته باشد و از عكس‌هايي كه در طول روز مي‌گيرد، يادداشت‌ برداري كند و مشخصات عكس و توضيح كوچكي نيز از آن بردارند؛ ضمن آنكه با مطالعه زياد داشته باشند. به‌عنوان نمونه عكاسان خارجي در بعضي مواقع عكس‌ها و قصه‌هاي قشنگ و بزرگي مي‌بينند در دفترچه خود مي‌آورند، تا يك روز بتوانند از آنها يك سوژه يا يك داستان خوب بسازند. در بعضي از اوقات يك نوشته كوتاه در مورد سوژه مي‌تواند تصوير را بسيار زيباتر و جذاب‌تر جلوه دهد. استعداد هم پرورش يافتني است و با كار و تجربه استعداد پر بار و غني‌تر مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha