• جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۸۵ / ۰۳:۳۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8509-09192
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«گزارش كامل همايش گردشگري سلامت» متن سخنان مشايي، لنكراني، ملك‌زاده، مويد علويان و ...

اولين همايش گردشگري سلامت  در شهرستان توريستي رامسر برگزار شد.

وزير بهداشت در همايش گردشگري سلامت:

فضاي گردشگري سلامت نبايد به افزايش تصدي‌گري دولت منجر شود

توجه به گردشگري سلامت ضمن پايبندي به قوانين كشوري الزامي است وزير درمان بهداشت، آ‌موزش پزشكي بر لزوم توجه بيشتر به مقوله‌ي گردشگري سلامت ضمن پايبندي به قوانين صحيح كشوري تاكيد كرد و گفت: هرگز اجازه پيوند كليه‌ قلب ايراني به يك فرد بيگانه را نمي‌دهيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر كامران باقري لنكراني، در همايش كشوري گردشگري سلامت كه در شهرستان رامسر برگزار شد، با بيان اين كه در سال 2005 ميلادي 50 هزار آمريكايي براي دريافت خدمات درماني به خارج از كشور سفر كرده‌اند، گفت: در سال‌هاي اخير بخش گردشگري سلامت صرفا به علت سهولت سفرهاي بين قاره‌اي گسترش يافته است.

وي با اشاره به ضرورت گسترش صنعت بيمه‌اي در كشور افزود: هزينه‌ها،‌ نوبت‌هاي درماني و در دست بودن خدمات درماني از مباحث مهم مطرح در بخش توريسم درماني است. در برخي از كشورهاي غربي نظير كانادا 48 ماه زمان براي انجام عمل جراحي تعويض مفصل زانو قائل هستند كه در غير اين صورت بيمار مي‌تواند براي دريافت خدمت به خارج از كشور اعزام شود.

دكتر لنكراني با بيان اين كه هم اكنون در دنيا گردشگري سلامت در چهار مقوله‌ي تجارت فرامرزي جا به جايي مشتري، جا به جايي خدمت دهنده‌ي حقيقي، ( صادرات خدماتي فني و متخصص )، توريسم درماني و حضور تجاري و سرمايه‌گذاري مشترك به جلب سرمايه براي تاسيس امكانات مطرح است، گفت: TELEMEDICIME در رشته‌هاي تخصصي نظير پوست و راديو لوژي كه مستندات و يا اسلايد و يا فيلم پاتولوژي قابل ارسال است امكان پذير مي‌باشد.

وي با بيان اين كه در مدل جا به جايي مشتري اين بار براي دريافت خدمت به كشور ديگر عازم مي‌شود ادامه داد: در مدل سوم ارايه دهنده خدمت عازم ساير كشورها خواهد شد، به نحوي كه در بيمارستان راه اندازي شده از سوي هلال احمر ايران در دوبي 30 درصد از بيماران اميرنشين دوبي تحت مداوا قرار گرفتند كه هنوز ساير بيمارستان‌هاي اين كشور به ركود دست نيافتند.

وي در ادامه از وجود 13 درمانگاه ايراني و چهار كارخانه داروسازي در ساير كشورهاي دنيا خبر داد و گفت: توجه به مباحثي نظير صدور رواديد، برخورداري از مباحث مهم منظور شده در توريسم درماني است. لذا مشاركت ساير بخش‌ها را مي‌طلبد.

وزير بهداشت با تاكيد بر اين كه فضاي گردشگري سلامت نبايد به افزايش تصدي‌گري دولت منجر شود، گفت: ضمن اين كه ظرفيت اين كار در در موسسات دولتي به ويژه مراكز آموزشي وجود دارد، اما نقش دولت صرفا تاثير كنندگي و سياست‌گذاري است.

وي با بيان اين كه در مقوله‌ي توريسم درماني بايستي حفظ آ‌بروي علمي‌چندين ساله مد نظر قرار گيرد گفت: در آينده طي فراخواني از موسسات درماني بستر كه تجربه‌ي پذيرايي مهمانان خارجي هستند، دعوت به همكاري شده و از طريق اينترنت و يا شبكه‌ي وسيع ديپماسي ايران به اطلاع عموم مي‌رسد.

وزير بهداشت در ادامه به مخاطب سنجي در بخش توريسم درماني اشاره كرد و افزود: سال گذشته شش هزار نفر از ا مارات متحده‌ي عربي براي دريافت خدمات درماني از كشور خارج شدند كه اين نيازمند شناسايي مشتري و تامين آن است.

وي با اعتقاد به اين كه نگاه ما در بخش گردشگري سلامت صرفا نگاه اقتصادي نيست گفت: مهارت‌هاي ايجادشده در كشور نظير موفقيت در درمان ضايعات نخاعي وابستگي به جايي ندارد.

لنكراني در ادامه بر ايجاد كميته‌ي كاري مشترك در خصوص گردشگري سلامت تاكيد كرد و افزود:‌ نسبت به دريافت طرح‌هاي اجرايي و عملياتي در اين زمينه استقبال مي‌كنيم.

وزير بهداشت با ا شاره‌ي مجدد به نقش بخش خصوصي در مقوله‌ي گردشگري سلامت در ادامه توضيح داد: دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور، مي‌توانند از ظرفيت مازاد خود در اين زمينه استفاده كنند، چرا كه وظايف حكومتي در نحوه‌ي نخست حفظ و ارتقاي سلامت مردم است و سپس پرداخت به مقوله‌ي گردشگري سلامت، اما در عين حال نظارت بر اين بازار جدي تر است.

لنكراني در خاتمه با اشاره به تحت مداوا قرار گرفتن مسافران خارجي كه در ايران دچار حادثه شدند،‌ ياد آور شد: طي جلساتي كه با وزارت امور خارجه داشته‌ايم، مي‌كوشيم تا با رعايت ملاحظات ديلماتيك و در صورت وجود امكان مقابله، حادثه ديدگان را در كشور تحت مداوا قرار دهيم.

مشايي در گشايش جشنواره گردشگري سلامت:

بررسي 40 چشمه ‌آب معدني در فاز اول پيگيري قرار دارد

100 مركز تفريحي ساحلي را در شمال كشور راه‌اندازي مي‌كنيم

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران با بيان اين كه تا پايان سال 48 هزار تخت به مجموعه‌ي اماكن اقامتي اضافه خواهد شد، گفت: به زودي براي نخستين بار در منطقه هتل هفت ستاره در رامسر راه اندازي مي‌شود، به تعداد اين هتل‌ها در دنيا از 20 عدد تجاوز نمي‌كند.

به گزارش خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس مشايي- معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ايران - در همايش گردشگري سلامت كه در شهرستان رامسر برگزار شد،‌ با اشاره به رقابت بالا براي جذب توريست در دنيا،‌ گفت: در سال جاري بين يك هزار تا 1500 ميليارد تومان تسهيلات براي گسترش خدمات تخصيص داده شد.

وي در ادامه از وجود 72 هزار تخت جديد در كشور خبر داد و افزود: در زمان تصدي مسووليت 151 هزار تخت در اماكن اقامتي وجود داشت كه با 48 هزار تخت اضافه شده تعداد تخت‌ها از رشد 27 درصدي برخوردار شد. اين در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود،‌ 10 هزار تخت ديگر نيز به اين مجموعه اضافه شود و 30 هزار تخت توسط شركت توسعه‌ گردشگري با فايناس ارزي احداث شود.

معاون رييس جمهور با اشاره به اين كه در فكر راه اندازي يك هزار منطقه تفريحي در كشور هستيم، ادامه داد: ما مدعي هستيم زاويه‌اي كه براي گردشگري باز شده است، بي‌نظير است و از اين فرصت براي جبران گذشته، استفاده كرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ايران با اعتقاد به اين كه گردشگري جهاني به كار علمي ‌و حرفه‌اي مي‌پردازد گفت:‌ بايد با حركتي جدي‌تر طي يكي دو سال آينده چهره‌ي واقعي خود را به نمايش بگذاريم.

مشايي با اشاره به ضرورت فعال شدن همه‌ حلقه‌هاي گردشگري در كشور ادامه داد: به فعال كردن يك حلقه به نتيجه نخواهيم رسيد و گردشگري به درستي مديريت نخواهد شد، لذا بايستي بخش‌هاي مختلف در اين امر مشاركت داشته باشند.

مهندس مشايي، با اشاره به اين كه سواحل دريايي در كشور بلااستفاده مانده است، ياد‌آور شد: به رغم وجود چهار هزار كيلومتر ساحل دريايي حتي چهار مركز تفريحي در سواحل دريايي نداريم، حال آن كه كشورهايي در حسرت وجود ارتباطات دريايي قرار دارند، لذا مي‌كوشيم 100 مركز تفريحي ساحلي در شمال كشور راه اندازي كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري، با بيان اين كه مطالعات زيرساختي حاكي از مشاركت بخش خصوصي در اين مقوله است، ادامه داد: بسياري از بيماران به علت توانمندي علمي‌ كشورشان براي مداوا به ساير كشورها مراجعه مي‌كنند.

وي با اعتقاد به اينكه در گردشگري سلامت به مدد گردشگري ظرفيت سومي‌حاصل خواهد شد، در ادامه‌ برگزاري اين همايش‌ را آغاز اين ظرفيت سازي عنوان كرد و افزود: بر اساس تلاش صورت گرفته از سوي شركت توسعه‌ي گردشگري بحث بررسي 40 چشمه‌ي ‌آب معدني در فاز اول پيگيري قرار دارد.

مشايي در ادامه از راه اندازي كميته‌ي گردشگري سلامت با حضور وزارت بهداشت طي سه ماه اخير خبر داد و گفت: اميدواريم با برنامه‌ريزي مناسب ظرفت‌هاي كشور شناسايي و به بهره برداري برسد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران در خاتمه به طرح جامع توريسم درماني اشاره كرد و ياد‌آور شد: هدف ما صرفا استفاده‌ي بهينه از امكانات و پتانسيل‌هاي موجود است.

مشايي هم چنين در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاري همايش گردشگري سلامت، فقط اطلاع رساني نبوده، بلکه همفکري مديريتي براي طرح موضوع در حوزه تبليغ بوده است.

وي اظهار داشت: مهمترين کاري که بايد در حوزه گردشگري سلامت انجام شود، فرهنگ سازي و تبليغات عمومي در جامعه مي باشد که از طريق رسانه‌ها آغاز شده است.

وي افزود: در فاز اول گردشگري سلامت و در حوزه آب گرم‌هاي معدني کشور تعداد اين طرح ها به 40 مورد رسيده است و طي دو ماه آينده کليه اطلاعات اين حوزه در اختيار بخش خصوصي جهت سرمايه گذاري قرار خواهد گرفت.

مشائي ادامه داد: با توجه به مطالعات و سفرهاي انجام شده در کشورهايي که در اين حوزه فعال مي باشند، اميدواريم بتوانيم استانداردهاي کشور را به سطح جهاني رسانده و با فناوري جديد و بهره گيري از امکانات، رضايتمندي گردشگران را فراهم کنيم.

وي گفت: ما مانع از اجراي روش هاي سنتي و ناکارآمد خواهيم شد و فرهنگ سازي و تبليغات پس از مطالعه ظرفيت هاي آب گرم هاي معدني کشور بسيار حائز اهميت است و در طرح جامع گردشگري سلامت طرح هاي اجرايي همچون مراکز سلامت، دهکده هاي سلامت و غيره تعريف خواهد شد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور ادامه داد: در کشور ظرفيتهاي زيادي براي گردشگري درماني وجود دارد که همگي بايد در نظر گرفته شود و اين مهم در کنار امنيت بهداشتي و درماني مسافراني است که به کشورمان سفر مي‌کنند و اين طرح‌ها و برنامه‌هاي جامع در دسترس همه خواهد بود.

وي گفت: با تدوين طرح جامع گردشگري سلامت، يکي از مسائل بعدي اطلاع رساني به مردم و سرمايه‌گذاران

علاقه‌مند بخش خصوصي است.

مشائي شرکت در نمايشگاه‌هاي گردشگري سلامت را بسيار مهم قلمداد کرد و گفت: در کميته گردشگري سلامت طراحي برگزاري نمايشگاه ايراني گردشگري سلامت انجام خواهد شد.

دكتر ملك‌زاده در همايش گردشگري و سلامت خبر داد:

آغاز همكاري شركت توسعه گردشگري با اساتيد وزارت بهداشت براي ساماندهي آب‌هاي معدني

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با اعلام اين كه بهترين آبهاي معدني كشور با مؤثرترين آثار درماني به حال خود رها شده و كوچكترين اطلاعي از تركيبات و خواص درماني آبهاي معدني كشور در دست نيست در ادامه از آغاز همكاري شركت توسعه گردشگري ايران با اساتيد وزارت بهداشت در اين خصوص خبر داد.

به گزارش خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)  دكتر ملك‌زاده در نخستين همايش گردشگري و سلامت كه در شهرستان رامسر برگزار شد، با انتقاد از فقدان اولويت‌بندي در دستور كار بهداشت و درمان از آن به عنوان تهديدي جدي براي بحث درمان سلامت و گردشگري ياد كرد و افزود: در اين راستا بايستي موانع و چالشها شناسايي و به بحث و بررسي گذاشته شود.

وي در ادامه به آثار رواني، جسمي، روحي، اجتماعي و معنوي گردشگري اشاره كرد .

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ادامه با اعلام اين كه هنوز اطلاع دقيقي از ورودي توريسم به داخل كشور جهت دريافت مداوا وجود ندارد، افزود: دريافت درمان ناقص و بدون اعمال هر كنترلي بر روي بيماران خارجي نوعي ضد تبليغ براي ايران محسوب مي‌شود و اين در حاليست كه ما مي‌توانيم با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در حوزه درماني توان ناشناخته را شناسايي در جهت ارتقاي سلامت استفاده كنيم.

وي با بيان اين كه در 90 تا 95 درصد از استانهاي كشور بهترين آبهاي معدني با آثار درماني سودمند وجود دارد، يادآور شد: آثار سودمند رواني سفر و گردشگري نيز امروزه به خوبي به اثبات رسيده است.

دكتر ملك‌زاده در خاتمه تاكيد كرد كه ايران به رغم اين كه در خصوص اكوتوريسم جزو 5 كشور نخست دنياست اما به لحاظ سوء مديريت نتوانسته از كشورهاي مطرح دنيا باشد.

معاون سلامت وزارت بهداشت در همايش گردشگري و سلامت:

توريسم درماني افزون بر تقويت بنيه اقتصادي متضمن تامين امنيت منطقه‌اي است

معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اين كه Health Tourism افزون بر تقويت بنيه اقتصادي كشور متضمن تامين امنيت منطقه‌اي است،‌ پيشنهاد كرد: با هدف افزايش رضايت‌مندي بيماران خارجي تحت مداوا در ايران استانداردهاي درماني تعريف شده و به شوراي عالي سلامت اعلام تا به عنوان تكليف و اجرا ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا دكتر سيد مؤيد علويان در نخستين همايش گردشگري و سلامت كه در شهرستان امسر برگزار شد، با اشاره به حساسيت خدمات ارايه شده بيماران خارجي گفت: توجه به اين امر به لحاظ حفظ ارتباط و ارايه توان علمي كشور بسيار حائز اهميت است.

وي در ادامه توضيح داد: از اشكالات مطرح در بحث Health Tourism ورود تعداد قابل توجهي بيمار به داخل كشور جهت دريافت درمان و عدم اطلاع از استاندارد درماني و ميزان رضايت‌مندي بيمار است .

معاون سلامت وزارت بهداشت با اعتقاد به اين كه اگر بيمارستانهاي عادي سالي يكبار ارزشيابي مي‌شوند مراكز درمان توريسم بايستي هر 6 ماه يكبار ارزشيابي شوند، گفت: هنوز در بحث تعرفه Health Tourism هم تعاريف دقيقي ارايه نشده و بعضا بيماران خارجي با تعرفه دولتي تحت مداوا قرار مي‌گيرند؛ اين در حاليست كه بحث تعرفه و كيفيت در رقابت مي‌تواند سبب ارتقاي خدمات شود.

وي با اشاره به استفاده از بحث صنعت بيمه براي درمان بيماران خارجي، ادامه داد: هم اكنون هيچ محدوديتي براي ارايه خدمات براي مركز دولتي و خصوصي نيست، حتي امكانات و تسهيلات نيز در اختيار آنان قرار داده مي‌شود.

دكتر علويان با اشاره به ضرورت توانمندي طب سنتي بدون هرگونه افراط و زياده‌روي در ادامه يادآور شد: كشورهايي نظير يونان، مراكش، هند، مالزي، فيليپين و سنگاپور تجارب خوبي در خصوص Health Tourism داشته‌اند كه بايستي از تجارب آنان بهره جست.

معاون سلامت وزارت بهداشت تشكيل كميته كاري براي استخراج title و subject در ظرف مدت زماني مشخص، تهيه سندي مشخص براي متعهد كردن واحدها و ارايه آن به شوراي عالي سلامت و ابلاغ آن به عنوان تكليف، تهيه نقشه جغرافيايي تورسيم درماني و بالاخره استفاده از تجارب و دعوت از كشورهاي همسايه را پيشنهاد داد.

وي با اعتقاد به اين كه هر نقطه از كشور به حسب پتانسيل‌هاي موجود مي‌تواند قطبي براي توريسم درماني محسوب شود، در ادامه افزود: در غرب كشور و شهر مهران مراكز MRI، CT scan و آنژيوگرافي و اتاق عمل جهت ارايه خدمت به كشورهاي همسايه غربي راه‌اندازي شده است.

معاون سلامت وزارت بهداشت Health Tourism و اعزام تيم‌هاي پزشكي را از راهكارهاي ارايه توان علمي به كشورهاي دنيا عنوان و بيان كرد: فعاليت‌هاي ارايه شده مناسب است اما بايد مطابق با زبان جهاني pressntation شود لذا به نظر مي‌رسد ارايه بروشورهايي براي معرفي مراكز سودمند خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha