• جمعه / ۵ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8503-01447
  • خبرنگار : 71133

"فرهنگ ايثار و شهادت زنده است" گزارشي از نظرات دست اندرکاران و اهالي سينماي ايران همزمان با هفته ي مقاومت و پيروزي

"فرهنگ ايثار و شهادت زنده است"
گزارشي از نظرات دست اندرکاران و اهالي سينماي ايران همزمان با هفته ي مقاومت و پيروزي
هفته ي مقاومت و پيروزي که از سالروز حماسه ي آزادسازي خرمشهر،آغاز مي گردد ايامي به ياد ماندني براي ايران اسلامي بشمار مي آيد، كه ازآن مي توان به عنوان يك جشن ملي نام برد. در اين مقطع زماني و درحاليکه چند تن از فيلمسازان مطرح کشورمان در حال ساخت و يا فراهم آوردن مقدمات به تصوير درآوردن ابعاد ديگري از دوران پرافتخاردفاع مقدس هستند و درهمين حال طبق اخباردريافتي فيلمنامه هاي متنوع و درخورشاني نيز دراين خصوص درحال خلق وشکل گيري است، رسانه ها و مطبوعات نيز امسال و ازهفته هاي قبل فارغ از ديدي صرفا مناسبتي به جستجوي وظايف و چگونگي ايفاي نقش سينماي ملي در رويدادهايي اين چنين که به غرور ملي و هويت ايراني - اسلامي ما مربوط مي شود، توجه ويژه اي نشان داده اند و گزارش ذيل حاصل نظرات بخشي از دست اندرکاران سينماي ايران در اين خصوص است . نظرات و پاسخ هايي که صرف نظر از ارايه راهکارهاي اجرايي و پيشنهادي در اين خصوص و در جهت شناخت نقاط ضعف و قوت موجود در فرهنگ سازي در اين عرصه، پيامي اميد بخش مبني بر زنده و پويا بودن فرهنگ ايثار و شهادت از سوي سينماي ايران را در خود دارد. حسن هدايت نويسنده و كارگردان سينماي ايران در اينباره به خبرنگار هنري ايسنا گفت : درجنگ‌ جهاني دوم آمريكا فقط يك بمب باران داشت، اما بعد از 60 سال آنقدر راجع به آن فيلم‌هاي بزرگي ساختند كه عظمت آن ماجرا را ده برابر كرده‌اند. وي به برخي از فيلم هاي پرهزينه‌اي كه درباره هشت سال دفاع مقدس ساخته شده است،اشاره كرد و افزود: ‌البته اگرقرار است به اين شكل اين وقايع تصويرشود،خيلي بهترخواهد بود كه با همين شکل در ذهن مردم بماند، اينها بيشترازاينكه دنبال نشان دادن واقعيتي باشند، مي‌خواهند پروژه‌اي باشد و آرتيست بازي و جنجال در بياورند و عملا سوژه را از بين مي‌برند. هدايت درباره اينكه سينماي ملي چقدر مي‌تواند انعكاس دهنده چنين وقايعي باشد اظهار داشت: خيلي زياد اما به شرطي كه متعلق به چند فيلم ساز و تهيه كننده خاص نباشد و هركس كه توانايي دارد، دراين حيطه بتواند به فعاليت بپردازد. وي به ساخت مجموعه‌اي 8 قسمتي به تهيه كنندگي احمد نجفي طي دو ماه گذشته درباره‌ي خرمشهراشاره كرد و گفت: او به خاطر علاقه‌اي كه به شهرش داشت، با چند كارگردان صحبت كرد تا هر كدام فيلمي نيم ساعته درباره‌ي خرمشهر برخلاف ديد تبليغاتي كه وجود دارد بسازند و در سالگرد اين واقعه از تلويزيون پخش شود. اما آنقدر مشكل تراشيدند كه به كل منصرف شد. هدايت افزود:فتح خرمشهر با تمام عزمتش فداي همين بروكراسي‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي غلط و شتاب‌زده شده است. فرهاد توحيدي نيز با بيان اينكه سينماي ملي، مي‌تواند با به تصوير كشيدن افتخارات ديني و ملي، به ما يادآوري كند كه چه ظرفيت‌هاي نهفته‌اي در سرزمين ايران نهفته است، اين سينما را همانند آينه‌اي دانست كه غرور ملي را بازتاب مي‌دهد و معتقد است: اين بازتاب ملي مي‌تواند اين غرور را مضاعف كند. آنچه درزندگي ما مي‌گذرد و براي ما مقدس است و اهميت دارد و به آن افتخار مي‌كنيم توسط سينما برجسته مي‌شود. اين فيلمنامه نويس واقعه‌اي مثل آزادسازي خرمشهر همانند، يک فيلم سينمايي مي داند كه نقاط عطف و اوج دارد و باعث لذت تماشاگر مي‌شود و مي گويد: اين واقعه از نقاط عطف زندگي همه ي ايرانيان محسوب مي‌شود كه واقعا مردم ايران با جان و دل از آن لذت بردند. محمدرضا شرف‌الدين دفاع مقدس و بخصوص نقطه ي عطف آن " آزادسازي خرمشهر" را يك موضوع ملي مي خواند كه ريشه در اعتقادات، تاريخ، فرهنگ و تمدن ما دارد و با اشاره به اينكه حقايق نهفته در دل اين افتخارات ملي را مي‌توان در قالب تصوير ارائه داد مي افزايد:‌ سينماي ما اينجا سينماي ملي مي‌شود . اصولا ظرفيت سينما اين است كه در موضوعات مختلف مي‌تواند پردازش شود، اما چيزي كه مي‌تواند شكل ملي به خود بگيرد آن چيزي است كه براساس دانش، ‌بينش و افتخارات و غرور ملي استوار باشد. مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس، فتح خرمشهر را موضوعي تاريخي دانست كه به يكباره، رسم گذشته برخوردهاي نظامي با كشور ما را به طور كلي عوض مي كند و در ادامه تصريح كرد: در واقع يك جايگاه سرافرازانه براي تاريخ ، ملت و تمدن ايران ارائه مي دهد و آن مقاومت در برابر تجاوز و نقطه پاياني بر يك نوع ذلت‌پذيري و شكست‌هاي پي‌در پي گذشته است. وي اظهار داشت:‌ ما مي‌توانيم تعاريف گوناگوني در عرصه‌هاي مختلف از سينماي ملي داشته باشيم. سينما ظرفيت‌هاي مختلفي دارد اما آنچه كه شكل ملي مي‌تواند به خود بگيرد اينگونه مقاطع همچون دفاع مقدس و نقطه عطف آن آزادسازي خرمشهر است. سيروس تسليمي نيز با بيان اينكه حادثه ي فتح خرمشهر يك واقعه ملي بود و اثر عظيمي از آن واقعه مي‌توان ساخت تاکيد کرد: سينماي ملي ما مي‌تواند انعكاس دهنده وقايعي نظير فتح خرمشهر كه باعث غرور ملي ايرانيان شده است باشد. وي معتقد است:اگر فتح‌ خرمشهر در كشور ديگري اتفاق مي‌افتاد، تا به حال ده ها فيلم حماسي با ديدگاه‌هاي خيلي مختلف و متنوع از آن ساخته شده بود. كما اينكه هنوز هم آمريكا و اروپا اگر جنگ كوچكي در جايي داشته باشد، ده‌ها فيلم از آن تهيه مي‌کنند، ولي در كشور ما اين نقص‌ها بوده و ناشناخته باقي مي‌ماند. احمد مرادپور، كارگردان سينما هم به ايسنا مي گويد: اگر قرار باشد چيزي در تاريخ ما ماندگار باشد قطعا در آميختن با هنر يكي از مهمترين راه‌هاي ماندگاري هر پديده‌اي است و اگرتاريخ معاصر ما بتواند وارد حيطه ي هنري سينما شود مي توانيم به ماندگاري آن در تاريخ اين مملكت اميدوارتر باشيم. وي فتح خرمشهر را يكي از بزرگترين رويدادهاي ملي خواند و اظهار داشت: پرداختن به اين ماجرا عزم ملي مي‌طلبد و به نظر من تاکنون اراده جدي براي ساختن چنين فيلم‌هايي وجود نداشته و در واقع بايد ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كار مي بودند تا اينكه بالاخره كار شايسته‌اي در اين ارتباط ساخته شود. با سينماي ملي هم مي توان به اين موضوعات پرداخت ولي به نظر من تاکنون تعاريف کاملا روشن و ملموسي ارايه نشده است. ناصر شفق معتقد است:سينما و سينماي ملي ما بايد يكي از بزرگترين دغدغه‌هايش به تصوير كشيدن واقعه فتح خرمشهر باشد. اين تهيه كننده سينما گفت:‌سينماي ما در سالهاي گذشته خرمشهر را سينماي ملي خودش تصور نكرده و تنها در شعار گفته شده و در عمل كاري صورت نگرفته است. در حاليكه تنها ژانر سينمايي ايراني كه در جهان مي‌تواند خصوصيات و خصلت‌هاي ملي و بومي فرهنگ ايراني را در بالاترين نقطه اوجش به تصوير بكشد،همين سينماي ملي است. عبدالله اسفندياري با تاكيد بر اينكه آزادسازي خرمشهر يك حماسه بزرگ ملي، ميهني و اسلامي است و درتاريخ اگر بتوانيم اين واقعه را به خوبي تصوير كنيم، قطعا محصول سينماي ملي خواهد بود مي گويد: فتح خرمشهريكي از قله‌هاي رفيع در جنگ تحميلي است و طبيعي است بايد انعكاس چنين واقعه‌اي را در يك اثر هنري آنچنان كه حق آن است داشته باشيم. وي مبناي پرداختن به چنين موضوعي را فيلمنامه‌اي بسيار قوي دانست و اظهار داشت: به طوري كه فيلم توليد شده براي بينندگان عام در همه جاي دنيا جذاب باشد اين روند باعث مي‌شود، يكي از افتخارات بزرگ وماندگار ملي و اسلامي ما ثبت هنري شود تا از يادها نرود و نسل‌هاي جديد هم با اين وقايع آشنا شوند. اين نويسنده و تهيه كننده سينماي ملي را حاصل افتخارات و دست‌آوردهاي ملي و به نمايش درآوردن آن دانست و درادامه تصريح كرد:‌اگر ما به يك دست آورد خوب و جذاب براي طولاني مدت در زمان و نسل‌هاي متفاوت برسيم اين خودش سينماي ملي خواهد شد، سينمايي كه انعكاس دهنده پيروزي‌ها، غم‌ها، شادي‌ها و همه تعلقات يك ملت باشد. اكبر نبوي با بيان اينكه يكي از مجراهاي مهم و موثر در شكل‌گيري سينماي ملي از دالان هشت سال پايداري ملي مي‌گذرد معتقد است:البته ما هنوز به سينماي ملي نرسيده ايم ولي اگر قرار باشد زماني به طور کامل اين جريان شكل‌ بگيرد بي‌ترديد هشت سال پايداري تا چند قرن مي‌تواند دستمايه‌هاي بسيار مهمي براي توليدات سينمايي باشد. وي با اشاره به حماسه خرمشهر اظهار داشت: سينما تا كنون به شكل جدي به اين حوزه نپرداخته و به جز توليد چند فيلم محدود توسط درويش و ملاقلي‌پور ، بقيه بدنه سينما در ارتباط با خرمشهر سكوت كرده است كه در اين قضيه نقش خنثي و بي برنامه گي برخي مديريتهاي سينمايي در سالهاي گذشته، در خصوص وقايع مهم تاريخ كشور را نمي‌توان ناديده گرفت. اين منتقد سينما با بيان اينكه موضوعات و موقعيت‌هاي انساني كه در 8 سال دفاع مقدس خلق شد و نقش و تاريخ سازي آن براي آينده كشور مي‌تواند زمينه‌هاي بسيار مناسب و مطلوبي براي توليد آثار سينمايي فراهم كند گفت: من ترديد ندارم سينماي ملي كشورمي‌تواند از اين بستر استفاده كند، مشروط بر اينكه همگي به اين نتيجه برسند که سينماي ملي داشته باشند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha