• چهارشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۸۴ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8407-12690.34177
  • خبرنگار : 71150

/ديدگاه نخبگان به رسانه ي ملي/ يك وكيل دادگستري: بي‌اعتمادي، نبود اقبال برنامه‌هاي جذاب را ازسوي طيف روشنفكر و دانشگاهي موجب شده است

يك حقوق‌دان معتقد است: رسانه ملي با اعتمادسازي تا حدي مي‌تواند جو سوء تفاهم و عدم اطمينان رادر ميان مخاطبان به ويژه دانشگاهيان و روشنفكران از بين ببرد. دكتر علي نجفي توانا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: امروز مقداري اطمينان نسبت به راديو و تلويزيون تضعيف شده است و نه تنها دانشگاهيان و روشنفكران علمي و فرهنگي، بلكه مردم نيز معتقد به فيلتراژ بسيار قوي سياسي و جناحي اطلاعات از سوي اين رسانه هستند. وي ادامه داد: بي‌اعتمادي به راديو و تلويزيون سبب عدم استقبال برنامه‌هاي جذاب و سازنده از سوي طيف روشنفكر و دانشگاهي شده است و بدين وسيله اثرگذاري اين رسانه ملي كاهش پيدا كرده است. اين حقوق‌دان تصريح كرد: اطلاعاتي كه از سوي راديو و تلويزيون به مردم ارائه مي‌شود ديرهنگام يا غير شفاف و ضعيف است. وي راه كار مهم از سوي مسؤولان راديو و تلويزيون را تشكيل گروه‌هاي تحقيق و مطالعه در سطح كشور براي مخاطب‌شناسي برشمرد و بيان كرد: گروه تحقيق و مطالعه در سطح كشور مي‌توانند سلايق و علايق را شناسايي نمايند و با توجه به ميزان سواد و بينش و موقعيت اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي مخاطب برنامه‌ريزي‌هايي منطبق با واقع ارائه دهند. اين استاد دانشگاه اذعان داشت: برنامه‌هاي مختلف صدا و سيما بايد داراي پيام فرهنگي متناسب با فرهنگ ايراني داشته باشد. و تنها محل جلوه دادن افكار موافق دولت نباشد. وي افزود: اين رسانه براي جذب مخاطبان آگاه و دانشگاهي بايد به ظهور و بروز بحث و حتي مجادله‌ي انديشه‌هاي مخالف بپردازد كه موجب تنوير مطالب و رشد افكار مي‌شود. نجفي توانا با اشاره به اين كه تمجيد يا انتقاد مقطعي سبب جذب بيننده فرهيخته نمي‌شود تاكيد كرد:‌راديو و تلويزيون از شرايط مخاطبان مقطعي خارج شود و به رسانه‌ايي تاثيرگذار به افكار عموم مردم تبديل شود. وي كالبد شكافي انديشه براي جذب طيف روشنفكر را ضروري خواند و افزود: يكي از اصول براي اعتماد و جذب اين گونه مخاطبين پخش كل اخبار و شفاف‌سازي در ارائه اطلاعات مي‌باشد و نبايد پيام برنامه‌هاي گوناگون اين سازمان گزينشي باشد. اين جرم‌شناس خاطرنشان كرد:‌روند اطلاع‌رساني در صدا و سيما در قبل از رياست خاتمي و در دوران رياست وي داراي ايراداتي بود و گاهي ما به عنوان مخاطبين، اطلاعات درستي از اين رسانه در اختيار نداشتيم. وي تصريح كرد: فيلتراژ برنامه‌ها بايد جنبه‌هاي اخلاقي و فرهنگ را مدنظر بگيرد نه جنبه‌هاي سياسي را و هميشه بيشترين اطلاع‌رساني به مردم، بالاترين نتيجه‌ي مشاركت و يا به نوعي واقع‌بيني را در مخاطب ايجاد كرده است. نجفي توانا با اشاره به نگاه خاتمي و هم فكرانش براي ايجاد فضاي جديد سياسي افزود: زمينه‌ي ايجاد شده خواه‌ناخواه بر راديو و تلويزيون اثر گذاشت و سبب مطرح شدن نگاه‌هاي متفاوت در اين رسانه شد. وي تاكيد كرد:‌در شرايط فعلي هنوز برنامه‌هاي مدوني از راديو و تلويزيون در خصوص فيلتراژ وجود ندارد و رسانه ملي بايد توجه داشته باشد، چه از لحاظ جامعه‌شناسي و همچنين فرهنگي ارائه اطلاعات شفاف‌ سبب مي‌شود مردم به وسايل ارتباط جمعي جهت‌دار ديگر پناه نبرند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha