• دوشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8402-07520
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

سيدمحمد بهشتي: سرويس‌هاي بهداشتي ساخته‌شده، رافع نياز مردم نيست؛ مي‌خواهند بگويند ”ساختيم“

سيدمحمد بهشتي: 
سرويس‌هاي بهداشتي ساخته‌شده، رافع نياز مردم نيست؛ مي‌خواهند بگويند ”ساختيم“
در بسياري از موارد شاهديم كه سرويس‌هاس بهداشتي را به گونه‌اي در شهر تهران ساخته‌اند كه بگويند، ببينيد ساختيم! نه به گونه‌اي كه بايستي نيازي را مرتفع كنند. بيشتر به نظر مي‌رسد كار نمايشي است؛ آن هم با كج سليقگي. مهندس سيد‌محمد بهشتي با اشاره به اين مطلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با اشاره به ساخت سرويس‌هاي بهداشتي در مجاورت مراكز فرهنگي و نقاط عطف شهر، بسياري از گرفتاري‌هاي موجود در سطح شهر را ناشي از عملكرد بخشي مسائل دانست و افزود: كسي مسؤول ايجاد سرويس‌هاي بهداشتي مي‌شود و كاري هم به بقيه مسائل ندارد. مي‌خواهد كارش به چشم مدير بالادستي خود كه از داخل شهر رد مي‌شود، بيايد و نشان بدهد كه سرويس بهداشتي ساخته شد. به اعتقاد مدير پيشين سازمان ميراث فرهنگي كشور،‌ با چنين نگاه مديريتي، نمي‌توان توقع داشت سرويس‌هاي بهداشتي‌اي ساخته شود كه متناسب و هماهنگ با فضا و محيط و رافع نيازي در شهر باشد. رييس پژوهشكده ميراث فرهنگي و گردشگري با تاكيد بر اينكه نقاط و ابنيه‌اي در شهر وجود دارد كه سرمايه‌هاي شهري به شمار مي‌روند، توضيح داد: اگر بخو‌اهيم در شهر تهران يكصد نقطه باارزش را برشماريم، به طور حتم يكي از نقاط مهم و باارزش، موزه هنرهاي معاصر است؛ بنابراين نبايد به اين محل فرهنگي به عنوان تنها يك بناي عمومي و فضاي معمولي شهري نگاه كرد و به طور حتم، برخوردي با احتياط،‌ تدبير و تامل مي‌طلبد؛ چرا كه ممكن است كاري كنيم كه در عين حالي كه نياز شهري پاسخ داده مي‌شود، يك ارزش شهري زير پا گذاشته شود. به گمان بهشتي، ساخت سرويس بهداشتي 20 چشمه شبيه سوله و با پلان تيپ در نقاط پر رفت و آمد و ‌عطف و گره شهري، حاكي از آن است كه براي طراح و سازمان مجري، فرقي نمي‌كند كه اين سرويس‌ها در كنار جاده و وسط بيابان ساخته شود يا در يك نطقه باارزش شهري. اين مقام مسؤول سازمان ميراث فرهنگي و گردشكري تاكيد كرد: ‌ضروري است براي مردم، مديران و جامعه حرفه‌يي كه در شهر تهران با اين مقياس زندگي مي‌كنند و چشمشان را بسته‌اند و نمي‌بينند، چراغ روشن كرد و زشتي‌ها را نشان داد؛ تا دست كم مواظب باشند زشتي تازه‌اي ايجاد نكنند. بهشتي با تشريح مقياس‌ها در طرح جامع تفصيلي، طراحي شهري و معماري، عنوان كرد: از زماني كه شهرسازي مدرن وارد كشور ما شده است، به نسبت، به مقياس طراحي شهري غفلت شده است و خلاء قانون و مقررات در اين زمينه وجود دارد، و بسياري از گرفتاري‌ها نيز به فقدان نگاه به اين مقياس برمي‌گردد. وي توضيح داد: شهر به اعتبار اين مقياس و جريان زندگي كه در آن وجود دارد، شهريت پيدا مي‌كند و قابل ادراك است و اينجاست كه بحث حقوق شهروندي، منظر شهري و‌ هماهنگي بناها با كاربري‌ها و در مقياس‌هاي مختلف مطرح مي‌شود. مدير پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اذعان داشت: تقريبا هر موضوع شهري با اين مقياس، دچار ناهنجاري است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha