• سه‌شنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۸۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-10317
  • منبع : نمایندگی یزد

*سال خوش آمد‌گويي* استاندار يزد: ادعا نكرديم كه در سال 84 همانند سوييس و پاريس مي‌شويم ورود گردشگران خارجي به يزد در سال 83 ، 50 درصد رشد كرده است

*سال خوش آمد‌گويي*
استاندار يزد:
ادعا نكرديم كه در سال 84 همانند سوييس و پاريس مي‌شويم
ورود گردشگران خارجي به يزد در سال 83 ، 50 درصد رشد كرده است

استاندار يزد با ذكر اين نكته كه فرهنگ‌سازي زمان زيادي مي‌طلبد گفت: سال 84 براي يزد نقطه عطف توجه به گردشگري است و به تداوم نياز دارد.

مهندس سيد حميد كلانتري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: اعلام سال 84 به عنوان سال خوش آمد به معناي پايان همه چيز در اين سال نيست؛ بلكه بايد در طول سال 84 تحرك ادامه داشته و در سال‌هاي بعد نيز تداوم پيدا كند.

وي افزود: اعتقاد نداريم يك ساله همه مسائل حل شود آن هم موضوع گردشگري كه سال‌ها راكد بوده و نسبت به آن

بي‌توجه بوده‌ايم. اما خوشبختانه كارهاي تبليغاتي خوبي در رسانه‌ها جهت آماده‌سازي مردم براي فضاي ميزباني صورت گرفته و آموزش‌هايي توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي گروه‌هاي مختلف برگزار شده است.

استاندار يزد در پاسخ به اين سوال كه فضا براي ميزباني آماده نيست، گفت: اگر اين برداشت درست باشد تصور كنيد اگر اين نامگذاري را نمي كرديم چه مي‌شد؟ ما روحيه شب امتحاني در خيلي از رفتارهايمان داريم و كارها را درلحظه آخر انجام مي‌دهيم.

كلانتري خاطرنشان كرد: از ابتداي كار توجه بيشتري به جهانگردي داشتيم و از سال 79 اين مساله پررنگتر شده و يزد كه يكي از سرمايه هايش ميراث فرهنگي است بايد از آن خوب بهره برداري كند. بايد شرايطي فراهم شود كه گردشگري فعال شود در آن صورت زمينه گردش مالي، افزايش درآمد، اشتغال و سرمايه گزاري و توجه به استان فراهم مي‌شود.

وي ادامه داد: بسياري از گردشگران، دانشجو، صنعتگر و تاجر هستند، صنعت گردشگري ايجاد انگيزه مي كند تا كارهاي مرتبط با گردشگري رونق پيدا كند و با فعال شدن گردشگري مشاغل متعدد راه مي‌افتد و خدمات هتلداري، آژانس‌هاي حمل و نقل، صنايع دستي، سوغات و توليدات استاني بازار مصرف پيدا مي كند.

استاندار يزد در ادامه گفت: در اين سه چهار سال اخير مجموعه امكانات گردشگري استان 180 تا 200 درصد رشد داشته است و 2 تا 3 كاروان‌سراي بي‌فايده تبديل به مركز پذيرايي شده‌اند. همچنين چند خانه قديمي و فرسوده و چند باغ به مركز اقامتي تبديل شده كه بيشتر از هتل‌هاي عادي مورد پسند مردم قرار گرفته است. 2 تا 3 هتل نيز در 6ماهه اول سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد. ضمن آنكه مقداري از جاذبه‌هاي تاريخي بازسازي شده‌اند.

كلانتري اظهار داشت: در سال گذشته نزديك به 120 بناي تاريخي مستند سازي شده و 50 بناي تاريخي نيز مرمت شده‌اند. در سفر رييس جمهور و معاون ايشان طرح پيشنهادي استان براي توسعه و احياي ميراث فرهنگي و گردشگري تصويب شد و بنا شد 70 ميليارد تومان از تسهيلات و اعتبارات سرمايه گزاري خارجي در اين رابطه استفاده شود. دراين راستا تا سقف 20 ميليارد تومان هم در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد تا مردم ناحيه تاريخي خانه‌هاي خود را بازسازي كنند كه از طريق اطلاعيه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اطلاع رساني شده وآن‌ها شناسايي و معرفي شده‌اند.

وي تصريح كرد: اين‌ها نوعي مقدمه‌سازي براي سال 84 بوده اما در شهر يزد در چند ماه اخير به دليل تغيير شهردار، آن تحركي را كه مي‌خواستيم نداشتيم؛ اما احساس اين است كه شهرداري به خوبي به موضوع توجه داشته و سعي كرده تا خودش را تنظيم كند.

استاندار يزد افزود: علاوه بر آن ساير شهرداري‌ها اقداماتي را انجام داده‌اند. به خصوص شهرهاي مسير گردشگري شامل اردكان، ميبد، مهريز ، تفت، ابركوه و طبس. چرا كه عنوان سال 84 را به عنوان اولويت استان مطرح كرديم و در اين زمينه اقداماتي براي مهيا شدن شهر توسط فرمانداران و شهرداران انجام شده است.

كلانتري با بيان اين كه دستگاه‌هاي مرتبط نقش خود را ايفا كرده‌اند گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، شهرداري، فرمانداري،‌ صدا و سيما، راه و ترابري، راه آهن، فرودگاه، پايانه مسافربري، نيروي انتظامي و بيمارستان‌ها به طور خاص در ايام سال نو فعال خواهند بود.

استاندار يزد با قبول اين كه اشكالاتي وجود دارد اظهارداشت: ادعا نكرديم كه در سال 84 همانند سوييس و پاريس مي‌شويم و حتي مثل اصفهان و شيراز هم نمي‌شويم.اين شهرها در يك فرآيند 14 ـ 15 ساله به اين نقطه رسيده‌اند و نكته دوم كه بايد در نظر داشت شرايط اقليمي مااست و اين كه ما كويري هستيم و بايد با شهرهاي كرمان و سمنان مقايسه شويم. فضاي سبز و آب ما محدود است و بايد شرايط را فراهم كنيم.

وي افزود: در سال 82 نسبت به سال 81 فضاي سبز ما 20 درصد رشد داشته است و در سال 83 هم رشد داشته‌ايم و گرايش به سمت توسعه شهري رونق مي‌گيرد. در اين زمينه براي توجه بيشتر به عمران شهري،‌ شوراي توسعه شهري را تشكيل داده‌ايم كه متشكل ازشهرداري ها و دستگاه‌هايي است كه مستقيماً موثرند.

كلانتري ادامه داد: نكته ديگر فرهنگ مردم است . هنوز مغازه‌ها و اصناف و مناطق سنتي ما خيلي تمايل ندارد جلوه و آب و رنگ به محل كارشان بدهند و شهرداري نمي‌تواند در اين زمينه كار خاصي انجام دهد، بايد فرهنگ سازي شود.

استاندار يزد درباره برگزاري همايش ها در اين سال در يزد گفت: با ابلاغ دستگاه‌ها پي‌گيري كرديم تا همايش‌هاي متعدد مردمي و موثر متناسب با وظيفه خود را در يزد برگزار كنند . چند مورد از اين همايش‌ها كه جنبه ملي و منطقه‌اي دارد به خاطر سال خوش آمد در يزد برگزار مي‌شود. در بهمن و اسفند ماه هتل‌هاي يزد پر بود و به ما اعلام كردند ديگر جا نداريم.

كلانتري خاطرنشان كرد: براي يزدي‌هاي مقيم تهران و سايرين در اوايل سال 84 همايشي را در تهران برگزار مي‌كنيم تا با مجموعه استعدادهاي يزد آشنا شوند و در واقع هفته فرهنگي يزد در تهران برگزار مي‌شود.

وي درادامه استقبال بالا براي سرمايه‌گزاري را خاطرنشان كرد و گفت: امكانات ما نظير آب و برق كم است اما استقبال از سرمايه‌گزاري به خاطر قابليت‌هاي استان افزايش پيدا كرده و در 9 ماه اول سال جاري ما دومين استان بعد از تهران بوديم كه جاذبه‌ سرمايه‌گذاري در آن زياد بوده؛ اما به دليل برخي محدوديت‌ها در عمل ما در رتبه 6 يا 7 از لحاظ سرمايه گذاري هستيم.

استاندار يزد ادامه داد:‌ ما در بحث سرمايه‌گزاري فرمت‌هايي را دنبال كرديم كه تشكيل شركت‌هاي جديد سرمايه‌گزاري ، آوردن بورس به استان، بهبود وضع بانك‌ها براي ارائه تسهيلات و پرداخت آن و استفاده از صندوق ذخيره ارزي در اين راستا است و مسير خاص خودش را دنبال مي‌كند و از سال 84 به عنوان جذب اين موارد مي‌توان استفاده كرد.

استاندار يزد در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا كه يكي از موارد جذب گردشگر وجود دانشجويان و نحوه برخورد مطلوب با آن‌هاست و در اين زمينه چه كاري صورت گرفته است؟ اظهار داشت:‌اقدام محدودي داشته‌ايم؛ ولي خودمان راضي نيستيم. موارد محدودي از برخوردها كه گاهي وقت‌ها در گوشه و كنار شهر به وجود مي‌آيد باعث مي‌شود مردم احساس كنند دانشجويان به فرم‌هاي اجتماعي توجه ندارند كه ايجاد حساسيت منفي كرده و نتيجه آن اين شده است كه دلخوري‌هايي رخ دهد.

وي افزود:در اين زمينه جلساتي در خوابگاه با دانشجويان داشته‌ايم. مطالعه‌اي در خوابگاه دانشجويان دانشگاه يزد توسط دفتر سياسي استانداري انجام شده و بايد نتايج به دستگاه زيربط از جمله به دانشگاه يزد و نيروي انتظامي ارائه شود و توجه شود وقتي افراد محدود باشند مشكلات ديگري بوجود مي‌آيد.

كلانتري در خصوص تضادهاي فرهنگي مردم يزد با گردشگران خاطرنشان كرد: گردشگران مي‌پذيرند وارد هر جامعه‌اي كه مي‌شوند رعايت مسائل آن جا را داشته باشند و حتي در خارج از كشور به مساجد، كليساها و ... كه مي‌روند آداب را رعايت مي‌كنند. در اين جا هم بايد رعايت شود كه نقش مهم را راهنمايان، تورها و آژانس‌ها دارند و افرادي كه به صورت انفرادي مي‌آيند را در ورودي مراكز ديدني بايد تذكر بدهيم.

وي با بيان اين كه جامعه را در چارچوب مقررات كشور توسعه مي‌دهيم گفت: كاري خلاف مقررات نبايد بپذيريم و ديگران هم بايد بپذيرند كه اگر مي‌خواهند استان فعال شود نمي‌توانند بدون ارتباط باشند. نمي‌توانيم مشكلات بيكاري داشته باشيم و بگوييم اين كار را نكنند.

استاندار يزد خاطرنشان كرد:‌ هر كار خوبي بدون اشكال نيست. باران هم كه مي‌آيد اگر جايي آمادگي نداشته باشد تبديل به سيل مي‌شود در حالي كه باران خوب است، اما ما شرايطش را فراهم نكرده‌ايم. در اسلام به سفر و تعامل تاكيد شده است و ما بايد رفتار واخلاق خوبي به عنوان مسلمان نشان دهيم تا وقتي گردشگران برمي‌گردند از ايراني، مسلمان و يزدي تعريف كنند.

كلانتري افزود: تجربه ثابت كرده و گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اكثر كساني كه به ايران آمده‌اند نگاهشان مثبت شده است و ديده‌اند كه بيشتر اطلاعاتشان نسبت به ايران به دليل تبليغات منفي دروغ بوده است.

استاندار يزد ادامه داد: فرهنگ ما معنوي،اعتقادي، پايدار و موثر است و بايد بتوانيم فضايي را فراهم كنيم تا وقتي گردشگران بر مي گردند تعريف كنند. كساني كه در سمينار معماري خشت خام شركت كرده بودند از يزد به عنوان پايگاه ميراث كهن نام بردند.

كلانتري خاطرنشان كرد: در اين زمينه روحانيت، رسانه‌ها ، سايت‌ها ، مطبوعات و صدا و سيما بايد تاكيد كنند. با اصناف جلسه گذاشتيم و گفته‌ايم رعايت انصاف بشود و برخورد صادقانه يزدي داشته باشند. ريز به ريز موارد به رانندگان تاكسي و اتوبوس و همچنين به هتلداران تذكر داده شده و در سال 83 سعي شده خيلي زمينه‌سازي فرهنگي را به وجود بياوريم.

استاندار يزد درباره نظر يونسكو در اين زمينه گفت:‌ معاون اين سازمان براي بحث آب و قنات به يزد مي‌آيد؛ اما در زمينه سال خوش آمد خبري ندارم كه چه ميزان اطلاع دارند.

وي در پاسخ به شايعات موجود مبني بر نامگذاري اين سال از سوي يونسكو گفت: اين ايده من بوده و حتي از خارج از استان هم نبوده است. ابتدا مي‌خواستيم سال 83 را به اين نام بگذاريم كه چون زمان بيشتري نياز داشت سال 84 را نامگذاري كرديم.

كلانتري در پايان درباره تبليغات در خارج از كشور اظهار داشت: در سازمان جهاني جهانگردي در نمايشگاه بين‌المللي كه براي گردشگري برگزار شده بود غرفه يزد شركت كرد و معرفي در آن جا صورت گرفت. همچنين در سايت‌ها تبليغاتي انجام شده است بايد توجه كنيم ورود گردشگران خارجي به يزد در سال 83 ، 50 درصد رشد كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha