• دوشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۵ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8507-13212
  • خبرنگار : 71021

آسيب‌شناسي صنعت توريسم / بازاريابي/ بايد به دنيا لبخند زد نگرش گردشگري نياز به خانه‌تكاني دارد در بخش خدمات براي چند دلار حيثيت كشور را به باد مي‌دهند!

آسيب‌شناسي صنعت توريسم / بازاريابي/ 
بايد به دنيا لبخند زد
 نگرش گردشگري نياز به خانه‌تكاني دارد
در بخش خدمات براي چند دلار حيثيت كشور را به باد مي‌دهند!

دكتر محمد تقي رهنمايي گفت: بازاريابي در برنامه‌هاي گردشگري ايران بدون هيچ اطلاعاتي از آينده و تحولات  كشورهاي خارجي صورت گرفته است.

رييس انجمن متخصصان صنعت گردشگري و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، ضمن بررسي و آسيب شناسي صنعت گردشگري ايران، به چشم انداز 20 ساله‌ي گردشگري كشورمان اشاره كرد و افزود: بايد بررسي شود هدف‌گذاري‌ها در اين چشم‌انداز تا افق 20 ساله و دستيابي به 20 ميليون گردشگر در پايان اين برنامه، چقدر واقع‌گرايانه ‌و آرمان‌گرايانه است!

وي گفت: اگر متوسط اقامت 20 ميليون گردشگر در چشم انداز 20 ساله پنج شب باشد، به تاسيساتي براي پوشش اقامتي 100 ميليون نفر شب نياز است تا اين 20ميليون گردشگر در آن زمان كنار خيابان نخوابند! بنابر اين بايد در نظر داشت به چه حجم تاسيسات اقامتي نياز است.

‌ 79 درصد جريان جهانگردي ميان كشورهاي صنعتي است

عضو هيات علمي‌دانشگاه تهران با اشاره به اولويت‌بندي در بخش بازارهاي هدف چشم‌انداز 20 ساله‌ي صنعت گردشگري اظهار كرد: بر اساس مستندات آماري،‌ 79 درصد جريان جهانگردي ميان كشورهاي صنعتي است كه سنخيت ميان اين كشورها، چنين جرياني را به وجود آورده است.، بنابر اين كليت موضوع اولويت‌بندي چشم انداز 20 ساله گردشگري با دسته بندي كشورهاي عربي و همسايه به عنوان اولين بازارهاي هدف مشكلي ندارد.

وي افزود: در يك نگاه بايد سياست و سليقه‌هاي بازارهاي هدف به خصوص كشورهاي همسايه به عنوان اولويت اول را درك كرد كه به صرف همسايه بودن بازار خوبي براي ايران هستند و يا نگرش منفي به كشورمان دارند.

رهنمايي با اشاره به تعداد گردشگران ورودي از تركيه به ايران گفت: چرا از تركيه ورودي كمتر و خروجي از ايران به اين كشور بالاست؟ چون ميانگين نگرش جامعه‌ي تركيه به ايران مثبت نيست و نگاه آن‌ها در بخش گردشگري به غرب و در حوزه‌ اقتصاد به شرق است.

ارزيابي از تحولات و پيش بيني وضعيت بازارهاي هدف گردشگري

وي با تاكيد بر ارزيابي از تحولات و پيش بيني وضعيت بازارهاي هدف گردشگري در برنامه‌ها، تصريح كرد: اگر اتفاق و تحولات در بازارهاي هدف گردشگري تا 20 سال آينده و همچنين وضعيت داخل كشور تا اين مقطع زماني، پيش بيني و بررسي نشود، نمي‌توان در دو شرايط ثابت و متحول، ارتباط برقرار كرد و به اهداف چشم انداز 20 ساله دست يافت.

رييس انجمن متخصصان صنعت گردشگري ادامه داد: وقتي كشورهاي همسايه به عنوان بازار توريستي در نظر گرفته مي‌شود، بايد تحولات در بخش‌هاي مختلف اين كشورها نيز تا 20 سال آينده پيش‌بيني شود تا سهم جذب گردشگر از اين كشورها نيز بر اساس همان شرايط مشخص شود.

وي اظهار كرد: بايد در نظر گرفت كه درآمد كشورهاي عربي تا چند سال آينده هم چنان به نفت متكي است و يا فرهنگ در ميان نسل‌هاي جوان اين كشورها تغيير نمي‌كند و كشورهاي رقيب چقدر براي جذب مشتري‌هاي ايران تلاش مي‌كنند و تمام اين پيش بيني‌ها در برنامه‌ها لحاظ و مشخص شود كه آمارهاي چشم انداز 20 ساله به عدد و رقم خلاصه نمي‌شود، بلكه حاصل محاسبه‌هايي است كه از پايه انجام شده توجيه پذير باشد.

به اعتقاد وي، از برنامه‌هاي فرهنگي اقتصادي، اجتماعي و آ‌ينده‌ي كشورهاي همسايه هيچ اطلاعاتي نداريم و نمي‌دانيم به چه سمتي گرايش مي‌يابند، در حالي كه پيش‌بيني و اطلاع از اين مسائل گزينه‌هايي را براي دستيابي به اهداف و ايجاد روابطي مشخص، در اختيار قرار مي‌دهد.

در استان‌هاي شمالي كشور براي گردشگران خارجي جايي وجود ندارد

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه با توجه به روند ناسنجيده‌ي توسعه‌ي گردشگري در استان‌هاي شمالي كشور براي گردشگران خارجي جايي وجود ندارد، افزود: نوار ساحلي شمالي كشور در اختيار نهادها، سازمان‌هاي مختلف و ويلاهاي خصوصي است و در اين منطقه بستر براي گردشگر خارجي آماده نيست.

عضو هيات علمي‌دانشگاه تهران، با اشاره به رشد جمعيت ايران تا 20 سال آينده گفت: مناطق توريستي كشورمان در حال حاضر از جمعيت گردشگران اشباع شده، بنابر اين فضاي توريستي و فراغتي در آن قرباني مي‌شود و مي‌طلبد شهرهاي گردشگري به نوع كاربري فضاها توجه كنند.

وي ادامه داد: در تمهيداتي كه براي هدف گذاري‌ها انجام گرفته، بايد مسائلي چون اطمينان از ثبات سياسي، قانون مندي روابط مردم با يكديگر، تثبيت حقوق شهروندي و تعاملات و ديپلماسي جهاني ايران، روشن شود.

رهنمايي افزود: سياست‌هاي كلان كشور بايد با اعتماد به نقش و برنامه‌ريزي شده حركت كند كه در دل مردم تزلزلي نسبت به آسيب پذير بودن حكومت ايجاد نكند و در گردشگر از ثبات سياسي كشورمان اطمينان حاصل شود.

براي توسعه گردشگري بايد به دنيا لبخند زد

وي تصريح كرد: كشوري كه براي ورود به صنعت گردشگري قصد دارد، بايد به دنيا لبخند بزند و دوستان زيادي در دنيا داشته باشد.

رييس انجمن متخصصان گردشگري خاطرنشان كرد: زماني چين با تمام دنيا جنگ داشت، ولي از اين نوع ارتباط، نتيجه‌اي دريافت نكرد، بنابر اين با اتخاذ تدابيري در جهت اعتماد سازي، شرايط را تغيير داد و اكنون نيز موفق است.

وي گفت: اگر براي دستيابي به 20 ميليون گردشگر در پايان برنامه‌ي 20 ساله عزم جدي وجود دارد، بايد در مديريت و نگرش به گردشگري تجديد نظر و خانه تكاني وسيعي شود.

نگرش به گردشگري همچنان محافظه‌كارانه است

اين كارشناس گردشگري با بيان اين كه نگرش به گردشگري همچنان محافظه‌كارانه است، اظهار كرد: تمام وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي‌زماني كه بخش ايرانگردي و جهانگردي زير نظر آن‌ها بود، براي دريافت راي اعتماد در مجلس درباره‌ي گردشگري صحبت نكردند و روزهاي پس از آن به اين موضوع اشاره‌اي داشتند و نگرش محافظه كاران به اين صنعت هم چنان وجود دارد و مسوولان از آسيب‌شناسي گردشگري بيشتر عدم از دستيابي به اهداف آن مي‌ترسند!

سازماني خالي از مديران ماهر و متخصص

وي با تاكيد بر اين كه براي تحقق به اهداف برنامه و چشم انداز گردشگري بايد ساختار مديريتي درست شود، گفت: در هر دوره بخشي به بدنه‌ي اين سازمان اضافه شد كه اكنون داراي سه بخش تخصصي است كه به مديران متخصص نياز دارد، ولي هر سه بدنه از حضور مديران ماهر و متخصص در همان زمينه،‌ خالي است.

رهنمايي افزود: مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در عين تحصيلات ولي مهارت حرفه‌اي در زمينه‌ي مربوط را ندارند و چطور با اين بدنه به اهداف مورد نظر مي‌رسيم؟

وي خاطرنشان كرد: آسيب شناسي موضوع مهمي‌است و در هركشور و منطقه‌اي كه توسعه‌ي گردشگري را قصد دارد بايد به اين موضوع توجه كند.

اين استاد دانشگاه تهران با بيان اين كه بايد به عوامل تهديد كننده و نقاط ضعف منابع و جاذبه‌هاي گردشگري در كنار تبليغات توجه شود، تصريح كرد: در كنار نقاط قوت جاذبه‌ها،‌ محدوديت‌هايي وجود دارد و بايد در معرفي جاذبه‌ها به اين مسائل توجه شود و همچنين از سرمايه‌اي كه گردشگران براي بازديد از اين جاذبه‌ها صرف مي‌كنند براي حفظ و بازسازي اين آثار استفاده شود.

لزوم مطالعه‌ آگاهانه در بازاريابي گردشگري

وي در ادامه گفت: در بازاريابي توجه به فرهنگ و باورهاي جامعه‌ي ميزبان و مهمان اهميت دارد و دركنار اين مسائل نيز سن گردشگران ورودي و قدرت خريد آن‌ها در نظر گرفته مي‌شود.

عضو هيات علمي‌دانشگاه تهران با تاكيد بر مطالعه‌ي آگاهانه در بازاريابي گردشگري اظهار داشت: اين موضوع كه گردشگران كشورهاي ثروتمند مي‌توانند پول بيشتري خرج كنند،‌ دليل لازم است ولي كافي نيست، بنابر اين انتخاب بازارها بايد آگاهانه با ديدي آسيب شناسانه و توجه به سنخيت‌هاي فرهنگي دو كشور صورت بگيرد.

وي با اشاره به نحوه اطلاع رساني از جاذبه‌هاي كشور مقصد به گردشگران گفت: بايد در اطلاع رساني‌ها به زمان روش‌هاي معمول دريافت مطالب و شناسايي رسانه‌ي تاثيرگذار بر افكار مشتري توجه شود تا از اين طريق نقاط ضعف اطلاع رساني خنثي شود.

عده‌اي براي چند دلار حيثيت ملت و كشورمان را به باد مي‌دهند

اين كارشناس گردشگري با انتقاد از قيمت گذاري بر كالاي مورد نياز گردشگران در ايران و تاثير منفي آن بر گردشگران اظهار كرد: گاهي اعضاي يك تور،‌ محصولي را با قيمت‌هاي متفاوت تهيه مي‌كنند كه اين مساله در گردشگر نوعي بي اعتمادي حاصل مي‌كند.

وي افزود: هتل‌هاي كشورمان با دريافت هزينه‌هاي ارزي از مشتري‌ها نه تنها كيفيت خدمات خود را زير سوال برده‌اند بلكه به شرايط بي اعتمادي و افزايش هزينه‌ها در ايران از نظر گردشگران دامن زده‌اند.

اين استاد دانشگاه اين اقدام را برگرفته از الگوي ورشكسته‌ و ناموفق كشورهاي اروپاي شرقي و شوروي سابق دانست و تصريح كرد: گردشگران در ايران با مشاهده‌ي اختلاف و تبعيض‌ها در بخش‌هاي خدماتي، هتل،‌ فروشگاه‌هاي صنايع دستي و... با سوال‌هايي درباره‌ي تبعيض در ايران مواجه مي‌شوند و همه‌ي اين مسائل خود براي كشورمان ضد تبليغ محسوب مي‌شود.

رهنمايي تاكيد كرد: مسوولان كشور بايد در بخش خدمات گردشگري براي گردشگران ايراني و خارجي قيمت‌ها را تثبيت و يكسان كرده و توجه به اين مساله امري حياتي و الزامي‌است، چون عده‌اي براي چند دلار حيثيت ملت و كشورمان را به باد مي‌دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha