• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-01050

معاون دانشجويي وزيرعلوم خبر داد: حذف پرداخت يارانه نقدي غذايي به دانشگاهها افزايش دو برابري اعتبار وام دانشجويي توسعه فضاي خوابگاهي با كمك سازمان اوقاف

معاون دانشجويي وزيرعلوم خبر داد:
حذف پرداخت يارانه نقدي غذايي به دانشگاهها
افزايش دو برابري اعتبار وام دانشجويي 
توسعه فضاي خوابگاهي با كمك سازمان اوقاف

معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به برنامه‌هاي وزارت علوم در هفته خوابگا‌ه‌ها به تشكيل ستاد پيگيري مسائل خوابگاه‌ها در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: در هفته خوابگاه‌ها بازنگري در امور مربوط به خوابگاه صورت مي‌گيرد و پرونده‌هاي مربوطه مجددا به صورت دقيق بررسي و رسيدگي مي‌شود.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود ملاباشي امروز در نشست خبري به مناسبت «هفته خوابگاهها»، گفت: هفته خوابگاه از روز جمعه 22 ارديبهشت ماه تا بيست و هشتم با عناوين «خوابگاه و بهداشت فردي اجتماعي»، «خوابگاه و فرهنگ»، «خوابگاه و مديريت بهتر»، «خوابگاه و مشاوره و كارآفريني»، «خوابگاه و خيرين»، «خوابگاه و شهر»، «خوابگاه و ورزش» در دانشگاهها برگزار مي‌شود.

وي در رابطه با توسعه فيزيكي خوابگاه‌ها، اظهار كرد: با جمعيت دانشجويي فعلي 40 درصد پوشش خوابگاهي داريم و در برخي موارد نيز اين پوشش بين 40 تا 50 درصد متغير است، با اين حال ايده آل پوشش خوابگاهي از نظر وزارت علوم 60 درصد است، بنابراين در صورتي كه ظرفيت فعلي دانشگاه حفظ شود پوشش خوابگاهي بايد بين 10 تا 20 درصد افزايش مي‌يابد.

در همين رابطه به تناسب افزايش ظرفيت متوسط 50 درصد افزايش پوشش خوابگاهي خواهيم داشت، به عنوان مثال در صورتي كه ورودي دانشگاه‌ها 10 درصد افزايش يابد 5 درصد از اين ميزان از پوشش خوابگاهي برخوردار مي شوند.

دكتر ملاباشي با بيان اينكه نيازهاي خوابگاهي با طرح‌ها و ساختارهاي دولتي و پارامترهاي زلزله و ايمني پاسخ داده نمي‌شود، اظهار كرد: بايد كمكاهاي خيرين و ساير نهادها در اين باره جلب شود كه در اين راستا توافقاتي با سازمان حج و اوقاف صورت گرفته است كه اميدواريم اين طرح تا پايان تابستان سال جاري عملياتي شود كه درآن صورت درصد قابل توجهي از نيازهاي خوابگاهي‌ دانشگاه‌ها برطرف مي‌شود و بر اساس پيش‌بيني حدود 5 درصد از نيازهاي خوابگاهي وزارت علوم از طريق سازمان اوقاف جبران مي‌شود.

وي با اشاره به ساير برنامه‌هاي وزارت علوم در خصوص مديريت خوابگاهي از نظر بهداشتي، رفاهي و فرهنگي خاطر نشان كرد: در اين راستا طرح جايگزين كردن گوشت تازه به جاي گوشت منجمد در دانشگاه‌ها اجرا شد و سهيمه آن با توجه به رضايت دانشگاهيان، در حال افزايش است.

همچنين براي افزايش رضايت دانشجويان درصدديم تا يارانه گوشت، برنج و روغن را بر عهده بگيريم تا جنس مرغوب تري استفاده شده و موجب صرفه جويي شود.

حذف پرداخت يارانه نقدي غذايي به دانشگاهها

وي با بيان اينكه از اين پس وزارت علوم يارانه نقدي غذايي به دانشگاه‌ها نمي‌دهد، اظهار كرد: بر اساس نظام سرانه دانشجويي كه از مهر ماه سال جاري اجرا مي‌شود كليه هزينه‌هاي سرويس و نگهداري خوابگاه و هزينه‌هاي جنبي تهيه غذاي گرم و ساير امور مستقيما به خود دانشگاه‌ها پرداخت و فعاليتهاي صندوق رفاه به پرداخت انواع وام‌هاي دانشجويي محدود مي‌شود.

دكتر ملاباشي با بيان اينكه در حال حاضر 1/93 درصد خوابگاه‌هاي وزارت علوم از نوع ملكي است، گفت: 1/6 درصد خوابگاه‌ها استيجاري و 8/0 درصد خوابگاه‌ها نيز خودگردان هستند.

به گفته معاون وزير علوم، همچنين براساس ماده 49 برنامه چهارم توسعه طرحي در معاونت دانشجويي وزارت علوم در حال بررسي است كه طي آن بخشي از دانشگاهها با هدف مديريت بهتر و نظارت بيشتر دانشگاه‌ها بر امور خوابگاهي به صورت قراردادي به يك موسسه اجاره داده مي‌شود.

معاون دانشجويي وزارت علوم با اشاره به حفظ امنيت فضاي فيزيكي دانشگاه‌ها، خاطرنشان كرد: حفظ امنيت كل وزارتخانه و دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها بر عهده حراست و انتظامات وزارت علوم است، البته معاونت دانشجويي در اين راستا مي‌تواند طرحهاي كمكي به اين واحد ارائه كند.

دكتر ملاباشي با بيان اينكه معاونت دانشجويي كليه دانشگاه‌هاي چهار استان مربوط به خود را تا پايان سال 84 بازديد كرده است، گفت: بازديد از دانشگاه‌هاي سهند تبريز، تبريز، هنر اسلامي تبريز، تربيت معلم آذربايجان، شهركرد و كاشان بر عهده معاونت دانشجويي بوده كه اين كار انجام شده و نتايج بسيار مثبتي نيز از اين بازديدها كسب شد، البته هنوز ساير معاونين و مديران كل وزارت علوم حوزه‌هاي مربوط به خود را به طور كامل بازديد نكرده‌اند بنابراين نتايج بررسي پس از اتمام بازديد ارائه خواهد شد.


افزايش دو برابري اعتبار وام دانشجويي 

دكتر ملاباشي با اشاره به افزايش اعتبار وام دانشجويي از 60 ميليارد به 120 ميليارد تومان در سال 85، اظهار كرد: وام دانشجويي در سال گذشته 40 درصد دانشجويان را تحت پوشش قرار داد ولي اميدواريم در سال جاري با افزايش ميزان وام دانشجويي حدود 70 درصد دانشجويان تحت پوشش اين وام قرار بگيرند.

وي با بيان اينكه در طرح جديد صندوق رفاه دانشجويان واسطه ميان بانكها و دانشجويان است، خاطر نشان كرد: تسهيلات مربوط به وام گيرندگان از اوايل مهر ماه با برطرف شدن موانع ارائه خواهد شد.

افزايش سه برابري بورس كوتاه مدت در سال 85

وي با بيان اينكه بورس كوتاه مدت وزارت علوم در سال 85 افزايش سه برابري خواهد داشت، اظهار كرد: بورس دكتراي داخل وزارت علوم بدون هيچ نوع محدوديتي تنها به شرط بورس شدن فرد توسط يكي از ارگانهاي داخل كشور ارائه مي‌شود، ولي بورسهاي دراز مدت تنها در رشته‌هاي اولويت‌دار و به خصوص در رشته‌هاي عامل فناوري اعزام دانشجو خواهد داشت.

در اين راستا سال گذشته 180 نفر از طريق بورس دراز مدت اعزام شدند ولي در سال جاري 150 نفر از طريق اين بورس اعزام خواهند شد.

معاون وزيرعلوم با اشاره به ضرورت برقراري تعامل و ارتباط علمي دانشگاه‌هاي كشور با دانشگاه‌هاي معتبر خارج، درباره علت نبود نام دانشگاههاي كشور دربين دانشگاههاي برگزيده، اظهار كرد: سازمان يونسكو استاندارد و شاخص تعريف شده‌اي براي تعيين دانشگاه معتبر ارائه نكرده است، بنابراين نبودن دانشگاه‌هاي كشور در ميان دانشگاه‌هاي معتبر و برتر دنيا نشان دهنده ضعف علمي در داخل كشور نيست، بنابراين اميدواريم كه يونسكو در اين رابطه شرايط و شاخص‌هاي تثبيت شده‌اي را اعلام كند تا بتوان از اين طريق دانشگاه‌هاي كشور را با ساير دانشگاه‌هاي معتبر دنيا مقايسه كرد.

وي با اشاره به وقايع اخير دانشگاه صنعتي شريف اظهار كرد: در اين راستا كميته انضباطي مسئول رسيدگي به پرونده افراد خاطي است زيرا در اين واقعه به مقام استاد و رئيس دانشگاه توهين شده كه برخوردي خارج از شئونات دانشجويي بود، بنابراين ضرورت رسيدگي به آن محسوس است با اين حال ما معتقديم كه افراد خاطي دانشجو نبوده‌اند ولي در صورتي كه دانشجو بودن آنها مشخص شود بايد به صورت جدي به پرونده آنها رسيدگي شود.

دكتر ملاباشي در خاتمه با بيان اينكه كميته‌هاي انضباطي مسؤول تامين آرامش در دانشگاه هستند، اظهار كرد: ما هنوز از حكم صادره دانشگاه شريف اطلاعي نداريم، با اين حال به كميته‌هاي انضباطي توصيه شده تا نقشي پدرانه، استادانه و بزرگ منشي در رابطه با مسائل مربوط به دانشجو داشته باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha