• جمعه / ۵ فروردین ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8401-00329
  • خبرنگار : 71021

*پيام تسليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي* علامه آشتياني از برجسته‌ترين مروجان و شارحان فلسفه‌ي اسلامي بود

*پيام تسليت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي*
علامه آشتياني از برجسته‌ترين مروجان و شارحان فلسفه‌ي اسلامي بود

احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيام تسليتي را به مناسبت درگذشت علامه سيد جلال‌الدين آشتياني صادر كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين پيام تسليت آمده است:

*انا لله و انا اليه راجعون*

استاد علامه سيد جلال‌الدين آشتياني يكي از مهمترين مروجان و شارحان فلسفه و عرفان اسلامي درگذشت.

ايشان پس از فراگيري علوم متداول حوزوي در قم و نجف اشرف به علوم اقليد علاقه‌ي بيشتري پيدا كرد، مرحوم آشتياني عمري را با پاكي، زهد و ساده‌زيستي گذراند و با تلاش‌هاي عالمانه و صادقانه‌ي خود خدمات ارزنده‌اي به حوزه‌هاي علميه و فرهنگ شيعي نمود.

آشتياني به حق يكي از برجسته‌ترين حكما، شارحان و مورخان فلسفه و عرفان اسلامي بود كه با عشق و علاقه‌ي وافر سراسر عمر پربركت خود را وقف احياي سنت حكماي الهي، اسلامي و ايراني كرد.

تلاشهاي ايشان در پرتوافكني به زواياي تاريك و از ياد رفته‌ي فلسفه‌ي اسلامي در دوره‌ي معاصر بر اهل حكمت و فلسفه پوشيده نيست.

همت سترگ و پشتكار پيگير او در دوباره زنده كردن آثار گشمده و فراموش‌شده‌ي حكيمان اسلامي در دو، سه سده‌ي گذشته، جاودانه در تاريخ پژوهش‌هاي فلسفي ثبت شده است.

اثر ارزنده‌ي ايشان با عنوان «منتخباتي از آثار حكماي الهي ايران» كه با همكاري فليسوف فرانسوي «هانري كربن» در طي نزديك به 10 سال شكل گرفت كه همراه 60 سال تلاش مداوم در تدريس، تحقيق، تصحح و معرفي فلسفه و حكمت اسلامي به جهان، نام آشتياني را در ساحت فلسفه و حكمت اسلامي جاودانه ساخت.

آن مرحوم با مأوا گزيدن در جوار بارگاه ملكوتي علي بن موسي الرضا (ع) نزديك به نيم سده در حوزه‌ي علميه‌ي مشهد و در دانشگاه فردوسي به احياء متون حكمت اسلامي، ايراني و تبيين انديشه‌هاي متفكران شيعه در اين زمينه پرداخت.

شاگردان فراواني از گوشه و كنار جهان به مشهد شتافته و در ساحل درياي دانش و عرفان وي زانو زده و نام، ياد و آثار معرفت وي را در اقصي عالم پراكنده‌اند.

بي‌شك تا وقتي حكمت و فلسفه‌ي اسلامي زنده است و دوستداران و پژوهنده‌گان حكمت به آثار ايشان رجوع مي‌كنند، نام سيد جلال‌الدين آشتياني بلندآوازه است.

اينجانب رحلت اين عالم فرزانه را به اهل فرهنگ، حكمت و فضيلت به ويژه حوزه‌ي علميه و دانشگاه مشهد تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند متعال براي آن فقيد سعيد، طلب علو درجات مي‌كنم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha