• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-00907

معاون فرهنگي وزارت علوم خبرداد: اعطاي كارتهاي سينمايي هوشمندبه دانشجويان اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج احداث 15خانه فرهنگ دردانشگاههاي محروم ومرزي

معاون فرهنگي وزارت علوم خبرداد:
اعطاي كارتهاي سينمايي هوشمندبه دانشجويان
اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج 
احداث 15خانه فرهنگ دردانشگاههاي محروم ومرزي

معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بيشترين وقت دانشجويان در خوابگاه مي‌گذرد و بايد براي اوقات فراغت آنها برنامه‌هاي خاصي در نظر گرفت، به نحوي كه دانشجويان زندگي راحت‌تري را در خوابگاه‌ها داشته باشند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمدباقر خرمشاد امروز در يك نشست مطبوعاتي، هفته خوابگاه‌ها را فرصت مناسبي دانست تا وضعيت خوابگاه‌ها با سرعت بيشتري سامان يابد.

وي در ادامه به بازديد تيم‌هاي 2 تا 3 نفره وزارت علوم از خوابگاه‌هاي دانشجويي كشور اشاره كرد و افزود: نقايص گزارش شده در اين بازديدها پيگيري خواهد شد.

وي همچنين گفت: ‌از روساي دانشگاه‌ها خواسته شده تا خوابگاه‌هاي دختران را به گونه‌اي طراحي و مديريت كنند تا دانشجويان دختر به خاطر وجود چند نگهبان مرد و يا ساير پرسنل مرد دچار محدوديت نباشند و بتوانند در خوابگاه زندگي، تفريح و ورزش كنند تا از اين طريق آمار افسردگي و ساير معضلات اجتماعي در خوابگاه هاي دخترانه كاهش يابد.

اعطاي كارتهاي سينمايي هوشمند به دانشجويان

وي برگزاري نمايشگاه‌ هنري، كارگاه آموزشي،‌ حضور مسؤولان در خوابگاه‌ها، ارايه كارتهاي سينمايي هوشمند، برپايي كارگاه‌هاي كارآفريني و غيره را از برنامه‌هاي معاونت فرهنگي در هفته خوابگاه‌ها عنوان كرد و افزود: براي ارايه كارتهاي سينمايي در مرحله مذاكره هستيم و در صورت توافق، كارتهاي هوشمند سينمايي ابتدا به دانشجويان مراكز دولتي و پس از آن به تمام دانشجويان كشور ارايه مي‌شود.

دكتر خرمشاد همچنين با اشاره به ساير برنامه‌هاي معاونت فرهنگي در هفته خوابگاه‌ها، اظهار كرد: برنامه‌هايي در دست داريم تا ورزش را مقدمه كار فرهنگي قرار دهيم و در اين راستا از كليه فدراسيونها و شهرداري مي‌خواهيم تا در هفته خوابگاه‌ها در اين زمينه با وزارت علوم همكاري داشته باشند.

احداث 15خانه فرهنگ دردانشگاههاي محروم ومرزي

وي راه‌اندازي خانه فرهنگ در خوابگاه‌هاي دانشجويي را از اولويت‌هاي ديگر وزارت علوم عنوان كرد و افزود: امسال 15 خانه فرهنگ براي 15 دانشگاه محروم و نوار مرزي ساخته مي‌شود و قرارداد آن بسته شده است كه از آن جمله مي‌توان به تاسيس خانه فرهنگ در دانشگاه‌هاي كردستان، ‌لرستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و كاشان و خوابگاه شهيد بهشتي اشاره كرد.

وي با بيان اينكه اميدواريم كلنگ ساخت خانه‌هاي فرهنگ در تعدادي از دانشگاه‌ها به زمين خورده باشد، تصريح كرد: در هفته خوابگاه‌ها كلنگ ساخت چند خانه فرهنگ در دانشگاه‌ها به زمين زده مي‌شود و از سويي دولت اصرار به تعريف پروژه‌هاي عمراني جديد در نيمه دوم سال دارد تا در لايحه متمم بودجه به مجلس ارايه كند بنابراين ما نيز تاسيس خانه‌هاي فرهنگ را مدنظر قرار مي‌دهيم تا هزينه آن، در چهارچوب لايحه متمم بودجه به مجلس ارايه شود.

جذب مشاركت كانونهاي دانشجويي در دانشگاهها

دكتر خرمشاد در ادامه در مورد تجهيز فرهنگي دانشگاه‌ها، به ايسنا گفت: هم اكنون چهار دانشگاه تهران، ‌علامه طباطبايي، شهيد بهشتي و الزهرا (س) براي اجراي طرح تجهيز فرهنگي مدنظر قرار دارند و بودجه آن كه حدود 400 ميليون تومان است به وزارتخانه رسيده است.

وي در ادامه با اشاره به لزوم جذب مشاركت كانونهاي دانشجويي در دانشگاهها، گفت: كانونهاي دانشجويي توليدات مختلفي دارند كه بايد آنها را به داخل دانشگاه و خوابگاه‌ها هدايت كنيم، به عنوان مثال به كانون فرهنگي هنرهاي تجسمي پيشنهاد داديم كه تمام ديوارهاي خوابگاه در اختيار آنها قرار گيرد تا آنها بتوانند طراوت و شادابي را در خوابگاه‌ها ايجاد كنند.

اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج

دكتر خرمشاد در ادامه از اعزام برگزيدگان فرهنگي دانشجويي به خارج به عنوان سفيران فرهنگي ايران خبر داد و افزود: قراردادي با رايزن فرهنگي ايران در فرانسه براي تحقق اين امر منعقد شده است و برگزيدگان فرهنگي يك هفته به پاريس مي‌روند و مذاكراتي نيز در اين باره با كشورهايي مانند تركيه در حال انجام است.

وي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها را متولي اصلي امور فرهنگي در دانشگاه‌ها عنوان كرد و افزود: در رديف بودجه امسال مبلغي براي ساخت مسجد و فضاهاي فرهنگي در نظر گرفته شده است.

معاون وزير علوم با تاكيد بر اينكه هدف وزارت خانه رفتن به سمت خوابگاه سالم و ايمن است، از سفارش 3 پژوهش در مورد خوابگاه‌ها خبر داد و افزود: پژوهش اول كه از سوي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران انجام مي‌شود مربوط به شناخت علمي خوابگاه‌هاست و پروژه ديگري از سوي دانشگاه شهيد بهشتي در مورد تاسيس انجمن خانه و خوابگاه است كه مي‌تواند در ايمن سازي خوابگاه‌ها موثر باشد.

وي پژوهش سوم را كه از سوي دانشگاه تهران انجام مي‌شود را مربوط به طرح خانه‌هاي فرهنگ دانست و افزود: در اين پژوهش سابقه خانه‌هاي فرهنگ در كشورهاي مختلف جمع آوري مي‌شود و در خوابگاه سالم و ايمن، ايمني فيزيكي و رواني مانند خطر مواد مخدر و غيره بايد مدنظر قرار گيرد.

دانشگاه جولانگاه احزاب سياسي نيست

معاون فرهنگي وزارت علوم در ادامه با اشاره به تدفين شهدا در چند دانشگاه تصريح كرد: تدفين شهدا پيش از حضور مسؤولان جديد در وزارت علوم مطرح شده بود و در برخي مواقع اتفاق افتاد اما قبلا شايد سياست وزارت علوم مخالفت با تدفين شهدا بود كه در برخي موارد آنرا آشكارا اعلام مي‌كرد، در صورتي كه ما اعلام مخالفت نمي‌كنيم اما در عين حال برنامه‌اي هم براي اين كار نداريم و دانشگاهها خود تصميم گير هستند.

وي با بيان اينكه حذف خشونت در دانشگاه‌ها يك آرزوست، اظهار كرد: تلاش وزارت علوم بر اين است كه با فرهنگ سازي، خشونت را از دانشگاه‌ها خارج كند و بتواند فعاليت‌هاي مدني را نهادينه و ضابطه مند كنند و در اين راستا در حال فرهنگ سازي است كه نتايج آن در دراز مدت مشخص مي‌شود.

دكتر خرمشاد در خاتمه با بيان اينكه بايد در دانشگاه‌ها براي درك شرايط به لحاظ فكري و ذهني ظرفيت سازي ايجاد شود، گفت: گروه‌هاي سياسي و سران احزاب نبايد دانشگاه‌ها را جولانگاه خود قرار دهند و بايد اجازه دهند كه دانشگاه و دانشجويان به اندازه ظرفيت خود كار سياسي انجام دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha